Felix

Uit de Harry Potter Wiki
(Doorverwezen vanaf Felix de Feniks)

Felix is de Feniks van Professor Perkamentus. Hij heeft donkere ogen en mooie rood met gouden veren. De tranen van deze vogel hebben een genezende kracht.

Felix is vuurrood en zo groot als een zwaan. Hij heeft een glinsterende gouden staart, zo lang als een pauwenstaart en glanzende klauwen. Op zijn hoofd heeft hij gouden pluimen. Zijn snavel is lang, scherp en goudkleurig en hij heeft zwarte kraaloogjes.

Hij zit normaal gesproken op een gouden stok bij de deur van de kamer van Perkamentus.

In Harry's tweede jaar, komt Felix naar de Geheime Kamer om Harry de Sorteerhoed te brengen en mee te vechten tegen de Basilisk. Hij pikt de ogen van de Basilisk uit, waardoor deze een krachtig wapen kwijt is. Later heelt Felix de wond die Harry op zijn arm heeft, van de tand van de Basilisk, met zijn tranen.

Perkamentus gebruikte hem soms als uitkijker. Hij gaf dan waarschuwingen door één gouden veer te laten verschijnen.

Als Voldemort Perkamentus bijna raakt met Avada Kedavra op het Ministerie van Toverkunst, vliegt Felix de Feniks op hem af en slikt de straal in, waarna hij direct herboren wordt als klein Fenikskuikentje.

Felix heeft twee staartveren afgegeven voor het gebruik in toverstokken. Een van die veren is de kern van de toverstok van Harry, en de andere die van Voldemort.

Na de dood van Perkamentus, zingt Felix een droevige, maar mooie klaagzang die over het hele schoolterrein te horen is. Daarna verdwijnt hij.