Armando Wafelaar

Uit de Harry Potter Wiki
(Doorverwezen vanaf Armando Waffelaar)
Armando Wafelaar
Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Het was niet mogelijk het miniatuurbestand op de doellocatie op te slaan.

Biografische informatie

Naam

Armando Wafelaar

Fysieke beschrijving

Geslacht

man

Familie
Magische kenmerken

Trouw aan

Zweinstein

Scholing
Verschijning

Armando Wafelaar (Engels: Armando Dippet) is een personage uit de Harry Potter-boekenreeks van J.K. Rowling. Wafelaar was het schoolhoofd van Zweinstein voor Albus Perkamentus. Wafelaars portret hangt in het kantoor van het huidige schoolhoofd.

Wafelaar was het Hoofd van Zweinstein op het moment dat Heer Voldemort, toen nog Marten Vilijn geheten, er naar school ging. In deze tijd werd de Geheime Kamer geopend. Jammerende Jenny vond hierbij de dood.

Wafelaar wilde niet dat Marten op school overbleef in de (zomer)vakanties. Dit zag Harry Potter in het dagboek van Marten Vilijn. Wafelaar is hoofd van de school geweest tot 1956; het is onduidelijk of hij is vertrokken of overleden. Wafelaars portret hangt in het kantoor van Perkamentus, hierdoor blijft Wafelaar nauw betrokken bij de school. Hij kan via zijn portret (samen met de andere oud-schoolhoofden) discussiëren met Perkamentus, zijn opvolger.

In het zesde deel lezen we dat Voldemort solliciteert naar de functie van leerkracht Verweer tegen de Zwarte Kunsten, vlak nadat hij is afgestudeerd. Wafelaar vindt hem te jong voor de functie en geeft het advies om het over een paar jaar weer te proberen.