Kerkers

Uit de Harry Potter Wiki
Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Het was niet mogelijk het miniatuurbestand op de doellocatie op te slaan.
De Kerker waar Sneep zijn les Toverdranken
Een smalle, stenen trap leidt naar de Kerkers van het kasteel. Het is hier kouder dan in de rest van het kasteel en redelijk angstaanjagend. De trap wordt verlicht door lange, dunne, gitzwarte kaarsen, met een felblauwe vlam die een ijl, spookachtig licht verspreiden. Het effect van deze kaarsen is niet bepaald vrolijk. Professor Sneep heeft niet alleen zijn kantoor in de Kerkers, maar geeft hier ook les in Toverdranken.

Sneeps Kantoor is ook gevestigd in de Kerkers. Op de lange planken in de schemerige kamer staan honderden glazen potten, waarin gekleurde oplossingen slijmerige delen van planten en dieren drijven, en in de hoek bevindt zich een kast vol ingrediënten. Ook is er een open haard. Het kantoortje van Sneep is verzegeld met een spreuk die alleen verbroken kan worden door een andere tovenaar.

Er zijn verschillende Kerkers. Zo praat Haast Onthoofd Henk eens van een stel leerlingen die het plafond van Kerker 5 per ongeluk met kikkerhersens hebben bespetterd, waarna Vilder het heeft moeten schoonmaken. Het sterfdagfeestjes van Haast Onthoofde Henk, tijdens Halloween in Harry's 2e jaar, vindt plaats in 1 van de ruimere kerkers.

In de Kerkers is een leerlingenkast met Toverdrankingrediënten, maar professor Sneep heeft ook een privevoorraad. Ingrediënten in die privevoorraad zijn onder andere: Gemalen Hoorn van een Tweehoorn en Geraspte Huid van een Boomslang.

Ook de Leerlingenkamer van Zwadderich, is in de Kerkers gevestigd. De ingang zit bij een kale, vochtige muur.

Verschijning[bewerken]

  • Harry Potter en de Steen der Wijzen (Eerste verschijning)
  • Harry Potter en de Steen der Wijzen (film)
  • Harry Potter en de Steen der Wijzen (video game)
  • Harry Potter en de Geheime Kamer
  • Harry Potter en de Geheime Kamer (film)
  • Harry Potter en de Geheime Kamer (video game)
  • Harry Potter en de Gevangene van Azkaban
  • Harry Potter en de Gevangene van Azkaban (video game)
  • Harry Potter en de Vuurbeker
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks (film)
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks (video game)
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins (film)
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins (video game)