Alfons Gasthuis

Uit de Harry Potter Wiki
Alfons Gasthuis
Biografische informatie

Naam

Alfons Gasthuis

Geboren

1979

Bloed

Halfbloed of Volbloed

Titel

Slakker

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Magische kenmerken

Trouw aan

Gasthuis familie

Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Ravenklauw

Jaren

1990-1997

Verschijning

Acteur

Rob Knox

Eerste verschijning

Harry Potter en de Halfbloed Prins

Alfons Gasthuis (Engels: Marcus Belby) is een personage uit de Harry Potter-boeken van J.K. Rowling.

Gasthuis is een slanke jongen die één jaar ouder is dan Harry Potter. Hij komt voor het eerst als handelend personage voor in Harry Potter en de Halfbloed Prins, het zesde deel van de serie, waarin hij lid is van de Slakkers, het elite-clubje van Hildebrand Slakhoorn de leraar Toverdranken.

De reden dat Alfons bij de Slakkers zit is dat Slakhoorn zijn oom Damocles kent. Damocles is de uitvinder van Wolfsworteldrank, een toverdrank die de effecten van Weerwolf zijn tegen gaat. Volgens Slakhoorn is Damocles een uitmuntende tovenaar die de Orde van Merlijn dubbel en dwars heeft verdiend. Echter als Alfons zegt dat zijn vader en Damocles niet zo goed met elkaar overweg kunnen en hij hem daarom niet zo vaak ziet verliest Slakhoorn zijn interesse in Alfons.

Het is onbekend of Alfons familie is van Franciscus Gasthuis, de eerste tovenaar die een aanval van de Stik-de-moord overleefde.

Acteur[bewerken]

De acteur die in de zesde Potterfilm de rol van Gasthuis speelde, de achttienjarige Rob Knox, werd op 24 mei 2008 doodgestoken in Londen terwijl hij zijn twee jaar jongere broertje probeerde te beschermen die door twee gewapende mannen werd overvallen.

Verschijning[bewerken]

  • Harry Potter en de Halfbloed Prins (Eerste verschijning)
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins (film)