Carlo Kannewasser

Uit de Harry Potter Wiki
Carlo Kannewasser
Biografische informatie

Naam

Carlo Kannewasser

Geboren

1977; Halloween 1994 (Harry's 4e jaar) is hij 17 om mee te mogen doen aan Toverschool Toernooi.

Gestorven

24 juni 1995

Bloed

Volbloed

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Haarkleur

Donker haar

Oogkleur

Grijze ogen

Familie
Magische kenmerken

Baan

Student aan Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus.

Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Huffelpuf

Verschijning

Acteur

Robert Pattinson

Eerste verschijning

Harry Potter en de Gevangene van Azkaban

Laatste verschijning

Harry Potter en de Vuurbeker

Carlo Kannewasser (Engels: Cedric Diggory) is een personage in de boeken over Harry Potter van de Engeland schrijfster Joanne Rowling. In de verfilmingen wordt Kannewasser gespeeld door Robert Pattinson.

Carlo Kannewasser, zoon van Barend Kannewasser, was student aan Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Hij was zoeker en aanvoerder van het zwerkbalteam van Huffelpuf. In Harry Potter en de Gevangene van Azkaban verslaat hij Harry Potter in een Zwerkbal-wedstrijd, omdat Harry op dat moment werd aangevallen door Dementors. Carlo was verliefd op Cho Chang, de zoeker van Ravenklauw. Hij ging met Cho naar het Kerstbal in deel vier. Na zijn dood ging Harry met Cho. Zijn vrouwelijke medeleerlingen vinden hem uitzonderlijk knap. Innerlijk was het een nobele en eerlijke jongen. Toen Harry Potter hem geholpen had met een opdracht voor het Toverschool Toernooi, hielp hij Harry op zijn beurt met de volgende opdracht. Tijdens de eindopdracht van het Toernooi drong hij erop aan, dat niet hijzelf, maar Harry Potter in het middelpunt van de doolhof de Toverschool Trofee zou pakken, omdat Harry hem gered had van Viktor Kruml. Kannewasser werd enkele momenten later, nadat hij de Trofee samen met Harry had vastgenomen, in opdracht van Heer Voldemort vermoord door Peter Pippeling, waarna Harry moest toekijken hoe Voldemort herrees. Later bracht Potter het lichaam van Kannewasser mee terug naar de plaats waar het evenemt plaatsvond.

Uiterlijke kenmerken[bewerken]

De uiterlijke kenmerken van Kannewasser zijn: grijze ogen, donker haar, een rechte neus en volgens het boek "uitzonderlijk knap".