Ministerie van Toverkunst

Uit de Harry Potter Wiki
Ministerie van Toverkunst
Locatie informatie

Naam

Ministerie van Toverkunst

Eigenaar

Minister van Toverkunst, momenteel Romeo Wolkenveldt

Het Ministerie van Toverkunst (Engels: Ministry of Magic) is een ministerie uit J.K. Rowlings zevendelige boekenserie over Harry Potter.

Het hoofd van het Ministerie van Toverkunst is de Minister van Toverkunst. Na de val van Heer Voldemort is Cornelis Droebel minister geworden. Dit was hij tot aan het begin van het zesde boek, waarna Rufus Schobbejak het van hem overnam, sinds bekend is geworden dat Heer Voldemort is herrezen. Rufus Schobbejak is de 209de minister.

In het zevende boek blijkt dat Voldemort het ministerie wil overnemen. Hij laat Rufus Schobbejak vermoorden en laat Pius Dikkers minister van toverkunst worden. Aangezien Dikkers onder de Imperiusvloek verkeert, heeft Voldemort de macht over de hele tovenaarswereld en worden alle mensen die iets te maken hebben met Harry Potter vervolgd of gedood. Ook worden Dreuzels vervolgd. Na de dood van Voldemort wordt Romeo Wolkenveldt minister en die brengt veel vernieuwingen in de tovermaatschappij.

Locatie[bewerken]

Het Ministerie van Toverkunst is gevestigd in het centrum van Londen en is te bereiken door middel van een oude, rode telefooncel in een verlaten zijstraat. De telefooncel wordt gebruikt als lift, waarmee men het ondergrondse complex binnengaat. De meeste werknemers en bezoekers gebruiken echter het Atrium door te verschijnselen of gebruik te maken van de diverse haarden. Het telefoonnummer om er te komen via de telefooncel is 62442 ("M-A-G-I-C"). Hoewel het gebouw zich onder de grond bevindt zijn er wel ramen aanwezig. Het Bureau voor Magisch Onderhoud zorgt ervoor dat het uitzicht overeenkomt met het weer van die dag.

Ministers van Toverkunst[bewerken]

Hier volgt een lijst van bekende Ministers van Toverkunst en hun ambtstermijnen:

Structuur[bewerken]

Onder de Minister van Toverkunst zijn verschillende secretarissen (in het bijzonder Dorothea Omber) en hoofden van de verschillende magische departementen. De exacte structuur van de macht binnen het ministerie is relatief onbekend.

Hieronder een overzicht van de structuur van het Ministerie van Toverkunst:

Naam Meerdere ondergeschikte Huidige bekleder Beschrijving van de functie
Minister van Toverkunst geen Wikenweegschaar
Secretarissen
Departementen
Romeo Wolkenveldt
Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Het was niet mogelijk het miniatuurbestand op de doellocatie op te slaan.
Zie Minister van Toverkunst voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Hoofdbewindwijzer van de Wikenweegschaar Minister van Toverkunst Onbekend
Zie Wikenweegschaar voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Secretaris-Generaal van de Minister Minister van Toverkunst Juniorassistent van de Minister van Toverkunst Onbekend
Juniorassistent van de Minister van Toverkunst Secretaris-Generaal van de Minister Percy Wemel
Hoofden van de verschillende departementen Minister van Toverkunst Departement-medewerkers Vele (zie departementen hieronder)

De verschillende departementen[bewerken]

Het Ministerie van Toverkunst bestaat in totaal uit 382 departementen, en verschillende afdelingen en comités.

Verdiepingen[bewerken]

Een overzicht van het Ministerie van Toverkunst

Medewerkers[bewerken]

Bij het Ministerie werken honderden mensen verdeeld over de Departementen. Enkele (oud)medewerkers van het Ministerie:

* J.K. Rowling heeft op haar website laten weten dat Harry Potter later ook Schouwer is geworden. Eerst werkte hij onder Romeo Wolkenveldt, later werd hij hoofd van de Schouwersafdeling.