Lily Potter

Uit de Harry Potter Wiki
Lily Potter-Evers
Biografische informatie

Naam

Lily Potter-Evers

Geboren

30 Januari 1960

Gestorven

31 Oktober 1981

Bloed

Dreuzeltelg

Fysieke beschrijving

Geslacht

Vrouw

Haarkleur

Dik donkerrood tot op de schouders

Oogkleur

Groen en ze zijn amandelvormig

Familie

Vader

Mr. Evers

Moeder

Mevr. Evers

Magische kenmerken

Toverstok

Wilgen,10

Patronus

Hert

Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Griffoendor

Verschijning

Eerste verschijning

Harry Potter en de Steen der Wijzen

Laatste verschijning

Harry Potter en de Relieken van de Dood

Lily Potter (née Evers) (Engels: Lily Potter-Evans) is de moeder van Harry Potter. Lily werd vermoord tijdens halloween toen Harry 1 was.

Biografie[bewerken]

Lily Potter-Evers is de moeder van Harry Potter. Lily groeide op in een gezin van Dreuzels, ze heeft een oudere zus genaamd "Petunia Duffeling-Evers'. Op vroege leeftijd kwam ze in contact met Severus Sneep, een jongen die verliefd op haar werd. Sneep vertelde Lily dat ze een heks was, eerst vatte ze dat op als een belediging, maar later praatten ze vaak over de Magische wereld, wachtend tot ze naar Zweinstein mochten. Lily's ouders waren trots op haar magische krachten, maar haar jaloerse zus beschouwde haar als een gek.

Tijd op Zweinstein[bewerken]

Op elf-jarige leeftijd werd ze toegelaten op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Daar werd ze ingedeeld in Griffoendor, ze was erg goed in Toverdranken volgens haar leraar Hildebrand Slakhoorn. In haar vijfde jaar kwam ze op voor haar (op dat moment) beste vriend Severus Sneep die gepest werd door James Potter. Het lukte om het gepest te stoppen, totdat Sneep haar een Modderbloedje noemde. Dat was het einde van de vriendschap tussen Lily en Severus. In het zevende jaar begonnen James en Lily met daten.

Orde van de Feniks[bewerken]

Net als James, was Lily lid van de Orde van de Feniks. Uit een brief van Lily aan Sirius Zwarts, vlak na Harry's eerste verjaardag, is af te leiden dat zij en James van Perkamentus hun huis niet meer uit mochten.

Lily's dood[bewerken]

Op de avond van Halloween, toen Harry 1 jaar oud was, werd ze met haar man vermoord door Voldemort. Hij gebruikte Avada Kadavra. Bij haar dood, beschermde ze Harry en heeft zoveel liefde voor hem gegeven, dat Voldemort door die pure liefde verdween tot er niks meer van hem over was, behalve een schim. Deze bescherming draagt Harry nog altijd bij zich. Een bescherming van liefde, een bescherming tegen Voldemort die echte liefde nooit zal kunnen begrijpen.

Doordat Lily haar leven heeft gegeven voor Harry, draagt Harry altijd een soort bescherming met zich mee. Deze bescherming speelt een belangrijke rol in de boeken.

Toverstok[bewerken]

Lily had een prima stok voor bezweringen. Zesentwintig centimeter, soepel en van wilgenhout.

Verschijning[bewerken]

Bron[bewerken]