James Potter

Uit de Harry Potter Wiki

Algemeen[bewerken]

Hij is Harry's vader.

Verleden[bewerken]

In zijn jeugd zag James er net zo uit als Harry. Hij had het zelfde postuur en hetzelfde warrige zwarte haar, hetzelfde magere gezicht, dezelfde mond en dezelfde wenkbrauwen. Er waren maar een paar kleine verschillen. De ogen van James waren lichtbruin, zijn neus was ietsje langer dan die van Harry en hij had geen litteken op zijn hoofd.

Hij was een slimme leerling en was ook erg goed in Verweer Tegen de Zwarte Kunsten. Hij was zelfs één van de slimste leerlingen van de school.

Zijn vrienden waren Sirius Zwarts, Remus Lupos en Peter Pippeling, maar hij had een hekel aan Sneep, die hij daarom altijd pestte uit verveling.

James was in zijn jeugd ook erg arrogant en probeerde altijd populair te doen. Hij wilde altijd aandacht van Lily Evers, maar die zag hem niet zitten door zijn gedrag. James haatte de Zwarte Kunsten.

In zijn zevende jaar kreeg James wat minder kapsones en kreeg hij verkering met Lily Evers.

James was een illegale Faunaat. Het heeft drie jaar geduurd om erachter te komen, hoe hij van gedaante kon veranderen. Als hij van gedaante veranderde, werd hij een hert. Onder zijn vrienden had hij dan ook de bijnaam "Gaffel". De reden dat hij dit leerde, was om bij zijn vriend Remus Lupos te kunnen zijn als die veranderde in een Weerwolf.

Orde van de Feniks[bewerken]

Ook is James lid geweest van de Orde van de Feniks. Uit een brief van Lily aan Sirius Zwarts, vlak na Harry's eerste verjaardag, is af te leiden dat zij en James van Perkamentus hun huis niet meer uit mochten. Dit frustreerde James, omdat hij nu niks wezenlijks meer voor de Orde kon doen.

Huisdieren[bewerken]

Lily en James Potter hadden vroeger een kat. Veel wordt er over hem niet verteld. Harry weet ook niet wat er na de aanslag op zijn ouders, met de kat is gebeurd.

Uiterlijk en karaktereigenschappen[bewerken]

Hij was een lange, magere man met warrig zwart haar en een bril. Hij was altijd een van de besten op school. Hij was Hoofdmonitor en een geweldige Jager. Ondanks dat hij Hoofdmonitor was, heeft hij het nooit gehaald om Klassenoudste te zijn, voornamelijk omdat hij daarvoor veel te veel strafwerk kreeg.

Familie[bewerken]

Hij was verliefd op Lily Evers, waar hij later ook mee trouwde. Samen woonden ze in de Halvemaanstraat en kregen ze één zoontje, Harry.

James' dood[bewerken]

James werd samen met zijn vrouw vermoord door Voldemort op Halloween, toen Harry een jaar oud was.

Toverstok[bewerken]

Hij had een mahoniehouten toverstok. Zevenentwintig komma acht centimeter en buigzaam. Hij had iets meer kracht dan de stok van Lily en was prima voor gedaanteveranderingen.