Fleur Delacour

Uit de Harry Potter Wiki
Fleur Delacour
Fleur Delacour Student.jpg
Biografische informatie

Naam

Fleur Delacour

Geboren

c. 1977

Fysieke beschrijving

Geslacht

Vrouw

Haarkleur

Zilverachtig blond

Oogkleur

Donkerblauw

Familie
Magische kenmerken

Trouw aan

Bill Wemel, Madame Mallemour

Scholing

Afdeling

Beauxbatons

Verschijning

Acteur

Clémence Poésy

Fleur Wemel-Delacour is een personage uit de Harry Potter-boekenreeks van de Britse schrijfster Joanne Rowling.

Uiterlijk[bewerken]

Ze heeft lang, weelderig, zilverblond haar dat bijna tot aan haar middel komt. Ze heeft grote, donkerblauwe ogen en een heel wit, regelmatig gebit. Een van haar grootmoeders was een Glamorgana.

Jongens[bewerken]

Fleur is de leerlinge van Beauxbatons die in Harry's vierde schooljaar meedoet aan het Toverschool Toernooi. Na dat jaar gaat ze aan de slag bij Goudgrijp om haar Engels te verbeteren. Bill heeft een oogje op haar. Hij geeft haar vaak prive-les. Ze heeft absoluut geen bezwaar tegen de paardenstaart van Bill of tegen zijn oorringetje met slagtand eraan.

Met het kerstbal zag ze er oogverblindend uit in een gewaad van zilvergrijs satijn en was ze vergezeld door Robbie Davids, de aanvoerder van het Zwerkbalteam van Ravenklauw.

Eigenschappen[bewerken]

Fleurs toverstok is 23,5 centimeter lang, onbuigzaam, palissander met de kern van een hoofdhaar van een Glamorgana, een van haar grootmoeders. Glamorganahaar in de kern zorgt voor een nogal temperamentvolle toverstok. Toen Olivander er tijdens het Schouwen der Stokken mee zwaaide, schoten er roze en gouden vonken uit. Er zitten geen deukjes of krassen in de stok.

Bill[bewerken]

In het zesde boek wordt bekend dat ze met Bill gaat trouwen. Aan het begin van dit boek, woont ze al min of meer bij de familie Wemel in huis en mevrouw Wemel en Ginny hebben een enorme hekel aan haar. Ginny noemt haar heel liefdevol "Zeur". Aan het eind van het boek, gaat de haat van mevrouw Wemel echter over.

In het zevende boek vindt de trouwerij dan ook echt plaats. Fleurs zusje, Gabriëlle, is bruidsmeisje.

Fleur Delacour[bewerken]

Fleur is het Franse woord voor bloem, dat waarschijnlijk symbool staat voor haar schoonheid. Delacour heeft als vertaling 'van het hof'. Fleur Delacour betekent dus letterlijk 'bloem van het hof', zoals een dame van adel. Faire la cour is dus Frans voor 'het hof maken'.

Verschijning[bewerken]

  • Harry Potter en de Vuurbeker (Eerste verschijning)
  • Harry Potter en de Vuurbeker (film)
  • Harry Potter en de Vuurbeker (video game)
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks (Vermeld)
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins
  • Harry Potter en de Relieken van de Dood
  • Harry Potter en de Relieken van de Dood: deel 1