Slag om Zweinstein

Uit de Harry Potter Wiki
(Doorverwezen vanaf Gevecht om Zweinstein)

De Slag om Zweinstein (Engels: The Battle of Hogwarts) is een belangrijke gebeurtenis in het zevende deel van de Harry Potterserie. Het 31ste hoofdstuk heeft dezelfde naam, hoewel de Slag meerdere hoofdstukken duurt.

Het gevecht betekent het einde van de Tweede Tovenaarsoorlog en de dood van Heer Voldemort. Het gevecht duurt een hele nacht, waarbij 54 doden vallen.

Het Gevecht[bewerken]

Harry Potter op Zweinstein[bewerken]

Nadat Harry Potter samen met zijn vrienden Ron Wemel en Hermelien Griffel de kelk van Helga Huffelpuf uit Goudgrijp heeft gestolen, komt Heer Voldemort erachter dat Harry Potter achter zijn Gruzielementen aanzit. Hij is bang dat hij er meer te pakken heeft weten te krijgen en besluit alle plekken waar hij zijn Gruzielementen verstopt heeft te bezoeken. Harry Potter leest zijn gedachten en 'hoort' Voldemort de lijst van Gruzielementen afgaan. Zo komt hij erachter dat er nog een Gruzielement verstopt zit op Zweinstein. De exacte locatie blijft echter nog onbekend.

Harry Potter besluit direct naar Zweinstein te vertrekken en verschijnselt in Zweinsveld. De Dooddoeners hebben echter een Merg-en-Beenbezwering aangebracht, zodat er een alarm afgaat wanneer iemand de straat betreedt. Zij kunnen Harry Potter en zijn vrienden niet zien, die zitten namelijk onder Harry's Onzichtbaarheidsmantel, maar hebben wel goede reden om aan te nemen dat hij er is. Ze besluiten de Dementors op hem af te sturen. Harry spreekt de Patronusbezwering uit, dit zou hem normaliter verraden. Desiderius Perkamentus trekt hem echter zijn café, de Zwijnskop, binnen en zegt tegen de Dooddoeners dat het zijn Patronus was, een geit.

Desiderius zorgt ervoor dat Harry, Ron en Hermelien Zweinstein binnen kunnen komen (langs het schilderij van Ariana, Desiderius' zus) in de Kamer van Hoge Nood. Hier ontmoeten zij Marcel Lubbermans en vele andere leerlingen. Zij bieden weerstand tegen de heerschappij van Severus Sneep op Zweinstein, door middel van de Strijders van Perkamentus.

De Diadeem[bewerken]

Harry legt uit dat hij op zoek is naar een belangrijk voorwerp van Rowena Ravenklauw. Dit kan de missende Diadeem zijn. Hij gaat naar de leerlingenkamer van Ravenklauw om hier op het standbeeld van Ravenklauw de Diadeem te zien. Hij wordt echter gehinderd door Alecto Kragge, een Dooddoener die dan lesgeeft op Zweinstein. Zij geeft door dat Harry Potter op Zweinstein is. Harry Potter maakt zijn aanwezigheid kenbaar aan Minerva Anderling, hij vraagt haar Zweinstein te beveiligen, zodat hij naar het Gruzielement kan zoeken. Voldemort komt eraan.

Terwijl Anderling samen met de Orde van de Feniks en oud-leerlingen, die teruggekeerd zijn, de aftocht van de minderjarige leerlingen regelen gaat Harry op zoek naar de Diadeem. Hij spreekt met het spook van Ravenklauw, de Grijze Dame. Zij vertelt dat zij de Diadeem van haar moeder had gestolen en verstopt vlak voor haar dood, dit heeft ze eerder verteld aan Marten Villijn, de jonge Voldemort. Met logisch nadenken komt Harry erachter dat de Diadeem in de Kamer van Hoge Nood moet liggen. Harry ontmoet Ron en Hermelien, die naar de Geheime Kamer blijken te zijn gegaan om giftanden van de Basilisk te halen. Hiermee hebben ze de kelk van Helga Huffelpuf vernietigd. Eenmaal in de Kamer van Hoge Nood gaan Harry en zijn vrienden op zoek. Draco Malfidus, Vincent Korzel en Karel Kwast blijken hen te hebben opgewacht en ze maken zich kenbaar vlak nadat Harry de Diadeem heeft gevonden. Er breekt een gevecht uit en Vincent Korzel gebruikt de spreuk Duivelsvuur, een vuur van Zwarte Magie, dit breidt zich uit en vernietigt de Diadeem. Korzel komt om het leven door zijn eigen spreuk.

Severus Sneep[bewerken]

Harry laat Voldemort toe in zijn gedachten en komt erachter dat hij in het Krijsende Krot zit. Voldemort heeft Sneep daarnaartoe geroepen. Wanneer Harry daar aankomt blijkt dat Voldemort Sneep gaat vermoorden. Hij laat zijn slang Nagini dit doen. Voldemort denkt dat hij door die moord de werkelijke eigenaar van de Zegevlier wordt.

Sneep is aan het sterven, terwijl Voldemort al weg is. Harry gaat naar hem toe en krijgt van hem zijn gedachten, vlak voordat hij sterft. Harry bekijkt deze gedachten in de schoolhoofdkamer (zie ook het boek: Harry Potter en de Relieken van de Dood).

Avada Kedavra[bewerken]

Harry ontdekt dat hij zich moet laten vermoorden door Voldemort. Hij laat dit doen in het Verboden Bos. Voldemort gebruikt de Kedavravloek.

Harry wordt echter opnieuw niet gedood door de Vloek, maar raakt buiten bewustzijn. Dit komt doordat Voldemort nog verbonden is met Harry. Voldemort heeft namelijk toen hij Harry's ouders doodde onbedoeld een Gruzielement in Harry geplaatst. Dit Gruzielement wordt door de Vloek des Doods wel vernietigd. Als Harry buiten bewustzijn raakt komt hij in een vreemde, witte omgeving terecht dat hem doet denken aan het station van Kings Cross. Daar praat hij met Perkamentus. Perkamentus vertelt Harry dat Voldemort het Gruzielement in hem heeft vernietigd en dat Harry als hij wil kan terugkeren en het verder kan opnemen tegen Voldemort en zijn Dooddoeners. Hij vraagt zich af waar ze zijn, hij zegt tegen Perkamentus: "Is dit in mijn hoofd of is het echt?" Perkamentus antwoordt "Dit is inderdaad in je hoofd, Harry, maar dat betekent niet dat het niet echt is." Hij besluit terug te keren om eens en voor altijd met Voldemort af te rekenen.

Het laatste gevecht[bewerken]

Voldemort denkt dat Harry dood is en vraagt aan Narcissa Malfidus om dit na te gaan. Zij voelt Harrys's hartslag en vraagt zacht aan Harry of Draco, haar zoon, nog leeft en of hij in het kasteel is. Harry zegt ja en Narcissa staat op en zegt tegen iedereen dat Harry dood is. Narcissa weet dat ze slechts naar het kasteel mag gaan om haar zoon te zoeken als lid van het zegevierend leger. Harry's lichaam wordt meegenomen naar het kasteel, maar niet alle spreuken van Voldemort lijken te werken of ze verliezen hun kracht na verloop van tijd. Dit komt doordat Harry zijn leven heeft gegeven voor de anderen, zodat de rest blijft leven. Harry is dan wel niet dood, maar hij was bereid te sterven, en dat is voldoende om de bescherming te geven.

Wanneer Hermelien, Ron en Ginny Harry's lichaam zien, reageren ze geschokt. Marcel Lubbermans maakt zich los uit de menigte om Voldemort aan te vallen, maar wordt snel ontwapend. Voldemort bespot hem en besluit hem te martelen, door Marcel te verlammen, de Sorteerhoed om Marcel's hoofd te zetten en in brand te steken. Op dat moment vallen de Centauren aan. In de chaos verbreekt Marcel Voldemort's verlammingsspreuk en trekt het Zwaard van Griffoendor uit de Sorteerhoed, waarmee hij Nagini onthoofdt. Alle zeven Gruzielementen van Voldemort zijn hiermee vernietigd. Harry gooit zijn onzichtbaarheidsmantel over zich heen in de chaos. Niemand weet dat hij nog leeft.

Binnen gaat het er steeds beter uitzien voor Harry Potters zijde. De Huis-Elfen van Zweinstein, onder leiding van Knijster, mengen zich in het gevecht. Ook arriveren er versterkingen uit Zweinsveld, geleid door Charlie Wemel en een teruggekeerde Hildebrand Slakhoorn. Een voor een worden de Dooddoeners overmeesterd tot er uiteindelijk twee overblijven. Bellatrix vecht tegen Hermelien, Loena en Ginny, terwijl Voldemort het opneemt tegen Anderling, Slakhoorn en Romeo Wolkenveldt. Wanneer Bellatrix een poging doet Ginny te doden met een Avada Kedavravloek, wordt het haar moeder, Molly Wemel te veel: in haar eentje gaat ze het gevecht aan met Bellatrix en doodt haar. Wanneer Voldemort ziet dat zijn trouwste volgeling is gedood slaat hij zijn drie belagers aan de kant en richt zich op Molly Wemel. Harry kan dit niet aanzien, gebruikt de verdedigingsspreuk Protego en gooit zijn mantel af.

Iedereen is stomverbaasd Harry levend te zien. Harry gaat het gevecht met Voldemort aan. Harry vertelt Voldemort dat Sneep al die tijd trouw was aan Perkamentus, gemotiveerd door zijn eeuwige liefde voor Harry's moeder, Lily. Sneep heeft Perkamentus nooit vermoord, maar hem op diens verzoek gedood. Vlak voor zijn dood had Draco Malfidus Perkamentus echter ontwapend, waarna Malfidus de ware meester van de Zegevlier werd. En enkele weken geleden heeft Harry de toverstaf van Draco afgepakt. Hij is hierdoor dus de ware meester van de Zegevlier.

Hierna spreekt Harry de Expelliarmusspreuk en Voldemort tegelijkertijd de Avada Kedavravloek uit. Voldemort is echter niet de ware meester van zijn toverstaf en dus wordt zijn vloek teruggekaatst en doodt hij zichzelf in plaats van Harry. Harry vangt de de Zegevlier op en hiermee is het gevecht, en daarmee de Tweede Tovenaarsoorlog, voorbij.

Personages die vochten[bewerken]

Hier staan enkele personages die meevochten:

Gestorven[bewerken]

Persoon Gedood door Oorzaak van de Dood
Vincent Korzel Zichzelf (per ongeluk) Duivelsvuur
Fred Wemel Mogelijk Augustus Ravenwoud Explosie veroorzaakt door onbekende spreuk (eventueel Expulso of Confringo)
Remus Lupos Antonin Dolochov Duel
Nymphadora Tops Bellatrix van Detta Duel
Kasper Klauwel Onbekend Onbekend
Severus Sneep Nagini (in opdracht van Voldemort) Beet van een slang
Nagini Marcel Lubbermans Onthoofding
Bellatrix van Detta Molly Wemel Duel
Heer Voldemort Harry Potter/zichzelf Harry's beheersing van de Zegevlier , de vernietiging van Voldemort's Gruzielementen, en zijn eigen herstellende Vloek des Doods , het doden van hem eens en voor altijd
Ten minste vijftig anderen Onbekend Onbekend
.

Zie ook[bewerken]