Dooddoeners

Uit de Harry Potter Wiki
(Doorverwezen vanaf Dooddoener (Harry Potter))
Doodoener Masker

Dooddoeners zijn de hoogste dienaren van Heer Voldemort. Deze groep duistere tovenaars en heksen worden gekenmerkt door het Duistere Teken dat op hun linker voorarm gebrand staat. De Dooddoeners worden beschouwd als Heer Voldemort's grootste vertrouwelingen. Wanneer Doodoeners op een missie gestuurd zijn, laten ze meestal nooit hun ware gezicht zien, maar dragen ze een soort masker. De Dooddoeners vochten aan de zijde van Heer Voldemort in zowel de Eerste als de Tweede Tovenaarsoorlog.

De Eerste Tovenaarsoorlog[bewerken]

Toen Marten Villijn nog op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus zat, begon hij al Dooddoeners te verzamelen. Wanneer hij de school verliet, probeerde hij het ministerie van toverkunst over te nemen met zijn groep. Als reactie hiertegen richtte Albus Perkamentus de Orde van de Feniks in.

Tijdens de oorlog hoorde Severus Sneep een gesprek tussen Albus Perkamentus en Sybille Zwamdrift, waarin Zwamdrift een voorspelling deed dat ofwel Marcel Lubbermans ofwel Harry Potter hem van zijn troon zou stoten. Hierop ging Heer Voldemort naar het huis van de Potters, en vermoordde James en Lily Potter, die verraden waren door Peter Pippeling. Echter wanneer Voldemort de kleine Harry Potter probeerde te vermoorden, verloor hij zijn lichaam, maar zijn ziel bleef verder leven.

De Tweede Tovenaarsoorlog[bewerken]

Terugkeer van Voldemort[bewerken]

In 1995 keerde Heer Voldemort terug met een zelfstandig lichaam. Vervolgens raakte hij het Duistere Teken op de arm van zijn dienaar Peter Pippeling aan en verschillende Dooddoeners arriveerden. Onder deze Dooddoeners waren Arduin, Korzel, Noot, Kwast, Walter Vleesschouwer en Lucius Malfidus. Voldemort was boos op hen omdat ze niet naar hem gezocht hadden en alle aanwezige Dooddoeners moesten 13 jaren boeten. Hij zei dat enkel de Van Detta's hem trouw waren gebleven terwijl hij weg was.

Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Het was niet mogelijk het miniatuurbestand op de doellocatie op te slaan.

Ook Harry Potter was aanwezig op de terugkeer van Voldemort. Na een spectaculair duel kon Harry Potter ontsnappen met het lijk van Carlo Kannewasser.

Gevecht om de Profetie[bewerken]

Begin 1996 ontsnapten vele Dooddoeners van Azkaban. Deze Dooddoeners stuurde Voldemort onder leiding van Lucius Malfidus naar het Departement van Mystificaties om de profetie over hem en Harry Potter mee te nemen. Harry Potter en de Strijders van Perkamentus waren ook daar en in het gevcht werd de profetie gebroken. Uiteindelijk kwam Voldemort zelf naar het ministerie, maar de Orde van de Feniks was er ook. In het daaropvolgende gevecht werd Sirius Zwarts gedood door Bellatrix van Detta en zij en Voldemort konden ontsnappen.

Dood van Perkamentus[bewerken]

In 1997 slaagde Draco Malfidus er in om Dooddoeners in het kasteel van Zweinstein te krijgen. Deze Dooddoeners vochten in de Astronomietoren tegen enkele leraren en Strijders van Perkamentus. De Dooddoeners Waldemar Bijlhout, Amycus en Alecto Kragge en de weerwolf Fenrir Vaalhaar dreven samen met Draco Malfidus Perkamentus in het nauw. Draco moest hem doden maar kon het niet. Toen arriveerde Severus Sneep in de toren en vermoordde hij Albus Perkamentus. Vervolgens konden alle Dooddoeners ontsnappen.

Slag boven Klein Zanikem[bewerken]

Harry Potter moest van Klein Zanikem overgebracht worden naar het Nest en de Orde van de Feniks moest hiervoor zorgen. Alastor Dolleman zette een list op, waardoor zeven verschillende Harry Potters vanuit de Ligusterlaan vertrokken. In het gevecht dat daarop volgde werd Alastor Dolleman vermoord door Voldemort en George Wemel werd verwond door Severus Sneep. Ook Harry's uil Hedwig werd gedood.

Slag om Zweinstein[bewerken]

Tijdens de Slag om Zweinstein slaagden Harry Potter, Ron Wemel, Hermelien Griffel en Marcel Lubbermans er in om alle Gruzielementen van Voldemort te vernietigen en hem zo kwetsbaar te maken. Fred Wemel, Remus Lupos en Nymphadora Tops werden gedood door Augustus Ravenwoud, Antonin Dolohov en Bellatrix van Detta. Uiteindelijk kon Harry Potter Heer Voldemort verslaan met de Zegevlier en maakte hij een einde aan de Tweede Tovenaarsoorlog.

Verschijning[bewerken]