Feniks

Uit de Harry Potter Wiki
Feniks
Biografische informatie

naam

Feniks

ogen

Zwart

veren

Gouden staart

gebied

  • India
  • China
  • Egypte

Lengte

Zo groot als een zwaan

Classificatie Ministerie

XXXXX

Een Feniks (Engels: Phoenix, Grieks: phoínix, Latijn: phoenix) is een fabeldiersoort uit de Harry Potter-boekenserie van de Britse schrijfster J.K. Rowling. Het dier is gebaseerd op de feniks uit de Griekse Mythologie. De feniks is een scharlakenrode vogel, zo groot als een zwaan. Feniksen hebben rode veren en een goudkleurige snavel, poten en staart.[1] Classificatie Ministerie van Toverkunst: Gevaarlijk/Vereist specialistische kennis/Eventueel handelbaar door bekwaam tovenaar

De Feniks krijgt deze classificatie niet omdat hij agressief is, maar omdat slechts heel weinig tovenaars er ooit in zijn geslaagd een Feniks te temmen.

De Feniks is een schitterende, scharlakenrode vogel, zo groot als een zwaan, met een lange gouden staart, snavel en poten. Hij bouwt zijn nest op bergtoppen en komt voor in Egypte, India en China. De Feniks wordt ongelooflijk oud, omdat hij zich kan regenereren door in brand te vliegen als zijn lichaam een dagje ouder wordt en als een jonge vogel te herrijzen uit de as. De Feniks eet uitsluitend kruiden en is een zachtaardig dier, dat nog nooit ook maar één medeschepsel heeft gedood. Net als de Dirikal kan de Feniks naar believen verschijnen en verdwijnen. Het lied van de Feniks is magisch; men beweert dat het mensen die zuiver van hart zijn, moed geeft en hun tegenstanders angst aanjaagt. Fenikstranen hebben sterk genezende eigenschappen. De tranen van een feniks zijn groot en parelwit.

Feniksen zijn fascinerend. Ze kunnen zware lasten dragen en het zijn uitermate trouwe huisdieren. Professor Perkamentus heeft een Feniks als huisdier.

Branddag[bewerken]

Eens in de zoveel tijd, wanneer het tijd is om te sterven, heeft een feniks een Branddag. Dan maakt hij een kokhalsend geluid, verliest zijn veren en vliegt in de fik, waarna hij wordt herboren uit de as. Op zo'n Branddag, lijkt de feniks nog het meest op een halfgeplukte kalkoen.

Lied van de feniks[bewerken]

Het lied van de feniks is een lied, voor Harry het meest welkome geluid dat er bestond, dat veroorzaakt wordt door een feniks. Het is voor de vriend een geluid van hoop, maar voor de vijand veroorzaakt het angst. Het is alsof het lied binnenin je klinkt, en niet om je heen.

De klaagzang van de feniks[bewerken]

Als Perkamentus vermoord is, hoort iedereen op Zweinstein de klaagzang die afkomstig is van Felix, de feniks van Perkamentus. Het is een diepbedroefde klaagzang vol aangrijpende schoonheid. Je krijgt het gevoel alsof het geluid niet van buiten komt, maar vanuit jezelf, dat je eigen verdriet op magische wijze wordt omgezet in muziek.

Referenties[bewerken]