Dreuzel

Uit de Harry Potter Wiki
(Doorverwezen vanaf Dreuzels)

Een Dreuzel (Engels: Muggle) is iemand die, in tegenstelling tot tovenaars, niet kan toveren en ook niet weet dat magie bestaat, en een dreuzel komt dan ook niet uit een tovenaarsbloedlijn (iemand die wél uit een tovenaarsbloedlijn komt en toch niet kan toveren, noemen we een Snul).

Dreuzels kunnen net als tovenaars in aanraking komen met reuzen, maar dan wordt er gezegd dat ze zijn omgekomen tijdens het bergbeklimmen. Over het algemeen weten Dreuzels niks af van het bestaan van de toverwereld, en dat wordt ook zo gehouden. Plaatsen worden Onleesbaar gemaakt, en waneer Dreuzels getuige zijn van magie, wordt door medewerkers van het Ministerie van Toverkunst, hun geheugen gewist. De tovergemeenschap wil de magie graag zoveel mogelijk geheim houden, en veel Dreuzels weigeren magie sowieso te erkennen.

Wel kan het gebeuren dat op de één of andere manier, tovenaars of heksen worden geboren uit Dreuzelouders, zoals bij Hermelien het geval is. Dit wil helemaal niet zeggen dat zij slechtere tovenaars of heksen zullen zijn dan anderen. Magie is wel deels erfelijk, maar je kan dus ook magisch zijn zonder magische ouders te hebben.

Natuurlijk weten de ouders van tovenaars of heksen, wel van de magische wereld af, ondanks dat ze Dreuzels zijn. Ook de Premier weet dat de magische wereld bestaat, en bij ernstige gevallen wordt er zelfs contact met hem opgenomen door de Minister van Toverkunst.

Dreuzels uit Harry Potter[bewerken]

Verschijning[bewerken]

  • Harry Potter en de Steen der Wijzen
  • Harry Potter en de Steen der Wijzen (film)
  • Harry Potter en de Geheime Kamer
  • Harry Potter en de Geheime Kamer (film)
  • Harry Potter en de Gevangene van Azkaban
  • Harry Potter en de Gevangene van Azkaban (film)
  • Harry Potter en de Vuurbeker
  • Harry Potter en de Vuurbeker (film)
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks (film)
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks (video game)
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins (film)
  • Harry Potter en de Relieken van de Dood
  • Harry Potter en de Relieken van de Dood (film)

Zie ook[bewerken]