Bill Wemel

Uit de Harry Potter Wiki
Willem Arthur "Bill" Wemel
Biografische informatie

Naam

Willem Arthur "Bill" Wemel

Geboren

29 november 1970

Bloed

Volbloed

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Haarkleur

Rood

Vader

Arthur Wemel

Moeder

Molly Wemel

Magische kenmerken

Baan

Werkt voor de tovenaarsbank Goudgrijp in Egypte

Trouw aan

Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Griffoendor

Verschijning

Acteur

Domhnall Gleeson

Eerste verschijning

Harry Potter en de Gevangene van Azkaban

Laatste verschijning

Harry Potter en de Relieken van de Dood

Willem Arthur (Bill) Wemel (Engels: William Arthur "Bill" Weasley) (29 november 1970) is een personage uit de Harry Potter-boekenreeks van J.K. Rowling. Hij is de oudste zoon van Molly en Arthur Wemel, en de broer van Charlie, Percy, Fred, George, Ron, en Ginny.

Bill zat van 1982 tot 1989 op Zweinstein. Zijn afdeling was Griffoendor. Alle andere Wemels zouden ook in die Afdeling worden gesorteerd. Bill was Klassenoudste en Hoofdmonitor. Toen hij van school af was ging hij werken bij Goudgrijp, de Tovenaarsbank, als Vloekbreker in Egypte.

In het vijfde boek komt Bill weer terug naar Engeland om daar voor de Orde van de Feniks te werken. Een jaar nadat hij Fleur Delacour heeft leren kennen en haar veel "privélessen voor haar Engels" heeft gegeven, verloven de twee zich.

In het vierde boek wordt Bill omschreven als een knappe man die er "cool" uitziet, met lang haar dat hij meestal in een paardenstaart draagt en een oorbel met een slagtand eraan. Tijdens een gevecht op de Astronomietoren wordt Bill gebeten door Fenrir Vaalhaar, een weerwolf, maar in zijn menselijke vorm (het was geen volle maan). De besmetting die is aangericht is niet volledig bekend. Volgens Remus Lupos (zelf ook een weerwolf) is de besmetting niet dusdanig dat Bill ook daadwerkelijk zal transformeren met volle maan, maar later blijkt dat Bill wel ineens een vreemde voorkeur heeft voor zéér rauwe biefstuk. De trouwplannen tussen Bill en Fleur blijven ongewijzigd. Fleurs vastberadenheid om met Bill te trouwen hoewel deze behoorlijk verminkt is levert Fleur (eindelijk) respect op van de familie Wemel.

Op 1 augustus 1997 trouwen ze met elkaar, vlak voordat het Ministerie van Toverkunst valt. Ze krijgen later een dochter genaamd Victoire die verliefd wordt op de zoon van Tops en Remus, Teddy Lupos.

Septimus Wemel
 
Cedrella Zwarts

Apolline Delacour
X
Monsieur Delacour

Virus Wemel
 
Arthur Wemel

Molly Protser
 
Gideon Protser
 
Fabian Protser

Gabrielle Delacour
 
Fleur Delacour
 
Bill Wemel
 
Charlie Wemel
 
Percy Wemel
X
Audrey
 
Fred Wemel
 
George Wemel
X
Angelique Jansen
 
Ron Wemel
X
Hermelien Griffel
 
Ginny Wemel
X
Harry Potter

Victoire Wemel
Domenique Wemel
Louis Wemel

Molly Wemel
Lucy Wemel

Fred Wemel
Roxanne Wemel
 
Roos Wemel
Hugo Wemel
 
James Sirius Potter Jr.
Albus Severus Potter
Lily Loena Potter