Nymphadora Tops

Uit de Harry Potter Wiki

Nymphadora Lupos-Tops (Engels: Nymphadora Lupin-Tonks) is een personage uit de Harry Potter-boekenreeks van J.K. Rowling.

Algemeen[bewerken]

Nymphadora wil het liefst met 'Tops' aangesproken worden omdat ze haar voornaam stom vindt.

Tops en de Orde van de Feniks[bewerken]

Zij is een van de jongere leden van de Orde van de Feniks. Ze is een erg handige aanwinst, omdat ze Transformagiër is, wat inhoudt dat ze haar uiterlijk kan veranderen. Ook werkt ze op het Ministerie van Toverkunst. Een van de dingen die zij voor de Orde van de Feniks doet, is het bewaken van het Geheime Wapen. Ook schiet ze te hulpt aan het eind van het vijfde boek, als Harry probeert de Profetie te bemachtigen en te maken krijgt met Dooddoeners.

In het zesde boek, wordt ze samen met Ongans, Barsing en Donders gestationeerd in Zweinsveld om Zweinstein extra te beschermen.

Familie[bewerken]

Haar moeder Andromeda trouwde met Ted Tops, die uit een Dreuzelgezin kwam. Bellatrix van Detta en Narcissa Malfidus zijn als zussen van haar moeder, Nymphadorea’s tantes en Draco Malfidus is dus een neefje van haar. Ze is een achternichtje van Sirius en Regulus Zwarts, wiens vader een broer was van Alvoleus Zwarts en Elladora, Nymphadora’s oma.

Tops en Harry[bewerken]

Harry komt voor het eerst met haar in aanraking, wanneer Nymphadora meegaat als lid van de Voorhoede om Harry bij de Duffelingen weg te halen.

Uiterlijk[bewerken]

Tops heeft een bleek, hartvormig gezicht en donkere, twinkelende ogen. Haar haar verschilt elke keer, maar meestal is het vrij extreem. Wanneer Harry haar ontmoet, heeft ze bijvoorbeeld oogverblindend lila piekhaar.

Haar vermommingen[bewerken]

  • Lange, in het tweed geklede vrouw met ijzergrauw haar

Eigenschappen[bewerken]

Tijdens haar opleiding tot Schouwer kreeg zij de hoogste cijfers voor Vermommen en Verschuilen, zonder dat ze er iets voor hoefde te doen, omdat ze Transformagiër was. Tops is erg onhandig. Hierdoor was ze in haar opleiding tot Schouwer bijna gezakt op de onderdelen Steelsheid en Schaduwen.

Tops is nooit Klassenoudste geweest. Het hoofd van haar afdeling zei haar dat het haar aan bepaalde eigenschappen ontbrak, zoals het vermogen om zich te gedragen.

Tops en Lupos[bewerken]

In het zesde boek wordt duidelijk dat Tops verliefd is op Remus Lupos. Remus wil hier alleen niet op ingaan, omdat hij een weerwolf is, en vele jaren ouder, en hij vindt dat zij beter verdient. Tops is hierdoor erg depressief, waardoor ze niet alleen down wordt, maar haar haar ook muisbruin van kleur wordt, en haar gelaatskleur erg bleek.

Uiteindelijk besluit Lupos om toch voor het geluk te gaan en in het zevende boek trouwt hij met Tops. Wanneer Tops zwanger is, schaamt Lupos zich en heeft hij spijt van wat hij heeft gedaan. Hij vindt het onverdraaglijk dat hij leven heeft geschonken aan een kind dat waarschijnlijk, zo denkt hij, ook een weerwolf zal gaan worden en een weerwolf als vader heeft. Hij wil Tops achterlaten bij haar ouders en met Harry op pad gaan maar Harry slaat dit voorstel af en vertelt Lupos dat hij bij zijn gezin moet blijven en daarvoor moet vechten. Lupos besluit inderdaad terug te gaan naar Tops en anders tegen hun aankomende kind aan te kijken. Samen krijgen ze een zoontje, Teddy Lupos, waarvan Harry peetvader wordt.

Nymphadora Tonks[bewerken]

Nymphadora is op te splitsen in twee woorden; nymph en dora. Nymph betekent nimf. Een nimf is een godin van lagere rang die overal in de natuur aanwezig is. Zo bestaan er zeenimfen, bronnimfen en boomnimfen. Dora komt van het Griekse ‘to dora’ en het Latijnse donare. to dora betekent geschenk of cadeau. Donare is ‘geven aan’. Nymphadora zou dus ‘geschenk van nimfen’ kunnen betekenen.

Verschijning[bewerken]