Familie Wemel

Uit de Harry Potter Wiki

De familie Wemel (Engels: Weasley) is een familie van tovenaars uit de zevendelige boekenreeks van J.K. Rowling over de tovenaar Harry Potter. De jongste zoon uit het gezin, Ron Wemel, is de beste vriend van Harry Potter.

De Wemels zijn een van de weinige overgebleven volbloed tovenaarsfamilies, hoewel ze als bloedverraders worden beschouwd omdat ze veel omgaan met niet-volbloeds ("dreuzeltelgen"). De Wemels hebben zeven kinderen, allemaal met rode haren en sproeten. Alle Wemels zijn ingedeeld bij Griffoendor op de toverschool Zweinstein. Alle kinderen, behalve Bill en Percy, die allebei Hoofdmonitor waren, hebben gespeeld in het Zwerkbalteam van Griffoendor, waar Charlie minstens een van zijn schooljaren aanvoerder van was. Charlie, Bill, Percy en Ron waren ook gekozen als Klassenoudste van hun afdeling. De Wemels werken ook allemaal voor de Orde van de Feniks, en zijn allemaal lid behalve Ron, Percy en Ginny, waarvan het niet bekend is of ze zich officieel bij de Orde hebben gevoegd. De familie Wemel woont in een betrekkelijk armoedig maar heel gezellig huis, Het Nest, en is een relatief arme familie in tegenstelling tot een aantal meer hoogstaande volbloedfamilies.

Ouders[bewerken]

Kinderen[bewerken]

Andere Wemels[bewerken]

Septimus Wemel[bewerken]

Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Het was niet mogelijk het miniatuurbestand op de doellocatie op te slaan.
Zie Septimus Wemel voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Septimus Wemel (Engels: Septimus Weasley) is de vader van Arthur en Virus. Hij is getrouwd met Cedrella Zwarts. Doordat Cedrella trouwde met Septimus (de Wemels zijn bloedverraders) werd ze van de stamboom van Zwarts verwijderd.

Virus Wemel[bewerken]

Zie Virus Wemel voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Virus Wemel (Engels: Bilius Weasley) wordt niet uitgebreid beschreven in de boeken, maar wordt meerdere malen genoemd. Hij is de broer van Arthur en de oom van Arthurs kinderen.

Hij stierf vlak nadat hij een Grim had gezien. Volgens George kon je met Virus lachen op bruiloften. Hij vertelde dat hij eerst een hele fles Oude Klares Jonge Borrel naar binnen goot, dan de dansvloer op rende, zijn gewaad ophees, en bossen bloemen tevoorschijn toverde. Ron vertelt dat hij "gek genoeg" nooit getrouwd is.

Ron is naar oom Virus genoemd ("Ronald Virus Wemel").

Familie van Molly Protser[bewerken]

Gideon en Fabian Protser[bewerken]

Zie Gideon Protser en Fabian Protser voor de hoofdartikelen over dit onderwerp.

Fabian en Gideon Protser waren de broers van Molly Wemel. Ze waren lid van de eerste Orde van de Feniks. Ze stierven in een gevecht met vijf Dooddoeners, waaronder Antonin Dolochov. Alastor Dolleman zei dat dat ze gestorven zijn als helden.

Het horloge dat Harry voor zijn zeventiende verjaardag van de Wemels krijgt is van Fabian Protser geweest.

Tante Marga[bewerken]

Zie Tante Marga voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Tante Marga (Engels: Aunt Muriel) is de tante van Molly. Ze wordt geïntroduceerd in het zevende deel, wanneer ze op de bruiloft van Bill en Fleur komt. Fleur mag voor de bruiloft de diadeem van zware kwaliteit koboldzilver lenen van tante Marga.

Ze wordt vergeleken met een slecht gehumeurde flamingo door haar grote haviksneus, rood omrande ogen en een roze hoed met veren. Volgens Ron is ze tegen iedereen heel onbeschoft, en ze heeft ook op alles en iedereen commentaar.

Ze vindt Rita Pulpers geweldig en leest haar stukjes altijd. Later op de bruiloft krijgt ze een discussie met Engelbert Dop over het verleden van Albus Perkamentus en het boek van Pulpers, Het Leven en de Leugens van Albus Perkamentus.

Ignatius Protser[bewerken]

Zie Ignatius Protser voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Ignatius Protser was de man van Lucretia Zwarts en is de oom van Sirius Zwarts. Percy Ignatius Wemel, de broer van Ron, is vernoemd naar Ignatius Protser.

Aangetrouwde familie[bewerken]

  • Fleur Delacour is getrouwd met Bill. De bruiloft was tijdens het zevende boek
  • Audrey (niet genoemd in de boeken, onbekend personage) is getrouwd met Percy.
  • Angelique Jansen is getrouwd met George.
  • Hermelien Griffel is getrouwd met Ron. Dit werd bekend in de epiloog van het zevende boek.
  • Harry Potter is getrouwd met Ginny. Ook dit werd in de epiloog van het zevende boek bekend.

Kleinkinderen[bewerken]

Victoire Wemel[bewerken]

Zie Victoire Wemel voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Victoire Wemel (2 mei 1999) is het oudste kind van Bill Wemel en Fleur Delacour. Ze is zo genoemd omdat ze is geboren op de verjaardag van de Slag om Zweinstein. Er is niet veel over Victoire bekend, alleen dat ze verliefd is op Teddy Lupos, de zoon van wijlen Nymphadora Tops en Remus Lupos. James Potter Jr. zag hen namelijk op 1 september 2017 met elkaar zoenen.

Domenique Wemel[bewerken]

Zie Domenique Wemel voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Domenique Wemel is het tweede kind van Bill en Fleur Wemel.

Louis Wemel[bewerken]

Zie Louis Wemel voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Louis Wemel is het jongste kind van Bill en Fleur Wemel.

Molly Wemel[bewerken]

Zie Molly Wemel voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Molly Wemel is de oudste dochter van Percy en Audrey Wemel. Ze is vernoemd naar haar oma Molly Wemel.

Lucy Wemel[bewerken]

Zie Lucy Wemel voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Lucy Wemel is de jongste dochter van Percy en Audrey Wemel.

Fred Wemel[bewerken]

Zie Fred Wemel voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Fred Wemel Jr. is de zoon van George Wemel en Angelique Jansen. Hij is vernoemd naar de overleden tweelingbroer van zijn vader, Fred Wemel. Hij heeft een zus, Roxanne.

Roxanne Wemel[bewerken]

Zie Roxanne Wemel voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Roxanne Wemel is het jongste kind van George en Angelique Wemel. Ze is het zusje van Fred Wemel jr..

Roos Wemel[bewerken]

Zie Roos Wemel voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Roos Wemel (2006) is het oudste kind van Ron Wemel en Hermelien Griffel. Er is niet veel over Roos bekend, alleen dat ze op 1 september 2017 voor het eerst naar Zweinstein gaat en hoopt dat ze in Griffoendor wordt gesorteerd. Volgens haar vader heeft ze de hersenen van haar moeder. Roos is de enige Wemel die bruin haar heeft.

Hugo Wemel[bewerken]

Zie Hugo Wemel voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Hugo Wemel is het jongste kind van Ron Wemel en Hermelien Griffel.

Er is niet veel over Hugo bekend, alleen dat hij op 1 september 2017 nog 2 jaar te jong is om naar Zweinstein te gaan, net zoals Lily Potter Jr.. Een kind moet 11 jaar zijn om op Zweinstein toegelaten te worden, dus hij is op dat moment 9 jaar.

Zie ook[bewerken]

Referenties[bewerken]

Septimus Wemel
 
Cedrella Zwarts

Apolline Delacour
X
Monsieur Delacour

Virus Wemel
 
Arthur Wemel

Molly Protser
 
Gideon Protser
 
Fabian Protser

Gabrielle Delacour
 
Fleur Delacour
 
Bill Wemel
 
Charlie Wemel
 
Percy Wemel
X
Audrey
 
Fred Wemel
 
George Wemel
X
Angelique Jansen
 
Ron Wemel
X
Hermelien Griffel
 
Ginny Wemel
X
Harry Potter

Victoire Wemel
Domenique Wemel
Louis Wemel

Molly Wemel
Lucy Wemel

Fred Wemel
Roxanne Wemel
 
Roos Wemel
Hugo Wemel
 
James Sirius Potter Jr.
Albus Severus Potter
Lily Loena Potter