Karel Kwast

Uit de Harry Potter Wiki
(Doorverwezen vanaf Kwast)
Karel Kwast
Biografische informatie

Naam

Karel Kwast

Geboren

Onbekend, waarschijnlijk ergens in 1979 of 1980

Bloed

Volbloed (waarschijnlijk)

Fysieke beschrijving

Haarkleur

Korte, stugge stekeltjes laag op zijn voorhoofd

Kleur ogen

Klein, dof en diepliggend

Magische kenmerken
Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Zwadderich

Verschijning

Eerste verschijning

Harry Potter en de Steen der Wijzen

Laatste verschijning

Harry Potter en de Relieken van de Dood

Karel Kwast (Engels: Gregory Goyle) is een personage uit de Harry Potter-boekenreeks van J.K. Rowling. Hij is een jaargenoot van Harry Potter en een Afdelings-genoot en trouwe volgeling van Harry's aartsvijand, Draco Malfidus. Kwast is onafscheidelijk van zijn vriend Vincent Korzel.

Algemeen[bewerken]

Eén van de lijfwachten van Draco Malfidus. Hij zit in hetzelfde jaar als Harry, maar dan bij Zwadderich. Zijn vader is Dooddoener.

Uiterlijk[bewerken]

Kwast is groot, sterk en dom en ziet er erg gemeen uit. Hij heeft stugge stekeltjes op zijn hoofd en een lage, schorre stem.

Karel Kwast in de boeken[bewerken]

Harry Potter en de Steen der Wijzen[bewerken]

Op zijn eerste treinreis naar Zweinstein, werd hij door Schurfie in zijn vinger gebeten.

Harry Potter en de Vuurbeker[bewerken]

Hij was er met het kerstbal in zijn vierde jaar niet in geslaagd een partner te vinden. Hij zag eruit als een bemost rotsblok.

Harry Potter en de Orde van de Feniks[bewerken]

Vanaf zijn 5e jaar vervult hij een van de rollen als Drijver in het Zwerkbalteam van Zwadderich.

Harry Potter en de Halfbloed Prins[bewerken]

In het zesde schooljaar is Draco bezig met een manier om Dooddoeners ondanks alle beveiligingen, toch op Zweinstein binnen te kunnen laten dringen. Hij doet dit door een Verdwijnkast te maken in de Kamer van Hoge Nood, waarvan de andere Kast staat in Odius & Oorlof. Als hij in de Kamer van Hoge Nood is, moeten Korzel en Kwast (die met een Wisseldrank zijn veranderd in meisjes), buiten de Kamer op wacht staan en een hoop lawaai maken als er iemand aan komt, zodat Draco weet dat hij binnen moet blijven. Zelfs Korzel en Kwast weten niet wat hij daarbinnen uitvoert.

Gregory Goyle[bewerken]

Gregory is afgeleid van het Griekse gregórios dat 'waakzaam' betekent. Goyle komt van Gargoyle, dit zijn waterspuwers in oude kerken die vaak monsterlijke gestalten hebben. Ze zijn bedoeld als afweer voor boze geesten en het bewaken van de kerk, net zoals Kwast bewaker van Draco is.