Desiderius Perkamentus

Uit de Harry Potter Wiki
Desiderius Perkamentus
Biografische informatie

Naam

Desiderius Perkamentus

Geboren

Rond 1883

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Haarkleur

Lang en grijs, net als zijn baard

Oogkleur

Blauw

Familie
Magische kenmerken

Baan

Hij is barman van de Zwijnskop, in het dorpje Zweinsveld. Hij werkte ook mee aande eerste Orde van de Feniks, waar hij nu waarschijnlijk nog steeds bij zit.

Trouw aan

de Orde van de Feniks

Scholing

Afdeling

Waarschijnlijk Griffoendor

Verschijning

Acteur

Jim McManus (deel 5)
Ciarán Hinds (deel 7)

Desiderius Perkamentus (Engels: Aberforth Dumbledore) is een personage uit de Harry Potter-boekenreeks van J.K. Rowling. Hij is de broer van Albus Perkamentus en caféhouder van het louche café de Zwijnskop, dat in Zweinsveld ligt. Ook is hij lid (geweest) van de Orde van de Feniks, maar het is niet zeker wat zijn taak daarin is (geweest). Evenals Albus vergeet hij nooit iets en is hij ruimdenkend, maar hij is knorrig. Zijn uiterlijk wordt beschreven als lang, slank, bebaard en oud.

Harry Potter kent hem als de barman van de Zwijnskop, maar lijkt niet te weten dat hij de broer is van Albus. Harry zag in zijn vijfde schooljaar een foto waarop Desiderius staat, en ziet hem later in de bar, maar hij hij ziet het verband hier tussen niet, hoewel Desiderius hem vagelijk bekend voorkomt.

Albus Perkamentus vertelde Harry dat professor Zwamdrift (onbedoeld, terwijl ze in trance was) een profetie maakte toen zij op sollicitatiegesprek was voor de baan als lerares Waarzeggerij. Midden in de profetie vloog de deur open en hield de barman Severus Sneep vast, die het gesprek aan het afluisteren was. Deze barman is waarschijnlijk Desiderius, ook omdat dat gesprek plaatsvond in de Zwijnskop.

Desiderius was ook aanwezig bij de begrafenis van zijn broer, Albus, en werd beschreven als de barman van de Zwijnskop die Harry alleen van gezicht kende.

In het zevende boek speelt Desiderius een grotere rol. Wanneer Harry, Ron en Hermelien terugkeren naar Zweinstein en Verschijnselen in de hoofdstraat van Zweinsveld, houdt Desiderius hen uit de handen van de toegestormde Dooddoeners. Daarna helpt hij hen om via het schilderij van zijn overleden zus Ariana naar Zweinstein te komen. Daarnaast wordt duidelijk dat hij de Kamer van Hoge Nood heeft voorzien van eten.

Werk voor de Orde van de Feniks[bewerken]

In het vierde boek wordt verteld dat Desiderius ooit is opgepakt omdat hij ongepaste bezweringen toepaste op een geit. In deel één, Harry Potter en de Steen der Wijzen, vertelt Sneep tijdens een les Toverdranken dat een bezoar uit de maag van een geit komt en je beschermt tegen de meeste soorten vergiffen. Het is mogelijk dat, toen Desiderius betrapt werd op het toepassen van ongepaste bezweringen op een geit, hij probeerde bezoars in handen te krijgen. Daarbij komt dat Harry het naar geiten vindt ruiken in Zwijnskop. Daarnaast wordt in het zevende deel duidelijk dat de Patronus van Desiderius een geit is, wanneer hij Harry, Ron en Hermelien helpt te vluchten voor een groep Dooddoeners in Zweinsveld. Die bezoars zouden dan waarschijnlijk naar de Orde van de Feniks gaan, voor het geval dat één van de leden vergiftigd zou worden. Dit betekent dat Desiderius meer voor de Orde zou doen dan slechts informatie doorgeven.

Familie Perkamentus[bewerken]

Parcival Perkamentus
 
Kendra Perkamentus

Desiderius PerkamentusAlbus PerkamentusAriana Perkamentus