Regulus Zwarts

Uit de Harry Potter Wiki
Regulus Zwarts
Biografische informatie
Geboren

Rond 1961

Gestorven

1979 (18 jaar)

Fysieke informatie
Geslacht

Man

Haarkleur

Zwart (net als Sirius)

Familie informatie
Magische eigenschappen
Connecties
Afdeling

Waarschijnlijk Zwadderich

Trouw aan

Eerst Heer Voldemort,
daarna de familie Zwarts

Regulus Arcturus Zwarts[1] (Engels: Regulus Arcturus Black) is een personage uit de boeken rond Harry Potter van de Engelse schrijfster J.K. Rowling.

Regulus was de jongere broer van Sirius Zwarts. Hij sloot zich aan bij de Dooddoeners van Heer Voldemort. Om die reden waren zijn ouders volgens Sirius trots op Regulus. Zijn ouders waren er, net als Regulus, van overtuigd dat Heer Voldemort het bij het rechte eind had met zijn ideologie over zuiver tovenaarsbloed. Toen Regulus erachter kwam wat hij moest doen om bij Voldemort in de smaak te vallen (moorden plegen en dergelijke) probeerde hij terug te krabbelen. Dit accepteerde Voldemort niet, dus werd Regulus vermoord.

In deel zeven blijkt waarom Regulus werd gedood. Het blijkt dat Regulus wist waar Voldemort het medaillon van Zwadderich (een gruzielement) had verborgen. Hij stal het van het eilandje in de grot waar het verborgen lag en gaf zijn huis-elf Knijster de opdracht om zonder hem met het bootje te vertrekken en het medaillon te vernietigen. Daarna dronk hij de giftige toverdrank op waar het medaillon in had gelegen (de drank kon niet op een andere manier verplaatst worden en moest dus opgedronken worden) en daarna verwisselde Knijster het medaillon van Zwadderich met een oud en waardeloos medaillon van de familie Zwarts, om Voldemort te laten denken dat er nog een Gruzielement in de drank lag. Regulus, die niet meer met het bootje terug kon keren omdat Knijster dat had meegenomen, wilde door het water terugwaden maar werd gedood door een Necroot. Knijster kon het medaillon niet vernietigen en zo lag het Gruzielement jarenlang in het huis van de familie Zwarts. Uiteindelijk werd het tijdens de "grote schoonmaak" van het huis door de leden van de Orde van de Feniks gestolen door Levenius Lorrebos, die niet wist wat het medaillon was maar dacht er een paar Galjoenen aan te kunnen verdienen. Lorrebos bleek later het medaillon weer af te hebben moeten staan aan Dorothea Omber, die hem had betrapt bij heling. Na een inbraak bij Ministerie van Toverkunst waarbij Hermelien Griffel Omber het medaillon afhandig wist te maken werd het Gruzielement uiteindelijk vernietigd door Ron Wemel.

Regulus Zwarts speelt zelf geen rol in het vijfde boek; er wordt alleen over hem verteld, zowel met zijn volledige naam als met de geheimzinnige initialen R.A.Z..

Voetnoot[bewerken]

  1. Volgens velen is de tweede naam van Regulus Arcturus. Deze naam was korte tijd in het als betrouwbaar te boek staande Harry Potter Lexicon opgenomen. Later bleek uit een stamboom van de familie Zwarts, getekend door Joanne Rowling, dat één van de verre voorouders van Regulus inderdaad Arcturus heet.

Zwarts' familiestamboom[bewerken]

Sirius ZwartsFirminus Nigellus
 
Ursula HorkDebby ZwartsIsla Zwarts
 
Bob Hitchens

Hesper Gamp
 
Sirius ZwartsFirminus ZwartsCygnus Zwarts
 
Violetta BullemansBelvina Zwarts
 
Herbert OorlofArcturus Zwarts
 
Lysandra Jeegers

Arcturus Zwarts
 
Melania MarsmanLycoris ZwartsRegulus Zwarts

Cassiopeia ZwartsPollux Zwarts
 
Irma KorzelMarius ZwartsDorea Zwarts
 
Charlus Potter

Caspar Krenck
 
Charis ZwartsCedrella Zwarts
 
Septimus WemelCallidora Zwarts
 
Harfang Lubbermans

Lucretia Zwarts
 
Ignatius ProtserOrion Zwarts
 
Walburga ZwartsAlvoleus ZwartsCygnus Zwarts
 
Druella Roselier

Sirius ZwartsRegulus ZwartsTed Tops
 
Andromeda ZwartsLucius Malfidus
 
Narcissa ZwartsBellatrix Zwarts
 
Rodolphus van Detta

Nymphadora Tops
 
Remus Lupos
 
Draco Malfidus
 
Astoria Goedleers

Teddy Lupos

Scorpius Malfidus