Nicolaas Flamel

Uit de Harry Potter Wiki
Nicolaas Flamel
Biografische informatie

Naam

Nicolaas Flamel

Geboren

c. 1327

Gestorven

c. 1992 (leeftijd c. 665)

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Familie
Magische kenmerken
Scholing
Verschijning

Nicolaas Flamel (Engels: Nicolas Flamel) is een personage uit de Harry Potter-boekenreeks. Hij werd enkel genoemd in het eerste boek van de serie, waarin wordt verteld dat hij samen met Albus Perkamentus de enige bekende Steen der Wijzen heeft gemaakt. Dit is belangrijk voor de plot van het verhaal van het eerste boek. In het boek probeert Voldemort de Steen te stelen met de hulp van professor Krinkel.

Er wordt in het eerste boek verteld dat men met de Steen der Wijzen metalen in goud kan veranderen en dat men er het eeuwig leven mee kan verwervenn. Flamel en zijn vrouw zijn dan ook honderden jaren oud. Dit is ook de reden dat Voldemort de Steen wil stelen, hij wil er voor zorgen dat hij weer een normale gedaante kan aannemen in plaats van de vorm van leven waarin hij toen verkeerde. Aan het eind van het verhaal weten Harry Potter en zijn vrienden Ron Wemel en Hermelien Griffel de Steen te redden en Krinkel te verslaan. Perkamentus vertelt dat de Steen zal worden vernietigd omdat het een te groot gevaar is. Flamel en zijn vrouw zouden dan sterven.

Nicolaas Flamel is duidelijk gebaseerd op de historische alchemist Nicolas Flamel uit de 14de eeuw, het personage heet zo ook in de originele Engelstalige boeken.

Verschijning[bewerken]

  • Harry Potter en de Steen der Wijzen (Vermeld)
  • Harry Potter en de Steen der Wijzen (film) (Vermeld)
  • Harry Potter en de Steen der Wijzen (video game) (Vermeld)
  • Harry Potter en de Relieken van de Dood (Vermeld)