Veer

Uit de Harry Potter Wiki
(Doorverwezen vanaf Ganzeveer)
Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Het was niet mogelijk het miniatuurbestand op de doellocatie op te slaan.
Een veer

Een veer is het meest gebruikte middel om te schrijven in de toverwereld, vergelijkbaar met bic's en pennen in de Dreuzelwereld.

Verschillende soorten veren kunnen gebruikt worden zoals valken-, fazanten-, pauwen- (Smalhart's favoriet) en mogelijk ook feniksveren.

Een plaats waar veren kunnen gekocht worden is bijvoorbeeld Pluimplukkers Verenwinkel in Zweinsveld.

Andere bekende veren die verkijgbaar zijn:

  • Anti-Spiekveren:
Gegeven aan studenten op Zweinstein tijdens de examens.
  • Zelf-Antwoordende veren:
verboden op Zweinstein tijdens de examens.
In plaats van inkt gebruikt deze veer het bloed van de gebruiker. Harry Potter gebruikt deze veer tijdens zijn strafwerk voor Omber in 1996. Daardoor heeft hij nu voor altijd de littekens in de vorm van Ik mag niet liegen in zijn hand staan. Leo Jordaan heeft ook met deze veer geschreven.
  • De Magische Veer:
Registreert elke geboorte van een heks en tovenaar en schrijft dan de naam op in een groot boek van perkament op Zweinstein.
Professor Minerva Anderling controleert eens per jaar dit boek en stuurt uitnodigingen naar elk kind dat elf is of word.
Goed voor journalisten omdat deze veren voor de spreker zelf schrijven - en vaak overdrijven.
Rita Pulpers heeft een gifgroene versie van deze veer.
  • Zelfdopende veren:
Verkocht in Tovertweelings Topfopshop.
  • Suikerveren:
Een confectie die eruit ziet als een normale veer. Verkocht bij Zacharinus Snoepwarenhuis.
  • Slimschrijvende veren:
Waarschijnlijk vergelijkbaar met Zelf-Antwoordende veren. Verkocht in Tovertweeling Topfopshop.
  • Superspellende veren:
Verbeteren de spellingsfouten van de gebruiker op perkament. Verkocht in Tovertweeling Topfopshop.
Ron Wemel heeft een exemplaar, maar de bezwering is uitgewerkt en gaf veel spelfouten in zijn huiswerk. (Z'n naam werd bijvoorbeeld gespeld als Renald Wombel.)