Cornelis Droebel

Uit de Harry Potter Wiki
Cornelis Droebel
Droebel.jpg
Biografische informatie

Naam

Cornelis Droebel

Bloed

Volbloed

Titel

Onderminister op het Departement van Magische Rampen en Catastrofes, Minister van Toverkunst (1990 - juni 1996)

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Haarkleur

Grijs

Familie
Magische kenmerken

Trouw aan

Ministerie van Toverkunst

Scholing
Verschijning

Eerste verschijning

Harry Potter en de Geheime Kamer

Cornelis Oswald Droebel (Engels: Cornelius Oswald Fudge) is een personage uit de serie boeken over Harry Potter van de Britse schrijfster J.K. Rowling.

Algemeen[bewerken]

Droebel volgde Milene Boterberg op als Minister van toverkunst toen Harry 11 jaar was. Hij is ook onderminister geweest op het Departement van Magische Rampen en Catastrofes

Uiterlijk[bewerken]

Hij is een klein, dik mannetje met verfomfaaid grijs haar. Hij draagt een lange mantel met krijtstreep, een lindegroene bolhoed en een flesgroen pak. Zijn bijnaam is Keessie “Koboldkiller” Droebel.

Droebel in de boeken[bewerken]

Harry Potter en de Geheime Kamer[bewerken]

Droebel komt in Harry's tweede jaar, wanneer de Geheime Kamer geopend is, om Hagrid mee te nemen naar Azkaban.

Harry Potter en de Vuurbeker[bewerken]

Harry had hem nog nooit zo boos gezien als toen hij ruzie had met professor Anderling over de Dementor die hij Krenck had laten kussen. Harry had hem altijd gezien als een vriendelijke man. Een beetje overheersend en pompeus misschien, maar in wezen een beminnelijk men. Toen hij niet wilde geloven dat Voldemort herrezen was, leek hij echter een kleine woedende tovenaar die ronduit weigerde te accepteren dat zijn comfortabele, goedgeordende wereldje in gevaar zou kunnen komen.

Harry Potter en de Orde van de Feniks[bewerken]

Droebel weet ervoor te zorgen dat Perkamentus een slechte naam krijgt op het Ministerie van Toverkunst. Wanneer Voldemort herrijst, schildert hij Perkamentus af als een oude gek met zijn onrust veroorzakende praatjes. Hij maakt duidelijk dat iedereen die contact heeft met Perkamentus, de kans loopt ontslagen te worden op het Ministerie. Hij weet dat Arthur contact met hem heeft, maar heeft geen bewijs. Daarom neemt hij Percy aan als assistent. Hierdoor veroorzaakt hij een ruzie tussen Percy en zijn familie. Ook is Droebel Raadslid bij de Hoorzitting van Harry.

Droebel en Perkamentus[bewerken]

De werkelijke reden waarom hij Perkamentus zwartmaakt, is dat Droebel bang is voor hem. Hij is bang dat Perkamentus hem wil verdringen en zelf Minister van Toverkunst wil worden, hoewel Perkamentus nooit op dat baantje is uitgeweest. Diep van binnen weet Droebel dat Perkamentus veel slimmer is dan hij, een veel machtiger tovenaar, en toen hij pas Minister was vroeg hij Perkamentus constant om hulp en raad. Maar blijkbaar is hij de laatste tijd een stuk zelfverzekerder en geniet hij van zijn macht. Hij vindt het heerlijk om Minister van Toverkunst te zijn en hij heeft zichzelf wijsgemaakt dat hij de slimmerik is en Perkamentus de onverantwoordelijke onruststoker. Hij weet dat hij, als hij accepteert dat Voldemort is teruggekeerd, met problemen te kampen krijgt waar het Ministerie 14 jaar geen last van heeft gehad. Droebel kan zichzelf er niet toe zetten om dat onder ogen te zien. Het is veel geruststellender om te geloven dat Perkamentus aan de poten van zijn stoel zaagt en daarom liegt.

Omdat hij bang is dat Perkamentus zijn eigen leger wil bouwen om het op te nemen tegen het Ministerie van Toverkunst, geeft hij Omber in boek 5 de opdracht om spreuken niet te leren aan de leerlingen. Hij is bang dat die spreuken dan tegen het Ministerie zullen worden gebruikt om hem van zijn plaats te stoten.

Harry Potter en de Halfbloedprins[bewerken]

Als het dan echt niet meer te verbergen is dat Voldemort is teruggekeerd, en Droebel door de mand valt, eist de Tovergemeenschap dat hij opstaat. Ietwat verbitterd, maakt hij plaats voor een opvolger: Rufus Schobbejak. Wel blijft Droebel op het Ministerie van Toverkunst, maar nu in een adviserende rol.

Droebel.jpg

Cornelius Fudge[bewerken]

Cornelius betekent gehorende. Er was een paus in Rome die zo heette en werd geconfronteerd met het probleem van Christenen die tijdens de vervolgin van Decius waren afgevallen en nu wilden terugkeren. Hij heeft een feestdag op 16 september. Fudge betekent knoeierij in het Engels. Het werkwoord to fudge betekent 'samenflansen' of 'een beslissing uit de weg gaan'. Een passende naam dus voor deze minister van toverkunst!