Hannah Albedil

Uit de Harry Potter Wiki
Hannah Albedil
Hannah A.jpg
Biografische informatie

Naam

Hannah Albedil

Geboren

Onbekend, waarschijnlijk 1980 (zelfde jaar als Harry)

Fysieke beschrijving

Geslacht

Vrouw

Haarkleur

Blonde vlechten

Familie
Magische kenmerken
Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Huffelpuf

Verschijning

Acteur

Charlotte Skeoch

Hannah Albedil is een personage uit de serie boeken over Harry Potter van de Engelse schrijfster J.K. Rowling. Ze is een bijfiguur die bij Huffelpuf is ingedeeld en één van de onbekendere personages uit de boeken van Harry Potter.

De Engelse naam voor Hannah Albedil is Hannah Abbott. De Nederlandse naam is geen verwijzing naar haar persoonlijkheid. Een "albedil" is namelijk een ouderwetse Nederlands benaming voor een bemoeizuchtig en bedillerig vrouwmens. Abbott is een redelijk algemene Engelse achternaam en kan vertaald worden als abt.

Albedil in de boeken[bewerken]

Hannah Albedil wordt beschreven als een meisje met blonde vlechten en een roze gezicht. Ze is bevriend met Ernst Marsman en Suzanne Bonkel. In het vijfde jaar werd ze samen met Ernst Marsman klassenoudste van Huffelpuf. In datzelfde schooljaar werd ze lid van de Strijders van Perkamentus. In het zesde jaar werd ze van school weggehaald omdat haar moeder dood was, vermoedelijk vermoord door een Dooddoener van Heer Voldemort. Het is niet zeker of een Dooddoener haar werkelijk vermoord heeft of dat ze op een andere wijze omkwam. Hannah kwam in elk geval niet meer terug op Zweinstein.

J.K. Rowling heeft in een interview aangegeven dat Albedil na haar schooltijd is getrouwd met Marcel Lubbermans en dat ze eigenaresse is geworden van De Lekke Ketel, het tovenaarscafé in Londen.

Noot[bewerken]

Lubbermans familie[bewerken]

Callidora Zwarts
 
Harfang LubbermansAugusta LubbermansAlfred Lubbermans
 
Edna Lubbermans

Frank Lubbermans
 
Lies Lubbermans

Marcel Lubbermans
 
Hannah Albedil