Minerva Anderling

Uit de Harry Potter Wiki
Minerva Anderling
ProfessorMcGonagall.jpg
Biografische informatie

Naam

Minerva Anderling

Geboren

1921 (ongeveer; JKR geeft haar de leeftijd van 70 jaar, we nemen aan dat dit geldt ten tijde van boek 1 wat zich afspeelt in 1991 als Harry 11 jaar is)

Bloed

Volbloed of halfbloed

Titel

Fysieke beschrijving

Geslacht

Vrouw

Haarkleur

Zwart, strak achterovergekamd haar in een knotje

Oogkleur

Vierkante bril, die precies dezelfde vorm heeft als de donkere strepen rond de ogen van de kat die ze als faunaat is.

Familie

Bekende familieleden

Magische kenmerken

Boeman

Heer Voldemort [1]

Patronus

Tabby kat

Baan

Assistent-schoolhoofd, Afdelingshoofd Griffoendor en Professor Transfiguratie

Trouw aan

Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Griffoendor

Verschijning

Eerste verschijning

Harry Potter en de Steen der Wijzen

Uiterlijk[bewerken]

Deze oudere heks draagt haar zwarte haar in een knotje en heeft een vierkant brilletje op haar neus. Ze is lang en mager en draagt altijd dezelfde smaragdgroene mantel, maar is ook gek op schotse ruit. Zo heeft ze bijvoorbeeld een Schots geruite ochtendjas. Ze heeft een streng gezicht en Harry besefte gelijk de eerste keer dat hij haar zag, dat je haar beter te vriend kan houden. Als ze erg boos is, worden haar lippen wit en dun en spreekt ze met een koude, furieuze stem. Ze kan mensen aanstaren als een woedende arend.

Algemeen[bewerken]

Ze geeft les in Gedaanteverwisselingen en is Afdelingshoofd van Griffoendor. Zonder moeite kan zij de klas stil krijgen. Ze ziet onheil eerder aankomen dan wie dan ook, maar van binnen is ze een erg warme vrouw. Zo heeft ze gezorgd dat Harry in het Zwerkbalteam kwam, en kocht ze ook zijn Nimbus. Ze is jarig op 4 oktober. In Harry's schoolperiode is Minerva Anderling rond de 70 jaar oud.

Zweinstein[bewerken]

Naast haar functie als afdelingshoofd, is zij ook plaatsvervangend Schoolhoofd op Zweinstein. Ze geeft hier al ongeveer 40 jaar les. Haar karakter valt het best te omschrijven als slim en streng, maar rechtvaardig. Samen met professor Banning versiert zij de Grote Zaal rond Kersttijd.

In Zweinstein is er een magische veer die de geboorte van een tovenaar ontdekt, en zijn of haar naam opschrijft in een groot boek van perkament. Elk jaar checkt professor Anderling dat boek, en stuurt uilen naar iedereen die 11 wordt. Ook leest ze ieder jaar de nieuwe eerstejaars op van een rol perkament tijdens de Indelingsceremonie.

Eigenschappen[bewerken]

Ze was erbij op de avond dat Harry bij de Duffelingen werd achtergelaten. Minerva Anderling is lid van de Orde van de Feniks.

Anderling is ook faunaat. Het dier waar ze in verandert is een gestreepte, cyperse kat met markeringen rond de ogen die overeenstemmen met de bril die ze draagt.

De gewonnen Zwerkbalcup staat op haar kamer. Ze heeft er veel voor over om de cup te hebben en geeft de leerlingen van Griffoendor zelfs minder huiswerk op om te kunnen trainen voor de wedstrijden.

Anderling in de boeken[bewerken]

Harry Potter en de Steen der Wijzen[bewerken]

In Harry's eerste jaar, drinkt Hagrid met de Kerstmaaltijd heel veel wijn en wordt steeds roder, waarna hij professor Anderling op haar wang kust, die giechelt en bloost.

Harry Potter en de Vuurbeker[bewerken]

Tijdens het kerstbal van 1994 droeg ze een galagewaad met een rode Schotse ruit en ze had een nogal lelijke krans van distels om haar hoed.

Harry had haar nog nooit zo boos gezien als de keer dat ze ruzie had met Droebel over een Dementor.

Harry Potter en de Orde van de Feniks[bewerken]

In het vijfde boek, krijgt ze 4 Lamstralen recht in haar borst. Dit is zelfs teveel voor Madame Plijster om te genezen, dus wordt ze naar St. Holisto gebracht. Aan het eind van het schooljaar, is ze wel weer terug op Zweintein, zij het nog wat verzwakt.

Harry Potter en de Halfbloedprins[bewerken]

Na de dood van Perkamentus, vertelt Anderling dat ze er niet van is overtuigd dat het volgende jaar, de school open moet gaan. Stronk weet zeker dat de school open moet blijven, dat zou Perkamentus volgens haar gewild hebben. Slakhoorn denkt dat veel ouders hun kind niet meer naar Zweinstein zullen laten gaan. Volgens Banning moet het schoolbestuur geraadpleegd worden. Hagrid zegt dat hij sowieso op school zal blijven, omdat het zijn thuis is, hoewel het nooit hetzelfde zal worden zonder Perkamentus. Uiteindelijk besluit Anderling dat het schoolbestuur de uiteindelijke beslissing mag nemen.

Minerva McGonnagall[bewerken]

Minerva: Minerva is de Romeinse godin van de wijsheid. Ze wordt waarschijnlijk zo genoemd omdat ze lesgeeft in een heel moeilijk vak (Transfiguratie) en heel veel weet. Anderling: anderling is geen bestaand Nederlands woord. Je zou kunnen zeggen dat het iemand is die anders is/kan worden. Ze is faunaat en kan zich veranderen in een kat, ofwel iemand anders. Ze geeft les in Transfiguratie, het vak waarbij je dingen in iets anders verandert.
McGonagall: hierin zitten de woorden 'gone' en 'all', wat samen iets betekent als 'alles is verdwenen'. Als je aan transfiguratie doet, verdwijnt iets helemaal zodat er iets anders voor in de plaats komt.

Verschijning[bewerken]

Referenties[bewerken]

  1. LEGO Harry Potter:Years 1-4