Knijster

Uit de Harry Potter Wiki
Knijster
Biografische informatie

naam

Knijster

haar

Wit

Knijster is de oude Huis-Elf van de familie Zwarts. Hij dient het Grimboudplein nummer 12, maar heeft een hekel aan Sirius Zwarts en de Ordeleden. Hij heeft de slechte moeder van Sirius altijd gediend.

Uiterlijk[bewerken]

Hij is spiernaakt, afgezien van een gore lap die als een soort lendendoek om zijn middel is gebonden en hij is stokoud. Zijn huid lijkt verscheidene maten te groot voor hem en hoewel hij kaal is, zoals iederen Huis-Elf, groeien er grote plukken wit haar uit zijn vleermuisachtige oren. Zijn ogen zijn bloeddoorlopen en waterig grijs en hij heeft een grote, vlezige, nogal snuitachtige neus en lange, knoestige voeten.

Eigenschappen[bewerken]

Hij schuifelt meestal gebogen rond en mompelt allerlei verwensingen in zichzelf met een diepe, schorre stem die aan een brulkikker doet denken.

Zijn grootste ambitie is om onthoofd te worden, zodat ze z'n kop aan de muur kunnen hangen, naast die van zijn moeder.

Knijster doet alsof hij het huis schoonmaakt, maar het huis wordt alleen maar viezer. Telkens als hij zogenaamd aan het schoonmaken is, neemt hij stiekem dingen mee, zodat de anderen het niet weg kunnen gooien.

Knijster Verdwijnselt met een harde knal.

Eigenaar[bewerken]

Als Sirius in het vijfde boek "Eruit!" roept tegen Knijster, neemt hij dat heel letterlijk en brieft allerlei dingen door aan degene voor wie hij nog wel respect heeft: Narcissa Malfidus. Maandenlang diende hij twee meesters. Gelukkig kon hij de locatie en de geheime plannen van de Orde van de Feniks niet doorvertellen, omdat hij niet de Geheimhouder is.

Als Sirius overlijdt, laat hij al zijn bezittingen na aan Harry. Dit betekent dat Harry automatisch ook de nieuwe eigenaar wordt van Knijster. Harry is hier helemaal niet blij mee, en Knijster nog minder. Knijster moet van Harry gaan werken op Zweinstein, bij de andere Huis-Elfen in de keukens. Knijster wil het liefst eigendom worden van Bellatrix van Detta, maar dat wil Harry niet, omdat dat niet slim is aangezien Knijster een jaar lang in het Hoofdkwartier van de Orde van de Feniks is geweest.

Omdat Harry nu Knijster mag bevelen, gebruikt hij Knijster om samen met Dobby Draco te schaduwen. Hij wil erachter komen waar Draco heen gaat als hij verdwijnt van de Sluipwegwijzer in zijn zesde schooljaar. Op deze manier komt Harry erachter dat Draco dan naar de Onkenbare Kamer gaat. Knijster is woedend dat hij Draco moet bespioneren, maar kan er niks aan doen.

Regulus[bewerken]

Van de familie Zwarts, was Regulus Knijster heel dierbaar. Hij was als enige goed voor Knijster. Toen hij Knijster beval met Voldemort mee te gaan naar de Grot om het medaillon daar te verbergen en Knijster door Voldemort werd achtergelaten en bijna verdronken werd door de Necroten, sommeerde Regulus Knijster om terug te komen, zodat hij niet zou verdrinken.

Later gaat Regulus zelf met Knijster terug naar deze plek, om het medaillon te verwisselen. Hij laat niet Knijster van de toverdrank in het bassin drinken, maar drinkt het zelf leeg en beveelt Knijster om daarna het medaillon te verwisselen en zonder hem terug te keren naar huis. Knijster gehoorzaamt en kijkt vol pijn en verdriet toe hoe Regulus door de Necroten het water in wordt gesleurd en verdrinkt.

Ook had Regulus, Knijster opgedragen het medaillon te vernietigen. Knijster heeft geprobeerd wat hij kon, maar dit is hem nooit gelukt.

Persoonlijkheidsverandering[bewerken]

Sinds Harry Knijster helpt met zijn missie om het Medaillon van Zwadderich te vernietigen, hij het nep-medaillon aan Knijster heeft gegeven en Knijster vriendelijker benadert, is Knijster omgeslagen als een blad aan een boom. Hij wordt vriendelijk en zorgzaam voor Harry, Ron en Hermelien.

Kreacher[bewerken]

Kreacher spreek je in het Engels op dezelfde manier uit als Creature (wezen). Waarschijnlijk is dit dan ook hoe je de naam moet lezen.

Verschijning[bewerken]