Dorothea Omber

Uit de Harry Potter Wiki
Dorothea Johanna Omber
Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Het was niet mogelijk het miniatuurbestand op de doellocatie op te slaan.

Biografische informatie

Naam

Dorothea Johanna Omber

Titel

  • Secretaris-Generaal van de Minister
  • Lerares Verweer tegen de Zwarte Kunsten
  • Hoog-Inquisiteur van Zweinstein
  • Schoolhoofd van Zweinstein
  • Hoofd Registratiecommissie voor Dreuzeltelgen
Fysieke beschrijving

Geslacht

Vrouw

Haarkleur

korte, peper-en-zoutkleurige krullen

Oogkleur

uitpuilend, kleur onbekend

Familie

Bekende familieleden

Zagrijn (bewering)

Magische kenmerken

Patronus

Kat

Trouw aan

Eerst Ministerie van Toverkunst, Cornelis Droebel later Heer Voldemort

Scholing
Verschijning

Eerste verschijning

Harry Potter en de Orde van de Feniks

Dorothea Johanna Omber (Engels: Dolores Jane Umbridge) is een personage uit de Harry Potter-boeken van J.K. Rowling. In de Nederlandse vertaling gaat de betekenis van haar naam verloren. "Dolor" is Latijn voor pijn: Omber martelt leerlingen waaronder Leo Jordaan en Harry Potter.

Functie[bewerken]

Omber is de leraar Verweer Tegen de Zwarte Kunsten in Harry's vijfde jaar. Ze is verschrikkelijk gemeen en staat in dienst van het Ministerie van Toverkunst. Niet alleen de leerlingen, maar ook alle andere leraren hebben een grondige hekel aan haar. Ook was de raadslid op de Hoorzitting van Harry, voor hij aan zijn vijfde jaar kon beginnen. Ze is aangenomen als Secretaris-Generaal van de Minister. Ombers kantoor binnen het Ministerie van Toverkunst bevindt zich op de eerste verdieping. Wanneer er een Register van Dreuzeltelgen wordt ingevoerd, staat Omber aan het Hoofd van deze Registratiecommissie.

Halfmensen[bewerken]

Dorothea Omber verafschuwt Halfmensen. Ze heeft een paar jaar geleden een Anti-Weerwolfwet opgesteld waardoor Weerwolven nauwelijks nog aan werk kunnen komen. Ook is ze bezig geweest met campagne voeren om alle Meermensen bijeens te drijven en te oormerken.

Uiterlijk[bewerken]

Ze lijkt sprekend op een bleke pad. Omber is nogal gedrongen, met een groot, kwabbig gezicht, even weinig nek als oom Herman en een brede, slappe mond met puntige tanden. Haar ogen zijn groot en rond en puilen een beetje uit en ze heeft enorme wallen. Verder heeft ze korte krullen van peper- en zoutkleurig haar en stompe handen. Aan haar dikke, stompe vingers draagt ze een hoop lelijke oude ringen. Omber heeft een hoog, opgewonden stemmetje en van haar lach gaan je nekharen overeind staan. Het is een meisjesachtige stem die een beetje buiten adem klinkt. Ze heeft een heel irritant kuchje en puntige tanden.

Eigenschappen[bewerken]

Professor Omber is helemaal niet geliefd. Ze is erg gemeen en vaak irritant vriendelijk. Haar toverstok is ongewoon kort. Ze vindt het heel belangrijk dat alles wat wordt gedoceerd, eerst is goedgekeurd door het Ministerie van Toverkunst. Ze weigert toe te geven dat Voldemort is teruggekeerd en probeert de leerlingen wijs te maken dat ze absoluut veilig zijn. Omber is ook degene die de Dementors in de zomervakantie op Harry heeft afgestuurd, en wanneer ze in een machtspositie is en Harry gevangen heeft, is ze zelfs in staat de Cruciatusvloek op hem te gebruiken om hem te dwingen om te zeggen wat ze wil horen.

Patronus[bewerken]

Ombers Patronus heeft de vorm van een kat.

Lessen[bewerken]

Tijdens haar lessen, vindt Dorothea het absoluut onnodig om praktijk te oefenen. Volgens haar kan het allemaal puur theoretisch en ze kijkt dan ook neer op alle voorgaande leraren van Verweer tegen de Zwarte Kunsten.

Als ze iets vraagt, wil ze ook dat de leerlingen alleen maar antwoorden met "Ja, professor Omber" of "Nee, professor Omber". Ze weigert ook antwoord te geven op vragen als leerlingen geen vinger hebben opgestoken, en kijkt prompt de andere kant uit als ze hier te laat mee zijn.

Ombers veer[bewerken]

Wanneer Harry in zijn vijfdje jaar moet nablijven bij professor Omber, moet hij zijn strafregels schrijven met een speciale ganzenveer. Deze is lang, dun en zwart en heeft een ongewoon scherpe punt. Harry moet de woorden "ik mag niet liegen" schrijven, en voelt bij elke letter die hij schrijft een doordringende pijn in zijn rechterhand. De woorden die hij schrijft, worden door deze pen geschreven met zijn eigen bloed en de letters staan in zijn hand gekerfd. De wonden genezen zich echter vanzelf weer, waarna hij ze weer opnieuw moet maken door verder te schrijven.

Hoog-Inquisiteur[bewerken]

De Inquisiteur heeft de bevoegdheid om medeleraren te inspecteren en te zorgen dat ze naar behoren presteren. De Minister heeft deze funtie aangeboden aan professor Omber, naast haar baan als lerares. Het is één van de stappen die het Ministerie neemt om meer invloed te krijgen op Zweinstein in het vijfde boek. Deze laatste functie heeft het Ministerie geformaliseerd door het aannemen van Onderwijsdecreet Nummer 23, dat voorziet in de benoeming van een Hoog-Inquisiteur van Zweinstein. Later weet ze zelfs Perkamentus weg te krijgen en wordt ze tijdelijk Schoolhoofd.

Andere leraren[bewerken]

De andere leraren op Zweinstein, mogen Professor Omber helemaal niet. Ze begint zichzelf al in een kwaad daglicht te stellen door Professor Perkamentus te onderbreken in zijn toespraak aan het begin van het schooljaar, en haar eigen toespraak te houden. Wanneer ze later in het jaar de overige leraren gaat beoordelen om te kijken wie er van het Ministerie wel en niet mogen blijven, krijgen de andere docenten helemaal een hekel aan haar.

Centauren[bewerken]

Als Omber wil weten waar het "Wapen" van Perkamentus is, leidt Hermelien haar samen met Harry het Verboden Bos in, tot ze in aanraking komen met de Centauren. Daar maakt ze een geweldige fout door ze Halfmensen te noemen. Daarna vertelt ze hen dat ze in de categorie Wezens vallen die beschikken over "bijna-menselijke intelligentie" en dat maakt ze nog kwader. Als ze spreuken op de Centauren begint af te vuren, wordt ze door hen te grazen genomen.

Medaillon van Zwadderich[bewerken]

Levenius Lorrebos heeft uit het oude huis van Sirius een hoop spullen illegaal verpatst. Wanneer hij hierbij wordt betrapt door Dorothea Omber, valt haar oog op het medaillon dat het Medaillon van Zwadderich blijkt te zijn. Lorrebos geeft haar het medaillon in ruil voor zijn vrijheid.

Dolores Umbridge[bewerken]

Dolores betekent 'moeder der smarten'. Verder is Dolores het Latijnse woord voor pijn of verdriet. Dat past natuurlijk goed bij haar karakter, omdat ze veel mensen pijn en verdriet heeft gedaan door haar verschijning. Umbridge zou kunnen komen van ‘umbra’ dat in het Latijn ‘schaduw’ of ‘schim (van een dode)’ betekent. Of het donkerste centrale gedeelte in een zonnevlek. In het Engels betekent umbra ook nog ‘door gast meegebrachte ongenode gast’ Prof. Umbridge kwam als een soort van gast van Droebel naar Zweinstein, waar ze bij de meeste mensen niet erg geliefd was.

Verschijning[bewerken]