Filius Banning

Uit de Harry Potter Wiki
Filius Banning
Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Het was niet mogelijk het miniatuurbestand op de doellocatie op te slaan.

Biografische informatie

Naam

Filius Banning

Geboren

17 oktober, waarschijnlijk zeker voor 1940, want hij legt ook de examens van Lily en James af. Maar de precieze geboortedatum is onbekend.

Bloed

Halfbloed, met invloed van Kobolden

Schuilnaam

Oude Banning

Titel

Leraar Spreuken en Bezweringen en Afdelingshoofd Ravenklauw

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Lengte

Ongebruikelijk kort

Haarkleur

Wit (voormalig bruin)

Oogkleur

Blauw

Familie

Bekende familieleden

  • Onbekende Kobold
Magische kenmerken

Baan

Hij geeft Spreuken en Bezweringen aan Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus en hij is hoofd van de afdeling Ravenklauw

Trouw aan

  • Albus Perkamentus
  • Zweinstein
  • Ravenklauw
Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Ravenklauw

Verschijning

Algemeen[bewerken]

Deze kleine, oude tovenaar is leraar Bezweringen op Zweinstein. Naast zijn baan als leraar Bezweringen, is hij ook het afdelingshoofd van Ravenklauw. Hij is jarig op 17 oktober.

Uiterlijk[bewerken]

Hij heeft wit haar en is licht kalend. Vanwege zijn lengte, moet hij op een stapel boeken staan om over zijn bureau heen te kunnen kijken. Banning is zelf een mens, maar een van zijn voorvaderen was een kobold.

Eigenschappen[bewerken]

Banning is aardig en erg enthousiast en impulsief. Soms is hij door zijn enthousiasme wat onhandig. In zijn jonge jaren was hij duelleerkampioen.

Overig[bewerken]

Aan de Oppertafel zit hij op een grote stapel kussens naast professor Stronk. Rond de Kersttijd, versiert hij samen met professor Anderling de Grote Zaal.

Ook was Banning aanwezig tijdens de inval van de Dooddoeners op Zweinstein in Harry's zesde schooljaar. Tegen middernacht sprintte Banning de trap af richting de kerkers en riep iets over Dooddoeners. Hij stormde de kamer van Sneep binnen en zei dat Sneep moest komen. Er klonk een dreun en Sneep kwam naar buiten. Toen hij Hermelien en Loena zag, zei hij dat professor Banning was flauwgevallen en dat zij voor hem moesten zorgen. Banning lag inderdaad bewusteloos op de grond, maar achteraf is het logischer dat Sneep hem Verlamd had.

Toen Banning weer bij was, wilde hij meteen naar de Ravenklauwers toe om te kijken of alles daar nog goed was.

Na de dood van Perkamentus, vertelt Anderling dat ze er niet van is overtuigd dat het volgende jaar, de school open moet gaan. Volgens Banning moet het schoolbestuur geraadpleegd worden. Uiteindelijk besluit Anderling dat het schoolbestuur inderdaad de uiteindelijke beslissing mag nemen.