Berta Kriel

Uit de Harry Potter Wiki
Berta Kriel
Biografische informatie

Naam

Berta Kriel

Gestorven

Zomer 1994, vermoord door Voldemort

Fysieke beschrijving

Geslacht

Vrouw

Familie
Magische kenmerken

Trouw aan

Ministerie van Toverkunst

Scholing
Verschijning

Berta Kriel is een personage uit de Harry Potter-boekenreeks van de Britse schrijfster J.K. Rowling.

Berta werkte op het Departement van Magische Sport en Recreatie op het Ministerie van Toverkunst. In een herberg langs de weg, kwam ze Wormstaart tegen, die haar meenam naar Voldemort. Voldemort wist het Herinneringsslot op haar geheugen te verbreken en haar te ondervragen. Na de uithoring was ze uitgeput, waarschijnlijk omdat Voldemort de Cruciatusvloek gebruikte bij het ondervragen, en werd ze door Voldemort vermoord.

Er wordt niet zo gauw naar haar gezocht, omdat ze wel vaker lang is weggebleven. Alles wat er bekend was, was dat ze naar Albanië ging en niet meer is weergekomen.

Ze heeft daar een achternicht bezocht. Na het bezoek aan die nicht zou ze naar het zuiden gaan, om een tante op te zoeken. Onderweg is ze spoorloos verdwenen.

Ze was altijd al een hopeloos geval dat binnen het Ministerie van Toverkunst al jaren van de ene naar de andere afdeling werd overgeplaatst omdat niemand haar eigenlijk wilde hebben. Ze heeft ook al op het Departement van Internationale Magische Samenwerking gewerkt.

Vroeger zat ze op Zweinstein, een paar jaar hoger dan Sirius Zwarts. Ze was een idiote. Vreselijk nieuwsgierig, met nog geen drie gram hersens. Dat is een gevaarlijke combinatie en het was waarschijnlijk erg eenvoudig om haar in de val te lokken.

Ze is niet vergeetachtig, al wordt dat soms beweerd. Integendeel. Ze was niet al te snugger, maar ze had een uitstekend geheugen voor roddels. Daar kwam ze vaak door in de problemen, want ze wist nooit wanneer ze haar mond moest houden.

Op haar zestiende heeft een medeleerling haar ooit vervloekt omdat ze hem geplaagd had met het feit dat ze hem had zien kussen met Floortje achter de kassen.

Trivia[bewerken]