Frank Braam

Uit de Harry Potter Wiki
Frank Braam
Biografische informatie

Naam

Frank Braam

Geboren

1917

Gestorven

1994

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Haarkleur

Grijs

Familie
Magische kenmerken

Trouw aan

Familie Vilijn

Scholing
Verschijning

Acteur

Eric Sykes

Frank Braam (1917- Havermouth 1994) is een personage uit de Harry Potter-boekenreeks van de Britse schrijfster J.K. Rowling. Hij is een niet-magisch persoon, een "Dreuzel" genaamd.

Frank is de oude tuinman van de familie Vilijn. Hij heeft een stijf been overgehouden aan de oorlog en heeft een grote afkeer van mensenmassa’s en lawaai. Sinds de oorlog werkte hij voor de Vilijnen. Hij is inmiddels zo oud dat hij weinig haar meer op zijn hoofd heeft, hij heeft knoestige vingers en aan 1 oor is hij doof. Hij hield zich altijd afzijdig en hield van rust en eenzaamheid. De kokkin vond hem altijd al een rare snuiter, en heeft in de dorpskroeg verteld dat Frank was gearresteerd als verdachte van de moord op de Vilijns. In het huisje van Frank hing altijd een reservesleutel van het huis.

De dorpelingen vonden hem erg raar en verdachten hem ook van de moord, maar zelf hield hij steevast vol dat hij de moordenaar niet was. De enige die hij op de dag van de moorden in de buurt van de Villa had gezien, zo beweerde hij, was een onbekende jongen van een jaar of zestien, met donker haar en een bleek gezicht. Niemand anders in het dorp had die jongen gezien en de politie was ervan overtuigd dat Frank hem verzonnen had.

Bij gebrek aan bewijs, werd Frank vrijgelaten. Tot ieders verbazing, en onder afkeurend gemompel van de dorpsbewoners, keerde Frank terug naar zijn huisje op het terrein van de villa. Ook bij de familie die eigenaar werd van het huis na de Vilijns, bleef hij als tuinman werken maar erg lang hielden zij het daar niet uit.

Hoewel de eigenaar na hen er nooit is, en naar men zegt het huis om belastingtechnische redenen heeft gekocht, blijft Frank aangesteld als tuinman. Frank was nu 77, doof aan 1 oor en zijn gewonde been was stijver dan ooit, maar op mooie dagen kon je hem nog steeds zien rommelen in de bloembedden, hoewel het onkruid alsmaar verder oprukte.

In augustus 1994, werd Frank 's nachts wakker en zag iets vreemds in het oude huis. Hij dacht dat het kinderen waren, want hij werd vaker door de dorpskinderen gepest. Eigenlijk ging hij warm water in de kruik doen die hij gebruikte om zijn been soepel te houden, toen hij flikkerend licht zag. Frank had geen telefoon en koesterde een enorm wantrouwen jegens de politie sinds zijn arrestatie, dus hij besloot om zelf op onderzoek uit te gaan. Toen hij ging kijken bleek het Voldemort te zijn, en werd Frank vermoord.

Dreuzels in Harry Potter
De Duffelingen: Dirk Duffeling - Herman Duffeling - Margot Duffeling - Petunia Duffeling

Andere Dreuzels: Achterneef van Molly Wemel - Angus Smurry - Annie Bolster - Betty Beuzel - Billy Stroeve - Cecilia - Daapse Dirk - Dennis - Dennis Brokking - Dora - Dreuzelminister - Erik Wartels - Familie Bouwmeester - Frank Braam - Gordon - Herbert Corvers - Kamermeisje van Villa Vilijn - Kokkin van Villa Vilijn - Kolonel Vunzelaer - Jim Hagelmans - Maria Dubbelveer - Mark - Mark Evers - Martha - Martin Mummels - Meneer Filister - Meneer Strumpel - Mevrouw Koort - Mevrouw Nummer Zeven - Paans - Pieter Pulking - Rolvink - Ted - Tobias Sneep - Yvonne - Zij van Hiernaast