Benno Zabini

Uit de Harry Potter Wiki
Benno Zabini
Biografische informatie

Naam

Benno Zabini

Geboren

onbekend

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Haarkleur

zwart

Kleur ogen

bruin

Magische kenmerken

Trouw aan

waarschijnlijk Voldemort, dit is echter speculatief

Scholing

Afdeling

Zwadderich

Verschijning

Acteur

Louis Cordice

Benno Zabini (Engels: Blaise Zabini) is een personage uit de Harry Potter-boekenreeks van de Britse schrijfster J. K. Rowling. Hoewel zijn naam al tijdens de Sorteerceremonie in het eerste boek werd genoemd, komt hij verder pas ter sprake in het zesde boek. Zabini is een Zwadderaar, en zit in hetzelfde jaar als Harry Potter.

Omdat Benno Zabini in de originele Engelse versie Blaise Zabini heet en deze voornaam voor zowel mannen als voor vrouwen wordt gebruikt, zette de naam Wiebe Buddingh', de vertaler van de Harry Potter-boeken, op het verkeerde been: hij dacht dat "Blaise" een meisje was en vertaalde de voornaam met "Bella". Toen in het zesde boek bleek dat Blaise een jongen was werd de voornaam alsnog "Benno".

Benno is een goed-uitziende jongen met een beroemde, mooie moeder die al zevenmaal weduwe is. Alle zeven echtgenoten van Benno's moeder zijn onder zeer verdachte omstandigheden overleden, waarna moeder Zabini alle eigendommen van haar echtgenoten voor zichzelf opeiste. Het is niet bekend wie van deze zeven echtgenoten de vader van Benno is. Zabini wordt beschreven als een bijzonder ijdele jongen, die net als de meeste andere Zwadderaars een grote afkeer heeft van Dreuzelkinderen en halfbloedjes.

In het zesde boek is Benno één van de leerlingen die, onderweg naar school in de Zweinsteinexpres, wordt uitgenodigd voor de lunch door Professor Slakhoorn die bezig is nieuwe leden voor zijn club "de Slakkers" te ronselen. Benno's aanwezigheid wordt blijkbaar door Slakhoorn op prijs gesteld want hij blijft wanneer het schooljaar eenmaal begint uitnodigingen van Slakhoorn ontvangen. Zabini lijkt niet bepaald een hoge pet op te hebben van de andere Slakkers, getuige zijn opmerkingen tegen Draco Malfidus in de Zweinsteinexpres. Desondanks blijft hij de uitnodigingen van Slakhoorn accepteren.

Tijdens de treinrit naar Zweinstein maakt Patty Park de opmerking dat Benno Ginny Wemel wel een knap meisje vindt. Hij zegt echter tegen Malfidus dat hij nooit een "smerige kleine bloedverraadster" als Ginny zou aanraken, hoe mooi ze er ook uit ziet.