Grote Zaal

Uit de Harry Potter Wiki
Grote Zaal
Grote Zaal1.jpg
Locatie informatie

Naam

Grote Zaal

Eigenaar

Schoolhoofd

De Grote Zaal is de belangrijkste zaal van de Toverschool Zweinstein, uit de Harry Potter-boekenreeks van J.K. Rowling.

Functie[bewerken]

  • De zaal wordt gebruikt als eetzaal, maar er worden ook feesten gehouden zoals Kerst, Halloween en galabals. Voor deze feesten wordt de Grote Zaal speciaal versierd.
  • In het vijfde en zevende schooljaar hebben de studenten van Zweinstein er hun examens. De afdelingtafels worden dan vervangen door vele kleine tafeltjes en stoelen.
  • Leerlingen kunnen, als ze oud genoeg zijn, ook speciale Verschijnsel- en Verdwijnsellessen volgen, gegeven door een medewerker van het Ministerie van Toverkunst.
  • De post voor de leerlingen wordt ook in de Grote Zaal afgeleverd door uilen, die tijdens het ontbijt komen aanvliegen.
  • Aan het begin van het schooljaar vindt de Sorteerceremonie plaats in de Grote Zaal, evenals de toespraak van het Schoolhoofd. Aan het eind van een schooljaar houdt het Schoolhoofd ook een toespraak in de Grote Zaal.
  • Duelleerlessen werden in deel twee ook in de Grote Zaal gehouden.

In de zaal staan vijf tafels: vier lange afdelingstafels voor de leerlingen en de Oppertafel voor de leraren en het personeel.

Het plafond van de Grote Zaal is zo betoverd dat het er altijd uitziet zoals de lucht erboven eruit ziet.

De Grote Zaal wordt in veel scènes in de films als decor gebruikt. In het decor van de film wordt de score tussen de verschillende huizen bijgehouden in de grote zaal. De zandlopers zijn te zien schuin achter de tafel voor de docenten. Echter deze hebben nog geen echte rol vervuld in de films.

De grote zaal is in de Harry Potter films gebaseerd op de Westminster Hall van het Westminster Palace in Engeland.

Verschijning[bewerken]