Percy Wemel

Uit de Harry Potter Wiki
Percy Wemel
Biografische informatie

Naam

Percy Wemel

Geboren

22 augustus 1976

Bloed

Volbloed

Titel

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Haarkleur

Rood

Magische kenmerken

Baan

Hij werkte eerst op het Departement van Internationale Samenwerking daarna werd hij de Junior Assistent van de Minister van Toverkunst wat hij waarschijnlijk werd om zijn ouders te kunnen bespioneren.

Trouw aan

Ministerie van Toverkunst later Orde van de Feniks

Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Griffoendor

Verschijning

Percy Ignatius Wemel (22 augustus 1976) is een personage uit de Harry Potter-boekenreeks van J.K. Rowling.

Uiterlijk[bewerken]

Zoals alle Wemels, heeft ook Percy rood haar en sproeten en hij heeft een bril.

Familie[bewerken]

Zijn volle naam is Percy Ignatius Wemel. Samen met zijn broertjes Ron, Fred en George, zusje Ginny en ouders Arthur en Molly Wemel, woont hij in Het Nest, een eindje buiten het dorp Greenwitch. Percy heeft ook 2 oudere broers, Bill en Charlie, maar zij wonen beiden niet meer thuis.

Karaktereigenschappen[bewerken]

In zijn 5e jaar is Percy gepromoveerd tot klassenoudste van Griffoendor, nadat hij maar liefst 12 SLIJMBALLEN had behaald. Hij kreeg toen ook een nieuw gewaad. Later is hij zelfs Hoofdmonitor geworden. Hij voelt zich altijd heel goed en belangrijk en loopt met grote passen en zijn borst vooruit. Zijn ambitie is om later Minister van Toverkunst te worden.

Percy is erg bazig en komt graag wijs en slim over. Hij spreekt zijn broertjes regelmatig aan op hun gedrag en wil graag dat iedereen ontzag voor hem heeft, soms is hij iets té ambitieus.

Percy heeft geen gevoel voor humor. Hij zou nooit willen werken met iemand met gevoel voor humor. Hij zou nog geen grap herkennen als die naakt voor hem ronddanste met Dobby’s theemuts op.

In zijn vijfde jaar krijgt hij verkering met Patricia Hazelaar, de Klassenoudste van Ravenklauw.

Wanneer Percy zijn Verschijnselbrevet heeft gehaald, Verschijnselt hij elke morgen in de keuken om te bewijzen dat hij het kan.

Percy en het Ministerie van Toverkunst[bewerken]

Na zijn schooltijd gaat hij aan het werk op het Ministerie van Toverkunst, bij het Departement van Internationale Magische Samenwerking.

Tijdens het kerstbal nam hij de plaats in voor meneer Krenck. Hij had promotie gemaakt tot de persoonlijke assistent van meneer Krenck. Hij droeg een splinternieuw, marineblauw galagewaad.

Hij draagt op dat moment ook ineens een bril met hoornen montuur. Percy is onder andere op een onderzoek gezet over de bodemdikte van ketels. Sommige goedkope prullen uit het buitenland zijn net een cruciale fractie te dun - het aantal lekkages neemt jaarlijks met bijna drie procent toe -, zegt hij zelf.

Bartho Krenck is de baas van Percy op het Departement van Internationale Magische Samenwerking. Percy aanbidt hem, ondanks het feit dat Krenck zijn naam niet kan onthouden en hem constant 'Wemel' noemt. Fred en George hebben hem eens in de maling genomen door drakenstront in zijn postvakje te doen.

Percy is vreselijk ambitieus. Ron weet niet waartoe Percy allemaal in staat is als iemand zijn carrière in de weg staat.

De omkeer van Percy[bewerken]

In de tijd dat Voldemort herrijst, krijgt hij ruzie met zijn ouders. Zijn vader zegt dat hij alleen is gepromoveerd, omdat Droebel nu de familie Wemel en Perkamentus kan bespioneren, wie hij een paniekzaaier vindt. Percy wordt hier kwaad om en vindt zijn ouders verraders. Hij pakt zijn biezen en gaat in Londen wonen. Wanneer hij zijn vader tegenkomt op het Ministerie, negeert hij hem volledig. Toen zijn moeder naar Londen kwam om te praten, smeet hij de deur voor haar neus dicht. Percy heeft als Griffier de Hoorzitting bijgewoond van Harry.

Tijdens de Kerstlunch in het zesde boek, komt Percy ineens aanlopen bij het Nest, samen met Rufus Schobbejak. Ze doen net alsof Percy per se bij zijn ouders aan wilde waaien, maar al gauw wordt duidelijk dat de werkelijke reden te maken heeft met Harry. Rufus Schobbejak wil Harry ondervragen. Samen lopen ze een stuk door de tuin, maar Harry laat niets los en maakt duidelijk niet het speeltje te willen zijn van Schobbejak.

Weasley[bewerken]

Weasley is afgeleid van het Engelse woord weasel, dat wezel betekent. Een wezel is een vosachtig, roodharig dier. Alle Weasleys hebben rood haar.