Loena Leeflang

Uit de Harry Potter Wiki
Loena Leeflang
Luna l.jpg
Biografische informatie

Naam

Loena Leeflang

Geboren

1981

Fysieke beschrijving

Geslacht

Vrouw

Haarkleur

Vuilblond

Kleur ogen

zilverachtig, mistig, uitpuilend

Vader

Xenofilus Leeflang

Magische kenmerken

Patronus

Haas

Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Ravenklauw

Verschijning

Actrice

Evanna Lynch

Eerste verschijning

Harry Potter en de Orde van de Feniks

Laatste verschijning

Harry Potter en de Relieken van de Dood

Algemeen[bewerken]

Loena zit ook op Zweinstein. Ze zit in hetzelfde jaar als Ginny, maar dan in Ravenklauw.

Raar[bewerken]

Iedereen vindt haar raar en ze heeft ook de bijnaam "Lijpo Leeflang". Harry ontmoet haar voor het eerst in zijn vijfde schooljaar, op weg naar Zweinstein. Hij vond ook dat ze een lichtelijk gestoorde indruk achterliet, maar dat kon ook komen door de toverstok achter haar linkeroor, door haar ketting van boterbierkurken, of door het feit dat ze een tijdschrift ondersteboven las.

Uiterlijk[bewerken]

Ze heeft warrig, vuilblond haar tot aan haar middel, heel lichte wenkbrauwen en uitpuilende bleke ogen, waardoor ze een permanent verbaasde uitdrukking heeft.

Familie[bewerken]

Loena's vader, Xenofilus Leeflang, is hoofdredacteur van de Kibbelaar. Haar moeder is gestorven toen Loena negen jaar was. Ze kon heel goed toveren, maar hield van experimenteren en op een dag pakte een spreuk helemaal verkeerd uit.

Eigenschappen[bewerken]

Loena houdt niet van dansen.

Zij was één van de leden van de SVP, en ze vindt het dan ook erg jammer dat de SVP opgeheven is nadat Omber van school is gevlucht. Volgens haar was het bij de SVP bijeenkomsten net alsof ze vrienden had. Dit is typerend voor de pijnlijke dingen die Loena vaak zegt. Ook zijn zij en Marcel de enigen die aan het eind van het zesde boek hebben gereageerd op de Magische Munten die Hermelien had gebruikt om ze op te roepen, toen de Dooddoeners binnenvielen op Zweinstein.

Ook was ze in het vijfde boek op het Departement van Mystificatie, toen Harry de Profetie probeerde te halen, en heeft ze meegevochten tegen de Dooddoeners.

Kerstfeestje bij Slakhoorn[bewerken]

Als Harry wordt uitgenodigd voor het feestje van Slakhoorn, weet hij niet wie hij als introducé moet meenemen. Hij besluit Loena te vragen en zij gaat met hem mee. Ze draagt een met glitters overdekt zilveren gewaad waar een hoop omstanders om moeten giechelen, maar verder ziet ze er best leuk uit. Harry was in elk geval blij dat ze haar radijsjesoorbellen, ketting van Boterbierkurken en Kakelbontbril had thuisgelaten.

Loena Leeflang in de boeken[bewerken]

Boek 7[bewerken]

Wanneer Sneep het hoofd van Zweinstein is, proberen Marcel, Ginny en Loena het Zwaard van Griffoendor uit zijn vitrine in Sneeps kantoor te stelen. Als Sneep hier achter komt, stuurt hij ze naar het Verboden Bos om karweitjes voor Hagrid op te knappen.

Firminus Nigellus idoliseert Sneep als Schoolhoofd van Zweinstein. Sneep is de eerste Zwadderaar die het zover heeft geschopt sinds Firminus zelf die positie bekleedde.

Toch zijn lang niet alle leerlingen het met zijn aanstelling eens en is er een harde kern van leerlingen, waaronder Ginny Wemel, Marcel Lubbermans en Loena Leeflang, die verzet bieden. Sneep voert zelfs een oud decreet van Omber opnieuw in, dat leerlingen verbiedt om in groepjes van drie of meer leerlingen bijeen te komen.

Voor Kerst krijgt Loena in boek 7 van haar vader een enorme, grijze, spiraalvormige hoorn die aan de wand van hun woonkamer wordt gehangen. Dit blijkt de hoorn te zijn van een Erumpent, maar Xenofilus denkt dat deze van een Kreukelhoornige Snottifant af komt. Hij heeft hem gekocht van een jonge tovenaar.

Luna Lovegood[bewerken]

Luna is de Romeinse godin van de maan. Ze is identiek aan de Griekse Selene. Net als Selene vaak wordt vereenzelvigd met de Griekse Artemis, wordt Luna vereenzelvigd aan de Romeinse Diana. Luna had een tempel in het Oude Rome, maar dat was ook de enige tempel. Meer tempels waren gewijd aan haar tweelingbroer Sol.

"Luna" is Latijn voor "maan". Dit verwijst waarschijnlijk naar Loena's afwezige gedrag en haar zeer onconventionele gedachtepatronen. In oude tijden immers werd de maan gezien als de veroorzaker van geestelijke gestoordheid. Het Engelse zelfstandig naamwoord lunatic (=gek, gestoorde) is hiervan afgeleid. In de Westerse folklore staat de maan ook voor intuitie en inzicht, en voor een goed en warm hart.