Eerste Tovenaaroorlog

Uit de Harry Potter Wiki

Sjabloon:Infobox oorlog

Door fans van de Harry Potter-boeken van de Britse auteur Joanne Rowling wordt onder de Eerste Tovenaarsoorlog de periode waarin de duistere tovenaar Heer Voldemort voor het eerst aan de macht probeerde te komen verstaan. Aangetekend moet worden, dat deze term niet als zodanig in de boeken voorkomt.

Overzicht[bewerken]

Begin[bewerken]

De Eerste Tovenaarsoorlog duurde van de jaren 70 van de twintigste eeuw tot 31 oktober 1981. Het doel van Voldemort was het zuiveren van de tovenaarswereld van allen die niet tot een eeuwenoud tovenaarsgeslacht behoren. Dit is te verklaren door zijn antipathie jegens zijn Dreuzelvader Marten Vilijn. Aanvankelijk sloot een selecte groep tovenaars (onder wie Antonin Dolochov en Noot) zich bij hem aan. Later breidde hun aantal zich uit. Zij werden Dooddoeners genoemd.

Albus Perkamentus onderkende direct het gevaar dat een machtige Voldemort zou kunnen opleveren. Hij richt de Orde van de Feniks op, vernoemd naar zijn huisdier. Leden van deze beweging zijn onder andere Rubeus Hagrid, Dwaaloog Dolleman, Frank en Lies Lubbermans en Lily en James Potter. James sloot zich aan samen met zijn vrienden: Sirius Zwarts, Peter Pippeling en Remus Lupos.

Er waren echter veel meer Dooddoeners dan leden van deze Orde. Door prominente tovenaars uit de Orde (bijvoorbeeld Gideon en Fabian Protser) te vermoorden in duels, trachtte Voldemort, met redelijk veel succes, de Orde op de knieën te krijgen. Dat gold echter niet alleen voor de Orde, maar ook voor de rest van de tovenaarswereld. Door terreur en het gebruik van de Onvergeeflijke Vloeken probeerde Voldemort aan de macht te komen. Bijna iedere tovenaar heeft in deze periode wel een familielid verloren. Onder de tovenaars heerste dan ook een terneergeslagen stemming. Bijna niemand vertrouwde elkaar meer, men wist immers nooit zeker of men onverhoopt met een volgeling van Voldemort te maken had. Door het pessimisme daalde ook het geboortecijfer sterk. Ieders schrikbeeld was het aantreffen van het Duistere Teken boven zijn huis: dat betekende dat de Dooddoeners er geweest waren en iemand hadden vermoord.

Molly's verliezen[bewerken]

De broers van Molly Wemel, Gideon en Fabian Protser zijn in de Eerste Tovenaarsoorlog vermoord door Dooddoeners (o.a. door Bellatrix van Detta en Antonin Dolochov). Hierdoor is Molly vaak overbezorgd om haar kinderen (met name om Ginny) en om Harry. Dolochov werd kort na Igor Karkarov gevangengenomen, doordat Karkarov zijn naam had genoemd tijdens zijn rechtszitting. Hij werd naar de tovenaarsgevangenis Azkaban gestuurd.

Voorspelling[bewerken]

Als Sybilla Zwamdrift in 1980 bij Perkamentus solliciteert naar de baan als lerares Waarzeggerij op Zweinstein is hij niet onder de indruk, totdat ze een soort toeval krijgt, en een profetie maakt over Heer Voldemort en de jongen die hem kan verslaan: de voorspelling zei dat een persoon geboren zou worden op één van de laatste dagen van juli, en wiens ouders Voldemort drie keer hadden ontlopen.

Halverwege de profetie stormt de barman binnen, die Severus Sneep betrapte toen hij Perkamentus en Zwamdrift aan de deur stond af te luisteren om informatie in te winnen voor Heer Voldemort. Sneep vlucht en vertelt het deel van de profetie die hij wel gehoord heeft aan Heer Voldemort. Voldemort besefte dat dat Harry Potter of Marcel Lubbermans moest zijn, maar Voldemort koos Harry omdat deze net als hijzelf een halfbloedje was (familiekruising tussen Dreuzels en tovenaars) Hij voelde zich genoodzaakt het éénjarige zoontje Harry van twee van zijn belangrijkste tegenstanders en tevens leden van de Orde, James en Lily Potter, te vermoorden. Ongehinderd door enig menselijk gevoel probeerde hij dit uiteraard.

Geheime verblijfplaats[bewerken]

Perkamentus brengt Lily en James Potter samen met hun zoontje in veiligheid, door ze naar Goderics Eind te brengen. Daar spreekt Perkamentus de Fideliusbezwering uit over hun huis, met Peter Pippeling als de geheimhouder.

Verraad[bewerken]

Pippeling speelde de informatie over de verblijfplaats van de Potters door aan Heer Voldemort. Pippelings redenen voor zijn verraad zijn niet voor honderd procent bekend. Sirius zegt dat Pippeling altijd al graag omging met mensen die meer voor hem konden betekenen en Voldemort was één van die personen. Men kan hierbij aannemen dat Pippeling graag macht wilde hebben. Die leek in eerste instantie bij de kant van Perkamentus te liggen, later leek deze meer te verschuiven naar de kant van Voldemort. Daaruit kan men de wisseling van leider afleiden. Ook zal Pippeling genoten hebben van het idee dat hij zo'n aangezien belangrijke schakel vormde, en dat hij van wezenlijk belang was voor Voldemort. Ten derde kan men afleiden uit het karakter van Pippeling dat angst en lafheid een rol hebben gespeeld. Waarschijnlijk vreesde hij voor zijn leven als hij zich niet aansloot bij Voldemort.

Einde[bewerken]

Voldemort ging naar de verblijfplaats van Lily, James en Harry Potter om ze te vermoorden met de Avada Kedavravloek. Eerst vermoorde Voldemort James. Lily probeerde Harry te beschermen, toen Voldemort hem wou vermoorden. Voldemort vermoordde Lily toen. Doordat Lily haar leven heeft gegeven voor Harry, draagt Harry altijd een soort bescherming met zich mee. Deze bescherming speelt een belangrijke rol in de boeken.

Voldemort faalde toen hij Harry wou vermoorden. De vloek kaatste echter terug op Voldemort zelf, wiens geest uit zijn lichaam werd gescheurd. Voldemort leefde verder als schim zonder lichaam. Perkamentus bracht de toen ruim een jaar oude Harry naar zijn oom en tante, die dreuzels waren.

Na de oorlog beweerden veel tovenaars ten overstaan van de Magische Wetsraad dat zij niet vrijwillig voor Voldemort gewerkt hadden, maar dat zij daartoe gedwongen werden door een Imperiusvloek. Bij sommigen was dat inderdaad het geval; anderen verzonnen dat slechts om zo hun straf te ontlopen. Het was erg moeilijk om te bepalen wie loog en wie de waarheid sprak. Daardoor zijn veel Dooddoeners uit de gevangenis Azkaban gebleven. Zwarts werd opgepakt, terwijl hij niets had gedaan. Hij draaide op voor de daad die Pippeling eigenlijk had gepleegd: het verraden van James en Lily aan Heer Voldemort en het vermoorden van een aantal dreuzels en tovenaars.

Zie ook[bewerken]