Ernst Marsman

Uit de Harry Potter Wiki
Ernst Marsman
Biografische informatie

Naam

Ernst Marsman

Geboren

Onzeker, waarschijnlijk 1980 (hij zit in hetzelfde jaar als Harry)

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Haarkleur

Blond

Oogkleur

blauw

Familie
Magische kenmerken

Baan

Student aan Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus

Trouw aan

Strijders van Perkamentus

Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Huffelpuf

Verschijning

Acteur

Louis Doyle

Laatste verschijning

Harry Potter en de Relieken van de Dood

Ernst Marsman (Engels: Ernie MacMillan) is een personage uit de Harry Potter-serie van de Britse schrijfster J.K. Rowling. Zijn afdeling is Huffelpuf en hij zit in het zelfde jaar als Harry.

Marsman is een beetje een pompeus type, en praat graag met veel moeilijke woorden. Aanvankelijk botert het niet zo erg tussen hem en Harry, vooral omdat Marsman er in het tweede jaar van overtuigd is dat Harry de erfgenaam van Zwadderich is. Dit vermoeden is veroorzaakt door het feit dat Marsman Harry Sisselspraak heeft horen spreken. Bovendien dacht Marsman dat Harry een slang opdracht had gegeven Joost Flets-Frimel aan te vallen. Dat blijkt echter niet zo te zijn, en wanneer blijkt dat Harry's bedoelingen goed zijn biedt Marsman Harry zijn excuses aan en leggen de twee het bij.

Hij en Harry kunnen in het vervolg van het verhaal prima met elkaar overweg en respecteren elkaar. In Harry's vijfde schooljaar wordt Marsman lid van de geheime groepering De strijders van Perkamentus, en vecht Marsman mee in de strijd tegen Harry's aartsvijand Voldemort.