Goderics Eind

Uit de Harry Potter Wiki
Goderics Eind
Locatie informatie

Naam

Goderics Eind

Bewoners

Goderic Griffoendor, Ignotus Prosper, Sijmen Hamerslag, Mathilda Belladonna, De familie Perkamentus en de Familie Potter

Goderics Eind (Engels: Godric's Hollow) is de geboorteplaats van Harry Potter in de Harry Potter-boeken van J.K. Rowling. In de Nederlandse boeken wordt vaak ook de straatnaam (Halvemaanstraat) er nog bij genoemd. In de originele boeken wordt de straatnaam niet genoemd.

Het dorp is gesticht door Goderic Griffoendor en in dit dorp woonden vele bekende tovenaars, zoals Ignotus Prosper, de jongste van de drie broers die de Relieken van de Dood ontvingen. Ook woonde de schrijfster Mathilda Belladonna in dit dorp, net zoals de Potters en de familie Perkamentus.

In dit dorp is ook een begraafplaats, waar onder andere Ignotus Prosper, de zus en de moeder van Albus Perkamentus en James en Lily Potter begraven liggen. Het monument op de begraafplaats is omgetoverd tot een monument voor de Potters (alleen zichtbaar voor tovenaars). De ruïne van het huis van de Potters in de Halvemaanstraat is magisch verborgen voor Dreuzels.

Trivia[bewerken]

  • In de Nederlandse vertaling van de boeken had de vertaler Wiebe Buddingh' aanvankelijk Godric's Hollow vertaald als "Halvemaanstraat". Later bleek dat het niet om een straatnaam maar om een plaatsnaam ging, vandaar dat in het laatste boek de vertaalfout werd rechtgezet door Godric's Hollow eenmalig te vertalen met "Halvemaanstraat, Goderics Eind". In het vervolg van het verhaal wordt volstaan met te verwijzen naar Goderics Eind.
  • In Zwerkbal door de eeuwen heen wordt Godric's Hollow vertaald als "Ochtendwater" en in het zevende deel heeft hij "Ochtendwater" vertaald uit het Engelse "Upper Flagley".