Olivander

Uit de Harry Potter Wiki
Olivander
Biografische informatie

Naam

Olivander

Geboren

Onbekend. Wel is het aannemelijk dat hijminstens negentig jaar is aangezien hij ook aan Voldemort een toverstok heeft verkocht.

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Haarkleur

Grijs

Oogkleur

Grote, bleke, grijze ogen die glimmen als manen en een beetje mistig zijn.

Familie
Magische kenmerken

Baan

Toverstokmaker en verkoper aan de Wegisweg

Scholing
Verschijning

Acteur

John Hurt

Olivander is een personage uit de Harry Potter-reeks door J.K. Rowling en is toverstokkenmaker van beroep. Olivander maakt al zeer lang de beste toverstokken van Engeland en zijn zaak is generaties oud. Al sinds 382 voor Christus is de zaak in de handen van familie Olivander.

Olivander maakt zijn toverstokken van hout van bomen waarin zogenaamde Boomtrullen (magische dieren) zitten en de kernen van de stokken zijn bijvoorbeeld een veer van een Feniks, drakenbloed of een haar van een eenhoornstaart.

Olivander komt voor het eerst voor in het eerste boek, wanneer Harry Potter zijn toverstok aanschaft. Verder speelt Olivander een rol in Harry Potter en de Vuurbeker, als hij de toverstokken van de kampioenen van het Toverschool Toernooi moet controleren. Hij verbaasde zich over de kern van de toverstok van Fleur Delacour: haar staf bleek een hoofdhaar van haar oma, een Glamorgana, te bevatten. Hij bekritiseert in het betreffende stuk de stokken van zijn concurrenten, toch geeft hij aan wel respect te hebben voor hun manier van toverstokken maken.

In het zesde boek, in de Tweede Tovenaarsoorlog, raakt Olivander vermist en is zijn winkel helemaal leeg. Gevreesd wordt dat hij is opgepakt door de Dooddoeners van Heer Voldemort, of mogelijk zelfs is overgelopen naar de Duistere Zijde.

Olivander speelt eveneens een rol in het laatste boek. Hij is door Dooddoeners gevangengenomen om Voldemort's vraag met betrekking tot de geheimzinnige connectie tussen de toverstokken van Harry en Voldemort te kunnen beantwoorden. Nadat Olivander het antwoord heeft gegeven wordt Olivander gevangengehouden in de kelder van het huis van Lucius Malfidus. Later komt Loena Leeflang in dezelfde kelder te zitten. Olivander wordt bevrijd wanneer Harry Dobby de huis-elf verzoekt uit de kelder te ontsnappen en Loena en Olivander meeneemt naar De Schelp, het huis van Bill en Fleur. Hier wordt Olivander verzorgd door Fleur.