Amycus Kragge

Uit de Harry Potter Wiki
Dit artikel wordt als voorbeeld gezien voor andere artikelen over personages.

Amycus Kragge
Biografische informatie
Titel(s)
Fysieke informatie
Soort

Mens

Geslacht

Man

Haarkleur

Zwart

Familie informatie
Familieleden
Magische eigenschappen
Patronus

Geen

Connecties
Baan
Afdeling

Zwadderich

Trouw aan
Amycus Kragge: "We zeggen dat Alecto in een hinderlaag werd gelokt door die kleine etterbakken daarboven, die haar dwongen het Teken aan te raken en dat het daarom vals alarm was... laat hem de leerlingen maar straffen. Een paar van die blagen meer of minder, wat is het verschil?"
Minerva Anderling: "Alleen maar het verschil tussen waarheid en leugens, lafheid en moed. Kortom, een verschil dat u en uw zuster boven de pet gaat."
— Amycus probeert kinderen de schuld te geven om zo onder de straf van Voldemort uit te komen.[src]

Professor Amycus Kragge[1] (Engels: Amycus Carrow) was een tovenaar, broer van Alecto Kragge en een Dooddoener. Amycus vocht met zijn zus in de Eerste Tovenaarsoorlog. Na de eerste val van Heer Voldemort zochten zij niet mee naar hem, maar werden vergeven na zijn terugkeer in 1995. Amycus vocht mee in enkele gevechten van de Tweede Tovenaarsoorlog, waaronder de Slag bij de Astronomietoren. In 1997 werd hij docent Verweer tegen de Zwarte Kunsten, wat in elk opzicht simpelweg "Zwarte Kunsten" werd. Hij vond het leuk om studenten die hem tegenwerkten te straffen en te martelen. Hij werd uiteindelijk getroffen door een Cruciatusvloek van Harry Potter toen hij op professor Anderlings gezicht spuugde. Hij werd ook door Anderling onder dwang van de Imperiusvloek vastgebonden in de toren van Ravenklauw voor aanvang van de Slag om Zweinstein. Na de slag is hij waarschijnlijk naar Azkaban gestuurd.

Biografie[bewerken]

Eerste Tovenaarsoorlog[bewerken]

Amycus Kragge was een volgeling van Heer Voldemort tijdens de Eerste Tovenaarsoorlog, maar slaagde erin buiten Azkaban te blijven. Net als vele andere Dooddoeners zocht hij niet naar zijn meester; hij was immers in de veronderstelling dat hij dood was. Hoewel hij niet geloofde dat de Heer van het Duister zou terugkeren, sloten hij en zijn zuster zich weer bij hem aan in 1995 en deed hij mee aan de Tweede Tovenaarsoorlog.

Tweede Tovenaarsoorlog[bewerken]

Amycus en zijn zus waren waarschijnlijk getuige van de terugkeer van Voldemort in juni 1995.

Slag om de Astronomietoren[bewerken]

Amycus Kragge: "Perkamentus in het nauw! Perkamentus zonder toverstok! Perkamentus moederziel alleen! Goed gedaan, Draco, goed gedaan!"
Albus Perkamentus: "Goedenavond, Amycus. En je hebt Alecto meegebracht zie ik... een waar genoegen..."
— Amycus Kragge tegen Albus Perkamentus vlak voor diens dood.[src]

Amycus deed mee in de aanval op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus die was opgezet door Draco Malfidus, wat uitmondde in de dood van Albus Perkamentus. Hij was getuige van de moord op Perkamentus door Severus Sneep boven op de Astronomietoren. Het is bekend dat hij duelleerde met Ginny Wemel door enkele Cruciatusvloeken op haar af te vuren. Hij en Alecto trokken zich op orders van Sneep terug van het gevecht, niet zonder geraakt te worden door Impedimenta-vloeken van Harry Potter.

Aanstelling op Zweinstein[bewerken]

Na de val van het Ministerie van Toverkunst in 1997 werd Amycus aangesteld als nieuwe docent Verweer tegen de Zwarte Kunsten op Zweinstein. Het werd echter meer "Zwarte Kunsten" tijdens zijn aanstelling. Hij en zijn zus, die plaatsvervangend Schoolhoofd en Schoolhoofd waren, deelden zwaren straffen uit aan regelovertreders. Hun straffen bestonden uit martelingen en het slaan van de studenten. Amycus had zelfs de kinderen van zijn klas geleerd de Cruciatusvloek te gebruiken op overtreders.

Slag om Zweinstein[bewerken]

In 1998 werd Amycus en Alecto door Heer Voldemort opgedragen in de leerlingkamer van Ravenklauw wacht te houden, waar Harry Potter waarschijnlijk zou komen in zijn zoektocht naar de Gruzielementen. Zijn zus stond op wacht, maar werd verlamd door Loena Leeflang. Amycus eiste van Minerva Anderling dat ze hem in de leerlingkamer zou binnenlaten, waar hij zijn verlamde zus zag, hoewel hij Harry Potter niet zag. Hij nam zich voor het te wijten aan de Ravenklauw studenten, en toen professor Anderling voor de leerlingen opkwam en hem een lafaard noemde, spuugde hij haar in het gezicht. Hierdoor gebruikte Harry een Cruciatusvloek op hem, waaraan hij bezweek en uiteindelijk werd vastgebonden in de toren van Ravenklauw.

Na de oorlog[bewerken]

Na de Slag om Zweinstein en het verslaan van Voldemort waren hij en zijn zus Alecto waarschijnlijk naar Azkaban gestuurd.

Fysieke beschrijving[bewerken]

Hij is omschreven als klein en kwabbig, met een scheve grijns en een amechtige giechel, net als zijn zus. Hij had ook zwart haar.

Persoonlijkheid[bewerken]

Amycus was een sadistische man die er plezier aan beleefde als hij studenten strafte en martelde, en wanneer hij ze beval de Cruciatusvloek te gebruiken op gestrafte studenten. Hij was ook een lafaard, aangezien hij van plan was alle Ravenklauwers te straffen voor samenzwerinng, waardoor Alecto op haar Duistere Teken drukte, zodat ze door Voldemort zelf gestraft zouden worden, en hij eiste dat Anderling hem zou helpen. Hij was grof en aanvallend; hij bonsde hard op de deur van de leerlingkamer van Ravenklauw als hij het raadsel niet wist op te lossen, bracht zijn gezicht dichtbij dat van Anderling om om haar steun te eisen, en spuugde uiteindelijk in haar gezicht.

Verschijning[bewerken]

  • Harry Potter en de Halfbloed Prins (Eerste verschijning)
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins (film)
  • Harry Potter en de Relieken van de Dood
  • Harry Potter en de Relieken van de Dood (film)

Referenties[bewerken]