Harry Potter en de Relieken van de Dood (film)

Uit de Harry Potter Wiki
Deze pagina behoort niet tot het Harry Potter Universum.
Maar heeft verbindingen met het verhaal. Dit artikel is dus onderdeel van de echte wereld

Harry Potter en de Relieken van de Dood
Engels: Harry Potter and the Deathly Hallows
Film Informatie

imdb

[1]

Harry Potter en de Relieken van de Dood (Oorspronkelijke titel: Harry Potter And The Deathly Hallows) is de verfilming van het gelijknamige Harry Potter-boek van de Britse schrijfster J.K. Rowling. Het boek is in twee delen verfilmd;[1] de films vormen dus de zevende en achtste (en laatste) fantasie-/avonturenfilms in de serie. Het eerste deel is officieel in première gegaan op 17 november 2010 en het tweede deel gaat op 14 juli 2011 in première. Echter in België zijn die datums 17 november 2010 en 13 juli 2011.[2][3][4] Warner Bros zal de distributie verzorgen.

De drie acteurs die de hoofdpersonen vertolkten in de voorgaande zes films, Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson maken ook allemaal in deze laatste films hun opwachting.[5] De slagzin van de film is It All Ends Here.

Productie[bewerken]

De films worden geregisseerd door David Yates die al de vijfde en zesde Potterfilm regisseerde.[6] Het script is geschreven door Steve Kloves, die eerder ook het script van de eerste vier en de zesde film schreef.[7] De opnames van de twee films, die tegelijkertijd worden opgenomen, zijn 19 februari 2009 gestart en er werd tot 12 juni 2010 gedraaid. Deel één werd al langer geleden afgewerkt.

Aanvankelijk was het de bedoeling de film in stereo op te nemen, maar op 9 oktober 2010 maakte Warner Bros bekend dat daar door tijdsgebrek van afgezien werd. Ondertussen werkt men aan het tweede deel, dit zou wél in 3D moeten uitkomen.

Nicholas Hooper (componist) heeft gezegd dat hij niet meer beschikbaar is voor de muziek in de laatste films. Regisseur David Yates heeft daarom aan John Williams gevraagd om terug te keren na de eerste drie films. Hij heeft dit echter af moeten wijzen, Alexandre Desplat heeft de muziek voor deel I voor zijn rekening genomen. Williams heeft wel de thema's voor deel II gecomponeerd.

Het Britste tabloid News Of The World heeft gemeld dat er brand zou zijn geweest op de Harry Potterset tijdens de opnames van een gevecht om Zweinstein. Het ging om een paar explosieven die ervoor moesten zorgen dat Zweinstein werd opgeblazen. Het vuur raakte de set, en er brak brand uit. De brandweer wist het vuur te doven door veertig minuten lang te blussen.

Eind maart werd er in een pub gedraaid. De crew heeft er het script van de film laten liggen. Volgens The Sun zou een blik op het scenario leren dat er dramatische wijzigingen zijn in vergelijking met het boek.

Op 12 juni 2010 maakte Warwick Davis via Twitter bekend, dat er diezelfde dag voor de allerlaatste keer gefilmd zou worden voor de films. Hiermee zou een tijdperk van 10 jaar filmen voor alle films afgesloten worden. Toch moeten er enkele scènes voor Harry Potter and the Deathly Hallows Part II heropgenomen worden. Het gaat om de epiloog waarin Harry, Ron en Hermelien 19 jaar ouder zijn. Er werden aanvankelijk in te korte tijd enkele scènes gedraaid die niet goed oogden. Daarom worden in december 2010 de laatste scènes opgenomen in de studio.

Eind juni werd ook al de eerste (onofficiële) trailer van de film vrijgegeven. Het filmpje bevatte beelden van beide films. Op 22 september werd de officiële trailer van deel één vrijgegeven.[8]

Premièredata[bewerken]

Deel I

  • Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Het was niet mogelijk het miniatuurbestand op de doellocatie op te slaan.
    België - 17 november 2010
    Egypte - 17 november 2010
    Duitsland - 17 november 2010
  • Bestand:NL.svg.png Nederland - 17 november 2010 [9]
  • Bestand:DK.png Denemarken - 18 november 2010
  • Bestand:CZ.png Tsjechië - 18 november 2010
    Griekenland - 18 november 2010
  • Bestand:NZ.png Nieuw Zeeland - 18 november 2010
  • Bestand:PR.png Puerto Rico - 18 november 2010
  • Bestand:RU.png Rusland - 18 november 2010
  • Bestand:SK.png Slowakije - 18 november 2010
    Zwitserland - 18 november 2010
    Brazilië - 19 november 2010
    Indonesië - 19 november 2010
    Italië - 19 november 2010
  • Bestand:ES.png Spanje - 19 november 2010
  • Bestand:PL.png Polen - 19 november 2010
  • Bestand:US.png Verenigde Staten - 19 november 2010
  • Bestand:UK.png Verenigd Koninkrijk - 21 november 2010
    Bulgarije - 26 november 2010
  • Bestand:JP.png Japan - 27 november 2010

Deel II

    België - 13 juli 2011
  • Bestand:NL.svg.png Nederland - 14 juli 2011
  • Bestand:SK.png Slowakije - 14 juli 2011
  • Bestand:NZ.png Nieuw Zeeland - 14 juli 2011
  • Bestand:PR.png Puerto Rico - 14 juli 2011
  • Bestand:RU.png Rusland - 14 juli 2011
    Azerbeidzjan - 15 juli 2011
    Indonesië - 15 juli 2011
    Italië - 15 juli 2011
  • Bestand:PL.png Polen - 15 juli 2011
    Turkije - 15 juli 2011
  • Bestand:UK.png Verenigd Koninkrijk - 15 juli 2011
  • Bestand:US.png Verenigde Staten - 15 juli 2011
    Bulgarije - 22 juli 2011
  • Bestand:JP.png Japan - 22 juli 2011

Verhaal[bewerken]

Deel 1[bewerken]

Deel 1 begint wanneer Harry, Ron en Hermelien aanvangen met de haast onmogelijke missie om de resterende Gruzielementen van Heer Voldemort op te sporen en te vernietigen. Ze staan er helemaal alleen voor, zonder de hulp van hun trouwe leraren, de Strijders van Perkamentus en Perkamentus zelf. Dit maakt het dan ook niet gemakkelijk om in hun opdracht te slagen en ze moeten meer op elkaar vertrouwen dan ooit. In de toverwereld is echter veel tegenwind vanuit de Duistere Zijde en hun sterke vriendschapsband wordt hierdoor vaak sterk op de proef gesteld.

Intussen is de toverwereld een bedreigde plek geworden voor alle vijanden van Voldemort. De lang gevreesde Tweede Tovenaarsoorlog is intussen op volle sterkte uitgebroken en de Dooddoeners hebben het Ministerie van Toverkunst en Zweinstein geïnfiltreerd. De bedoeling is alle Dreuzeltelgen, bloedverraders en tegenwerkende mensen te arresteren of te vermoorden. Maar het hoofddoel is en blijft nog steeds het opsporen van Harry Potter, de uitverkorene, en hem levend uitleveren aan Voldemort.

Harry's enige overlevingskans is om de Gruzielementen te bemachtigen vóór Voldemort dat doet. Daar komt nog eens het potentiële bestaan van de zogenaamde Relieken van de Dood bij, oeroude magische objecten die hun Meester onkenbare krachten geeft. Harry ontdekt aanwijzingen over de Relieken in een oud sprookjesboek en komt erachter dat deze Relieken Voldemort wel eens de ultieme kracht zouden kunnen geven die hij wil. [10]

Deel 1 eindigt met een scene waarin Voldemort de Zegevlier uit de tombe van Albus Perkamentus haalt.

Verschillen met het boek[bewerken]

Zoals in de voorgaande films is er ook in bij de Relieken van de Dood het een en ander aangepast of weggelaten uit het oorspronkelijke verhaal.

  • In het begin van het boek komen Hecuba Jacobs en Dedalus Diggel de Duffelingen ophalen om ze te laten onderduiken maar in de film is dat niet het geval. Ook de confrontatie van Harry met zijn neef word niet in de film gebruikt.
  • De onzichtbaarheidsmantel komt in zijn geheel niet voor in de film. In het boek gebruikt Harry de mantel een aantal keer, maar in de film wordt hij niet getoond, er wordt er alleen één (niet per se die van Harry) genoemd als één van de Relieken van de Dood.
  • Ook een aantal scènes met Voldemort is niet opgenomen in de film. Een voorbeeld is de passage in het boek waarin Nagini Harry moet tegenhouden terwijl Voldemort naar Goderics Eind komt. In de film valt Nagini Harry en Hermelien wel aan, maar komt Voldemort niet om Harry te halen.
  • Ook het gebruik van Wisseldrank is minder dan in het boek. Tijdens het huwelijk van Bill Wemel en Fleur Delacour gebruikt Harry geen Wisseldrank om te voorkomen dat hij herkend wordt. In Goderics Eind gebruiken Harry en Hermelien de drank oorspronkelijk wel, maar in de film niet.
  • In de film zit een dansscène tussen Harry en Hermelien. Harry probeert Hermelien op te vrolijken nadat Ron is weggelopen. Deze scène komt niet in het boek voor.
  • In het boek gaat Pippeling dood, maar in de film niet.
  • In het boek wanneer Harry naar een veilige plek vertrekt met de zeven Harry's verraadt hij zichzelf door een ontwapeningsspreuk te gebruiken. Deze spreuk gebruikt hij vaak, hierdoor weten de dooddoeners welke Harry de 'echte' Harry is. In de film verraadt Hedwig Harry door de dooddoener die hem op de hielen zit aan te vallen.
  • In het boek zit Hedwig in een kooi, als Harry naar een veilige plek vertrekt. In de film vliegt ze los rond.
  • In het boek gaat Harry naar het huis van de ouders van Nymphadora Tops en vanaf daar gaat hij, door een ViaVia te gebruiken, samen met Hagrid naar het Nest. In de film gaat Harry meteen naar het Nest.

Rolverdeling (deel I en II)[bewerken]

Emma Thompson had aanvankelijk aangegeven niet terug te willen keren als Professor Zwamdrift, omdat ze aan het vervolg van Nanny McPhee verder wil werken. Uiteindelijk bleek ze toch aanwezig te zijn op de set voor een kleine rol.[56] Jamie Waylett die Vincent Korzel speelde zal niet meedoen in de laatste twee Potter-films.

Ontvangst[bewerken]

Deel 1[bewerken]

De film werd over heel de wereld goed ontvangen. In België brak de film records. In het eerste weekend gingen 350.000 bezoekers kijken naar de film. Ook in Nederland werd er een record gevestigd, er gingen 260.000 bezoekers.

De recensies over de deel 1 waren ook het algemeen vrij positief. Op Flixster waren 71% van de recensies positief. De film wordt donkerste van de reeks genoemd. Positief is dat het verhaal sterk opgebouwd is en dat de cast beter dan ooit speelt. Nadelen zijn het laag tempo, onafgeronde en wat nutteloze scenes.

Zie ook[bewerken]

Externe links[bewerken]

Referenties
  1. Nu.nl - Laatste Harry Potter-boek verdeeld over twee films, 13 maart 2008.
  2. Citefout: Onjuist label <ref>; er is geen tekst opgegeven voor referenties met de naam referentie1
  3. the-leaky-cauldron.org Official: Two Parts for "Deathly Hallows" Movie, David Yates to Direct Both Films
  4. comingsoon.net Release Date Set for Harry Potter 7: Part I
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 "Daniel Radcliffe, Rupert Grint and Emma Watson to Reprise Roles in the Final Two Installments of Warner Bros. Pictures' Harry Potter Film Franchise", Warner Bros., 03-23-2007. Geraadpleegd op 2007-03-23.
  6. "Harry Potter and the Deathly Hallows Getting Cut in Two and Yates Directing", LA times, 03-12-2008.
  7. "Harry Potter and the Order of the Phoenix", KPBS (gearchiveerd op archive.org), 06-11-2007. Geraadpleegd op 2007-07-21. “Steve Kloves ... will write the remaining two Potter scripts [and] will direct the final installment.”
  8. Trailer Part I (2010-09-22). Geraadpleegd op 23 september 2010.
  9. De première van de film in Nederland is om 00:00 uur
  10. 10,0 10,1 "Synopsis vertaald in het Nederlands", Warner Bros, 07-01-2010. Geraadpleegd op 2010-07-01. “Synopsis Harry Potter and the Deadly Hallows” Citefout: Ongeldig label <ref>; de naam "Carter-in-Deathly-Hallows" wordt meerdere keren met andere inhoud gedefinieerd.
  11. "Harry Potter Film Star Talks To Sky News", Sky News, 06 oktober. Geraadpleegd op 2007-10-06.
  12. "Helen McCrory: The Importance of Being Sexy", dailymail.co.uk, 04-12-2008. Geraadpleegd op 12-04-2008.
  13. "Colin Farrell Opens Up About His Love Of Little People And Profanity", www.mtv.com, 01-19-2008.
  14. "Spall talks his Harry Potter future", moviehole.net, 01-18-2008.
  15. "Isaacs Conjures Lucius Malfoy's Return to Harry Potter", comingsoon.net, 25-06-2008.
  16. "Julie Walters: why I'm such a super trouper", The Times, 03-07-2008.
  17. "Video Interview Robbie Coltrane Talks Flying Bike Scene For Deathly Hallows", the-leaky-cauldron.org, 28-10-2008.
  18. "Miriam Margolyes to Return as Professor Sprout for "Deathly Hallows"", the-leaky-cauldron.org, 25-09-2008.
  19. "Toby Jones takes the lead in Tom Stoppard's classic Every Good Boy Deserves Favour", telegraph.co.uk, 09-01-2009.
  20. "Rhys Ifans to Play Xenophilius Lovegood in Harry Potter and the Deathly Hallows", the-leaky-cauldron.org, 27-03-2009.
  21. "Jessie Cave to Return as Lavender Brown for Harry Potter and the Deathly Hallows", the-leaky-cauldron.org, 15-06-2009.
  22. "Maggie Smith op de IMDB".
  23. "Alan Rickman to Film Deathly Hallows in Late 2009", the-leaky-cauldron.org, 05-12-2008.
  24. "Ralph Fiennes in talks for "Titans"", variety.com, 08-04-2009.
  25. "Acteur Jamie Campbell Bower lijkt alleen nog in boekverfilmingen te spelen", boeken.blog.nl, 14-05-2009.
  26. "Tom Felton On Draco Malfoy in "Half-Blood Prince" and "Deathly Hallows" Films", the-leaky-cauldron.org, 04-11-2008.
  27. "Tribeca Film Festival 2009 - John Hurt Talks Harry Potter, Confirms His Return", blogs.amctv.com, 01-05-2009.
  28. "Harry Potter - Bonnie Wright Interview", movieblog.ugo.com, 10-07-2009.
  29. "Warwick Davis Sounds Off On Deathly Hallows Split, Calls Character 'Light Relief' In Next Harry Potter", moviesblog.mtv.com, 09-06-2008.
  30. "Evanna Lynch begins Deathly Hallows next month", rte.ie, 24-04-2009.
  31. "Deathly Hallows Casting News: Ciaran Hinds to Play Aberforth Dumbledore, More on Nick Moran", the-leaky-cauldron.org, 23-03-2009.
  32. "Dave Legeno's Official Website", Andrew Manson, 28-04-2009.
  33. 33,0 33,1 "Deathly Hallows Casting Updates: Teen Dumbledore Cast, Chris Rankin Returns", the-leaky-cauldron.org, 30-05-2009.
  34. "Tony Nominee Domhnall Gleeson to Appear in Final Harry Potter Films", broadway.com, 09-03-2009.
  35. "More on Casting of Dung Fletcher and Bill Weasley for Deathly Hallows", the-leaky-cauldron.org, 10-03-2009.
  36. "Local woman lands Harry Potter movie role", colerainetimes.co.uk, 04-03-2009.
  37. "Serbedzija to act in seventh Harry Potter film", croatiantimes.com, 26-05-2009.
  38. "Michael Gambon to Film King's Cross Scene for Deathly Hallows February, 2010", the-leaky-cauldron.org, 12-07-2009.
  39. "Harry Potter and the film script moved to Dublin safe house over theft fears", herald.ie, 18-05-2009.
  40. 40,0 40,1 "Bonnie Wright, and James & Oliver Phelps set to begin "Deathly Hallows" in July", bonniewrightonline.com, 09-06-2009.
  41. "GMTV: Mark Williams Confirms Return as Arthur Weasley for Deathly Hallows", the-leaky-cauldron.org, 09-07-2009.
  42. ""Harry Potter" countdown: Natalia Tena weighs in on Tonks' Mullet", latimesblog.latimes.com, 08-07-2009.
  43. "Deathly Hallows casting news: Vernon Dursley in, Amycus Carrow out?", snitchseeker.com, 18-02-2009.
  44. 44,0 44,1 44,2 "Deathly Hallows Casting Updates: Aunt Muriel Cast, Mafald Hopkirk Recast and Clemence Confirmed!", the-leaky-cauldron.org, 26-06-2009.
  45. "Deathly Hallows Movie Updates: Charity Burbage Cast, Possible Historic Home for Exterior Shots and More", the-leaky-cauldron.org, 12-06-2009.
  46. "Albert Runcorn cast for Deathly Hallows", snitchseeker.com, 17-06-2009.
  47. "Actor Steffan Rhodri talks to the Chronicle about his new role in Great Expectations and his future in Harry Potter", chesterchronicle.co.uk, 13-02-2009.
  48. "Simon McBurney's Casting Agency", troikatalent.com, 16-06-2009.
  49. "Bill Nighy to star in Harry Potter and the Deathly Hallows", bbc.co.uk, 06-07-2009.
  50. "Matt Lewis to Film Scenes for Harry Potter and the Deathly Hallows in October", the-leaky-cauldron.org, 27-04-2009.
  51. "Potter broadens actor's appeal", bbc.co.uk, 15-07-2009.
  52. "Heyman: Imelda Staunton to Return as Umbridge for Deathly Hallows", the-leaky-cauldron.org, 14-07-2009.
  53. 53,0 53,1 "Deathly Hallows Updates: Krum Returns, Doge is Cast and More", the-leaky-cauldron.org, 19-07-2009.</(deel 1)
  54. 54,0 54,1 54,2 54,3 54,4 54,5 54,6 54,7 "IMDB Full Cast HP&DH", imdb.com, 09-09-2009.
  55. "Young performers is the Jackie Palmer Agency for children in drama & performing arts", jackiepalmer.co.uk, 23-07-2009.
  56. "EXCLUSIVE: Emma Thompson Chooses 'Nanny McPhee' Sequel Over Harry Potter", moviesblog.mtv.com, 11-11-2008.