Lucius Malfidus

Uit de Harry Potter Wiki
Lucius Malfidus
Lucius.jpg
Biografische informatie

Naam

Lucius Malfidus

Geboren

Waarschijnlijk 1954

Bloed

Volbloed

Titel

  • Zweinstein Gouverneur (voormalig)
  • Klassenoudste (voormalig)
Fysieke beschrijving

Haarkleur

Wit

Kleur ogen

Kil en grijs

Bekende familieleden

Magische kenmerken

Toverstok

Iep, Drakensnaar

Baan

Onbekend, maar hij zat wel in allerlei commissies om invloed uit te oefenen op de politiek. Tot 1993 zat hij in het schoolbestuur en hij heeft vele schenkingen gedaan aan het St. Holisto. Verder handelde hij in allerlei duistere voorwerpen

Scholing

Afdeling

Zwadderich

Verschijning

Eerste verschijning

’’Harry Potter en de Geheime Kamer’’

Laatste verschijning

’’Harry Potter en de Relieken van de Dood’’

Lucius Malfidus (Engels: Lucius Malfoy) is een figuur uit de serie boeken rond de tovenaarsleerling Harry Potter van de Engelse schrijfster Joanne Rowling.

Lucius Malfidus is de vader van Harry's aartsrivaal Draco Malfidus. Hij is getrouwd met Narcissa Zwarts, een nicht van Sirius Zwarts, Harry's peetoom. Lucius Malfidus is een trouwe Dooddoener en was een groot aanhanger van Heer Voldemort. Toen deze verslagen werd, beweerde Malfidus echter dat hij onder invloed had gestaan van de Imperius-vloek en dat hij "het allemaal niet zo bedoeld had". Hoewel veel mensen hier niets van geloofden wist hij, dankzij royale donaties aan het Ministerie van Toverkunst, aan het tovenaarsziekenhuis en aan verschillende mensen, toch uit de tovenaarsgevangenis Azkaban te blijven. Hij woont in een groot landhuis, Villa Malfidus, Samen met zijn vrouw Narcissa en hun zoon Draco.

Familie[bewerken]

Lucius is getrouwd met Narcissa Malfidus, en hij is de vader van Draco Malfidus, Harry's aartsvijand.

Lucius en Voldemort[bewerken]

Hij is altijd al een van de grootste aanhangers en vertrouwelingen van Voldemort geweest. Toen Voldemort verdween, keerde hij spoorslags terug naar de Goede kant en zei dat hij het niet zo bedoeld had. Lucius dacht dat Voldemort dood was. Toch heeft hij op zijn grote landhuis nog heel wat vergiffen en andere illegale spullen liggen. Als Voldemort weer herrijst, bijkt Lucius nog steeds een Dooddoener te zijn.

Zo'n hekel als Harry aan Draco heeft, heeft Lucius aan Arthur Wemel. Hij zal dan ook elke gelegenheid aangrijpen om Arthurs armoede naar boven te halen.

De relatie tussen Voldemort en Lucius wordt naarmate Voldemort weer sterker wordt, toch minder. Zie voor meer informatie hierover, de alinea "Boek 7".

Uiterlijk[bewerken]

Hij heeft een bleek, spits gezicht en kille grijze ogen. Zijn neusgaten zijn opvallend lang en zijn haar is lang en blond.

Toverstok[bewerken]

Lucius' toverstok is van iepenhout en heeft als kern het hartenbloed van een Draak. In het zevende boek moet Lucius zijn toverstok "uitlenen" aan Voldemort, wanneer deze laatste door krijgt dat de identieke kernen van zijn eigen toverstok en die van Harry, in zijn nadeel werken. Ook de toverstok van Lucius is echter niet opgewassen tegen die van Harry en hij wordt door Harry's toverstok vernietigd.

Achtergrond[bewerken]

Vroeger heeft Lucius zelf ook bij Zwadderich gezeten.

Connecties[bewerken]

Lucius heeft overal connecties. Al jarenlang doet hij royale schenkingen aan van alles en iedereen, en zo probeert hij bij de juiste mensen in een goed blaadje te komen, zodat hij later weer om een wederdienst kan vragen, bijvoorbeeld bepaalde wetten laten opschorten waarvan hij niet wil dat ze aangenomen worden.

Lucius in de boeken[bewerken]

Harry Potter en de Geheime Kamer[bewerken]

In Harry's tweede jaar, voordat de school begint, gaat hij met de familie Wemel en Hermelien inkopen doen op de Wegisweg. Hier komen ze Lucius Malfidus tegen in Klieder en Vlek. Lucius laat op slinkse wijze het Dagboek van Marten Vilijn op dat moment in de Ketel van Ginny vallen. Voldemort heeft Lucius dit Dagboek toevertrouwd en verteld dat het de Geheime Kamer zou openen, maar dat Lucius moest wachten op zijn bevel tot hij er iets mee zou gaan doen. Wat Lucius echter niet wist, was dat dit 1 van de Gruzielementen van Voldemort was, en aangezien Lucius dacht dat Voldemort dood was, ging hij vrij argeloos met dit Dagboek om. Dat heeft Voldemort, toen die weer terug was, heel kwaad gemaakt.

In Draco's tweede schooljaar, koopt Lucius gloednieuwe Nimbus 2001-bezems voor het hele Zwerkbalteam van Zwadderich, en zorgt er op deze manier voor dat Draco een plaatsje krijgt binnen het team. Zelf was Lucius een van de bestuursleden van de school. Zo wist hij ervoor te zorgen dat Perkamentus tijdelijk werd afgezet nadat de Geheime Kamer was geopend. Gelukkig komt later aan het licht dat hij de andere bestuursleden had bedreigd, zodat zij ermee in zouden stemmen, en wordt hij als bestuurslid ontslagen.

De familie Malfidus is steenrijk en was jarenlang de eigenaar van Dobby. Aan het eind van Harry's tweede jaar, geeft Harry het Dagboek van Vilijn terug aan Lucius, met een van zijn eigen sokken erin. Wanneer Lucius het dagboek naar Dobby gooit, en hij de sok ontdekt, is Dobby bevrijd.

Harry Potter en de Gevangene van Azkaban[bewerken]

Als zijn zoon in het derde jaar wordt aangevallen door een hippogrief doet Lucius er alles aan om het beest te laten doden en Hagrid te laten ontslaan.

Harry Potter en de Vuurbeker[bewerken]

Door ??n van zijn gulle schenkingen is Lucius de gast van Droebel op het WK Zwerkbal. Na de finale echter zijn er een paar dooddoeners die de boel op stelten zetten. Met maskers voor hun gezichten laten ze het dreuzelgezin van meneer Rolvink door de lucht zweven in allerlei rare posities. Wanneer echter het duistere teken in de lucht verschijnt maakt Lucius dat hij weg is. Op de avond van de derde opdracht van het Toverschooltoernooi voelt Lucius echter het duistere teken op zijn arm branden en voegt zich meteen bij zijn voormalige meester. Hij zei tegen zijn meester dat hij altijd trouw is geweest, ook al is hij nooit naar Azkaban gegaan.

Harry Potter en de Orde van de Feniks[bewerken]

Omdat het ministerie Perkamentus en Harry niet geloofde, had Lucius nu nog een betere kans om te spioneren. Dit deed hij dan ook geregeld op het Departement van Mystificatie . Hij sprak de imperius vloed uit over Placidus Pais , maar uiteindelijk bleek dat de profetie alleen kon opgehaald worden door de desbetreffende personen. Daarom lokten ze Harry naar het Ministerie. Lucius durfde de profetie echter niet met geweld af te nemen uit angst dat hij zou breken. Hij probeert op Harry in te praten. Dit lukt echter niet en uiteindelijk valt de profetie kapot. Later komt Perkamentus die alle dooddoeners overmeesterd en vastbindt. Lucius wordt samen met alle andere gevangen dooddoeners naar Azkaban gestuurd. Daar zat hij waarschijnlijk ook beter, want als hij in de buurt zou zijn geweest als Voldemort het nieuws de horen kreeg van de gebroken profetie, zou hij het waarschijnlijk hebben moeten bekopen met de dood.

Harry Potter en de Halfbloed Prins[bewerken]

Als Lucius zich samen met andere Dooddoeners op het Ministerie van Toverkunst gevangen laat nemen, is Voldemort heel erg boos op hem. Volgens Perkamentus zit hij in Azkaban veiliger dan wanneer hij weer op vrije voeten zou zijn. Als wraak, stuurt Voldemort Lucius’ zoon Draco op een missie om Perkamentus te doden.

Harry Potter en de Relieken van de Dood[bewerken]

Voldemort is boos op Lucius. Eerst verspilt hij het waardevolle Dagboek en daarna laat hij zich gevangen nemen door de Orde van de Feniks. De gevangenen worden bevrijd, maar Voldemort is niet meer zo blij met Lucius als hij eens was. In het zevende boek wordt Villa Malfidus gebruikt als Hoofdkwartier voor Voldemort en de Dooddoeners en moet Lucius zijn toverstok "uitlenen" aan Voldemort, wanneer deze laatste door krijgt dat de identieke kernen van zijn eigen toverstok en die van Harry, in zijn nadeel werken. Ook de toverstok van Lucius is echter niet opgewassen tegen die van Harry en hij wordt door Harry's toverstok vernietigd.

Lucius Malfoy[bewerken]

De naam Lucius komt van Lucifer, een andere naam voor de duivel. Het is dus wel duidelijk dat hij puur slecht is. Het betekent ook 'lichtdrager' of 'morgenster'. Zijn achternaam ‘Malfoy’ ondersteunt dat nog eens. Malfoy is een samentrekking van de twee Franse woorden ‘mal’ en ‘foi’. Mal betekent slecht of kwaad en foi betekent vertrouwen of trouw. Samen is dat dus onbetrouwbaar. Ook dat past goed bij Lucius. Toch beweert J.K. Rowling zelf dat ze deze naam zelf heeft bedacht

Malfidus familie[bewerken]

Abraxas Malfidus

Narcissa Zwarts
 
Lucius Malfidus

Astoria Goedleers
 
Draco Malfidus

Scorpius Malfidus