Molly Wemel

Uit de Harry Potter Wiki
Molly Wemel
Biografische informatie

Naam

Molly Wemel

Geboren

30 oktober, waarschijnlijk rond 1950, want haar oudste zoon, Bill, is in 1971 geboren.

Bloed

Volbloed

Fysieke beschrijving

Geslacht

Vrouw

Haarkleur

Rood

Kleur ogen

Bruin

Magische kenmerken

Boeman

De dode lichamen van haar geliefden

Baan

Huisvrouw

Trouw aan

Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Griffoendor

Verschijning

Actrice

Julie Walters

Eerste verschijning

Harry Potter en de Steen der Wijzen

Laatste verschijning

Harry Potter en de Relieken van de Dood

Molly Wemel-Protser (Engels: Molly Weasley-Prewett) (30 oktober 1950) is een personage uit de Harry Potter boekenserie van J.K. Rowling. Ze is heks en huisvrouw.

Familie[bewerken]

Molly Wemel is getrouwd met Arthur Wemel en de moeder van Ginny, Ron, Fred, George, Percy, Charlie en Bill Wemel. Charlie en Bill, de twee oudste zonen, wonen niet meer thuis. Met de rest van het gezin woont ze in Het Nest, een eindje buiten het dorp Greenwitch. Percy woont vanaf boek 5 ook niet meer thuis. Molly is een aangetrouwde nicht van Sirius. Ze is jarig op 30 oktober.

Uiterlijk en karaktereigenschappen[bewerken]

Deze gemoedelijk uitziende, kleine, mollige vrouw kan op een sabeltandtijger lijken en opzwellen als een brulkikker als ze boos is. Ze vindt Bills haar aan de lange kant. Haar favoriete zangeres is Celine Malvaria.

Normaal heeft ze een heel vriendelijk gezicht. Ze heeft erg veel verdriet van de ruzie tussen Percy en de rest van de Wemels. Wanneer ze Percy opzoekt in Londen om te gaan praten, smijt hij de deur voor haar neus dicht. Dit doet haar heel veel verdriet omdat ze heel veel om haar kinderen geeft. Dit is ook duidelijk te merken, wanneer ze helemaal in de wolken is als ze hoort dat Ron klassenoudste is geworden. Ook komt het feit dat de mensen van wie ze houdt, haar heel dierbaar zijn, duidelijk naar voren dordaat Boemannen bij haar de vorm aannemen van haar familie en vrienden die dood op de grond liggen.

Als Molly en Arthur alleen zijn, wil Molly graag dat hij haar "Molliebollie" noemt.

Molly op Zweinstein[bewerken]

Toen ze op Zweinstein zat, heeft ze eens verschrikkelijk op haar donder gekregen van de Dikke Dame, omdat ze om vier uur ’s nachts terugkwam naar de slaapzaal na een avondwandelingetje met Arthur Wemel. Ze werd toen betrapt door Appolonius Stoffer. Toen Molly nog op Zweinstein zat, was de Beukwilg er nog niet.

Molly en de Orde van de Feniks[bewerken]

Molly is lid van de Orde van de Feniks. Ze is erg bemoederlijk, ook over Harry en eigenlijk is ze het er in de eerste instantie niet mee eens dat Sirius Harry aanmoedigt om zijn vragen te stellen over de Orde.

Harry Potter en de Orde van de Feniks[bewerken]

Ze maakt zich heel veel zorgen om haar familie. vooral omdat de helft bij de Orde zit en het een wonder is als ze het allemaal overleven. Ze heeft er zelfs nachtmerries over. Ze wil niet dat Percy dood gaat zonder dat ze de ruzie hebben bijgelegd, en ze maakt zich zorgen over wat er met de kinderen gebeurt als zij en Arthur dood zouden gaan.

Molly Weasly[bewerken]

Molly betekent 'handlangster van een bendelid', dat zou natuurlijk gewoon kunnen slaan op dat ze de vrouw van Arthur is, die bij de orde zit. Weasley is afgeleid van het Engelse woord weasel, dat wezel betekent. Een wezel is een vosachtig, roodharig dier. Alle Weasleys hebben rood haar.