Ron Wemel

Page last edited 593 dagen 8 uur geleden
Uit de Harry Potter Wiki
Ronald "Ron" Virus Wemel
Biografische informatie

Naam

Ronald "Ron" Virus Wemel

Geboren

1 maart 1980

Bloed

Volbloed

Schuilnaam

Titel

  • Klasseoudste
  • Wachter (Zwerkbal)
  • Schouwer
Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Haarkleur

Rood

Kleur ogen

Blauw

Vader

Arthur Wemel

Moeder

Molly Wemel

Magische kenmerken

Toverstok

  • As, 30,5 cm, Eenhoornhaar
  • Wilg, 35,6 cm, Eenhoornhaar
  • Kastanje, 23,5 cm, Drakenhart

Boeman

Acromantula

Patronus

Jack Russel

Baan

  • Student (klasgenoot van Harry Potter), sinds 1 september 1991 aan Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
  • Schouwer (Helpte tijdelijk George Wemel in de Topfopshop)

Trouw aan

Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Griffoendor

Verschijning

Acteur

Rupert Gringe

Eerste verschijning

Harry Potter en de Steen der Wijzen

Laatste verschijning

Harry Potter en de Relieken van de Dood

Ronald "Ron" Virus Wemel (Engels: Ronald Bilius Weasley) Eis de best vriend van Harry Potter en Hermelien Wemel. Hij begon zijn studie het zelfde jaar als Harry. Ron is de jongste zoon (en het op 1 na jongste kind) van Arthur en Molly Wemel.Hij is de broer van Bill Wemel, Charlie Wemel, Percy Wemel, Fred Wemel, George Wemel en Ginny Wemel.Net als de rest van de Wemel-familie heeft hij rood haar en sproeten. Later trouwt hij met Hermelien Griffel en krijgt twee kinderen, Rose en Hugo Wemel.

Uiterlijk[bewerken]

Hij heeft blauwe ogen, sproeten, vuurrood haar, grote handen en voeten en een lange neus. Wanneer hij verlegen of boos is, worden ook zijn oren rood. Hij is lang, mager en slungelig. Op zijn 11e jaar was hij al bijna even lang als zijn 2 jaar oudere tweelingbroers.

Familie[bewerken]

Samen met zijn ouders Arthur en Molly Wemel, en zijn broers Fred, George en Percy en zusje Ginny, woont hij in Het Nest, een eindje buiten het dorp Greenwitch. Zijn oudere broers Bill en Charlie wonen niet meer thuis. Percy woont vanaf boek 5 ook niet meer thuis.

Achtergrond[bewerken]

De Wemels zijn een erg arme familie. Ron is de jongste Wemel zoon. Hij is twee jaar jonger dan zijn tweelingbroers Fred en George en vier jaar jonger dan Percy. Hij had Bills oude mantels, Charlies oude toverstok, en Percys oude rat, Schurfie. Ook zijn schaakspel is erg oud en versleten, hij kreeg het van zijn grootvader. Ron's Patronus is een kleine, Jack-Russell achtige hond.

Vrienden[bewerken]

Ron en Harry zijn beste vrienden sinds hun eerste treinreis samen op de Zweinstein Expres. Ook Hagrid is een goede vriend van hem. Hij had toen een veeg op zijn neus.

In het begin kwamen Ron en Harry helemaal niet goed overeen met Hermelien, tot ze haar eens redden van een trol, vanaf toen af waren ze dikke vrienden.

Zwerkbal[bewerken]

Rons favoriete Zwerkbalteam is de Cambridge Cannons. Zijn kamer hangt vol met posters van dit team, en zelfs op de sprei op zijn bed, staat hun logo. Vanaf zijn vijfde schooljaar is hij ook Wachter in het Zwerkbalteam van Griffoendor.

Huisdieren[bewerken]

Schurfie is Ron's rat. Toen Percy Hermes kreeg, gaf hij Schurfie aan Ron. Dit was in hetzelfde jaar als dat Ron naar Zweinstein ging.

In zijn derde jaar komt Ron erachter dat Schurfie helemaal niet Schurfie is, maar de Faunaat en moordenaar Peter Pippeling. Omdat hij Schurfie kwijt is als huisdier, krijgt hij Koekeroekus. Koekeroekus is een klein grijs uiltje wat op het eerste gezicht een gevederde grijze tennisbal lijkt. Koe is erg opgewonden en fladdert wild in het rond. Hij lijkt erg trots op zichzelf te zijn als hij een brief goed bezorgd heeft.

Ron's Toverstok[bewerken]

Zijn toverstok was vroeger van Charlie. Hij heeft op verschillende plaatsen splinters en de eenhoornhaar in de kern komt al uit het uiteinde. Wanneer hij aan het begin van zijn tweede schooljaar, samen met Harry in de Vliegende Auto neerstort, breekt zijn toverstaf bijna doormidden. De punt bengelt alleen nog aan een paar dunne splintertjes. Hoewel Ron probeert de staf te repareren met Fantastape, lijkt hij onherstelbaar beschadigd. Zijn nieuwe toverstok is van essenhout.

Eigenschappen[bewerken]

Rons handschrift is slordig en krabbelig. Hij is erg goed in Toverschaken. Ook is hij dol op Chocokikkerkaatjes. Hij mist Agrippa en Ptolemy nog in zijn verzameling. Hij vind het verschrikkelijk om arm te zijn. Hij is soms jaloers op Harry, omdat hij zoveel geld heeft. Het liefst zou hij na Zweinstein Schouwer willen worden, maar hij heeft er zelf niet echt vertrouwen in dat hij daar goed genoeg voor is.

Ron's jaren op Zweinstein[bewerken]

Ron's eerste jaar[bewerken]

Ron ontmoet Harry in het eerste boek (Harry Potter en de Steen der Wijzen) op het perron 9 3/4. En daarna vraagt Ron aan Harry of hij met hem een coupe met hem mag delen. Hier ontmoet Ron ook meteen Hermelien Griffel, want die is een medeleerling aan het helpen. Ron wordt na boek 7 verliefd op Hermelien. Hoewel hij haar in het begin niet mag, en een gigantische betweter vindt, gaat zijn gevoel voor haar toch veranderen. Deze ontmoeten is heel erg belangrijk voor de vervolging van de boekenreeks. Ron, Harry en Hermelien worden door de Sorteerhoed alle 3 in de afdeling Griffoendor geplaatst en maken hier samen veel avonturen mee. Ron biedt Harry zelfs zijn diensten aan om ondersteuning te geven bij het duel wat met Draco Malfidus (de grootste vijand van Harry). Ron volgt ook Harry naar de Spiegel van Neregeb en ziet zijn toekomst hierin. Hij is hier een hoofdmonitor en een gigantsche held met Zwerkbal. Ook volgt Ron Harry naar het huisje van Hagrid , Hier wordt Ron ook gebeten door Norbert , een Noorse Bultrug , een tijdelijk huisdier van Hagrid. Ron zorgt ook dat zijn broer Charlie de draak overneemt van Hagrid. Ron en Harry raken op een gegeven moment ook bevriend met Hermelien Griffel, dit gebeurd nadat Ron haar redt van een Trol die de school aanvalt. Ron maakt gebruik van de spreuk Wingardium Leviosa , deze spreuk heeft hij van Hermelien geleerd. Hierna zorgt Hermelien dat Harry en Ron niet in de problemen komen, dit doet ze door tegen Professor Anderling en Professor Sneep te liegen. Hierdoor heeft niemand meer iets van een schuld bij de andere. Hierna begint ook een erg hechte vriendschap tussen Ron, Hermelien en Harry. De liefde en aanleg voor Toverschaak van Ron blijkt heel erg handig te zijn al ze op zoek naar zijn naar de Steen der Wijzen. Hier moeten ze onderweg ook nog andere verdedigingen en spreuken te zien te overwinnen. Hiervan is een een gigantisch groot spel Toverschaak. Hier zijn drie plaatsen vrij gelaten, deze worden door Harry Ron en Hermelien ingenomen. Omdat Ron al veel ervaring heeft met schaken mag hij het spel spelen, Harry en Hermelien volgen hem hierin blind. Op een gegeven moment moet Ron zichzelf op een op offeren voor Harry en Hermelien, om te kunnen zorgen dat ze bij de Steen der Wijzen te kunnen komen. Ron wordt nu geslagen door een dame, waardoor het schaakstuk waarop hij zit kapot gaat en Ron ongeveer 2 a 3 meter valt. Hij herstelt zich later wel. Omdat Ron het beste potje schaak wat Zweinstein ooit gekend heeft speelt, krijgt Ron voor de Afdeling Griffoendor 50 punten en dit helpt de afdeling Griffoendor de afdelingscup te winnen.

Ron's tweede jaar[bewerken]

Ron begint zich tijdens de vakantie ongerust te maken over Harry, zodra hij geen reactie krijgt op zijn brieven. Wat Ron niet weet is dat Dobby (een huiself) de brieven van Ron naar Harry onderschept. Hierdoor gaat Ron met zijn broers [[Fred Wemel|Fred en George in hun vaders magische vliegende Ford Anglia naar Klein Zanikem vliegen om Harry op te halen bij zijn oom en tante. Later gebruiken Ron en Harry deze auto om naar Zweinstein te gaan, omdat ze niet bij het perron 9¾ kunnen komen. Zodra Harry en Ron aankomen op Zweinstein, hebben ze een kleine ervaring met de Beukwilg. Zodra Ron en Harry zich na een paar minuten hebben kunnen bevrijden met de auto. Nadat ze vrij zijn vlucht de auto weg en blijven Ron en Harry op het Zweinstein terrein. Doordat ze een aanvaring hadden met de Beukwilg, is Ron zijn toverstaf gebroken. Harry en Ron krijgen een gigantische straf omdat ze met de auto gekomen zijn en een aantal Dreuzels dit hebben gezien(de auto vloog namelijk voor hun neus of boven hun hoofd voorbij). Ze hebben de mazzel dat ze net niet van school gestuurd wordt. Ron moet als straf de trofeeën en medailles schoonmaken die Zweinstein gehaald heeft. Dit gebeurd onder toezicht van Argus Vilder , de congierge. Wanneer het uit verschillende dingen die gebeurd zijn lijkt alsof de Geheime Kamer geopend is, gaan Ron, Harry en Hermelien op een onderzoek van hun eigen uit. Omdat ze Draco Malfidus niet vertrouwen en denken dat hij de Geheime Kamer geopend heeft, maken Ron, Hermelien en Harry een ingewikkelde Toverdrank genaamd Wisseldrank om zich in de handlangers van Draco te kunnen veranderen. Harry en Ron gaan zich voordoen als Korzel en Kwast om te kijken of Draco de kamer opengemaakt heeft. Zodra Draco Hermelien uit begint te schelden voor een Modderbloedje , gaat Ron proberen Draco te vervloeken. Dit mislukt nogal omdat de toverstaf van Ron niet goed is(gebroken en geplakt met Fantastape) en Ron krijgt de vloek hierdoor op zichzelf. De vloek die hij uitspreekt heet in het Nederlands Eet Slakken en Ron spuugt hierdoor ook een tijd naaktslakken uit. Dit is duidelijk in de film te zien, maar in het boek wordt er niet veel op in gegaan. Ron die nu erg uitgeput is, neemt samen met Harry de Wisseldrank in en Ron veranderd in Korzel en Harry in Kwast. Dit zijn de vrienden en beschermers van Draco. Ze zorgen wel dat de echte Korzel en Kwast op het moment ergens opgesloten zitten of in elk geval niet bij Draco zijn. Harry en Ron gaan naar de afdelingskamer van Zwadderich en horen Draco uit en komen erachter dat hij ook niet weet wie hem open gemaakt heeft. Op een later tijdstip zijn Ron en Harry bij de meisjes wc waar Jammerende Jenny spookt en vinden hier een heel apart dagboek . Na een tijd merken de 3(Ron Harry en Hermelien) dat het dagboek van een oud-leerling van Zweinstein is geweest, genaam Marten Asmodom Vilijn . Ron herkent deze naam, want deze stond namelijk een van de trofeeën die hij heeft schoongemaakt. Marten had de trofee namelijk gekregen voor Speciale Verdiensten voor Zweinstein, maar dan wel 50 jaar eerder. Later in het verhaal komt Ron erachter dat zijn kleine zusje gevangen genomen is door iemand en meegenomen is naar de Geheime kamer. Ron en Harry gaan nu naar de geheime kamer, maar eerst gaan ze langs professor Smalhart voor hulp. Deze is ondertussen zijn spullen aan het pakken en wil Zweinstein verlaten. Terwijl ze met hem aan het praten zijn komen ze erachter dat Professor Smalhart niet zichzelf is, maar iemand anders en dwingen hem mee te gaan naar de geheime kamer en zorgen dat hij Zweinstein niet verlaat. Van Harry en Ron moet hij mee omdat hij tenslotte een professor is zeiden ze spottend. Als ze in een grot zijn die naar de Geheime Kamer leidt, pakt Smalhart ineens de staf van Ron af en vuurt de spreuk Amnesia Completa af, maar vanwege de slechte toverstaf knalt deze spreuk op professor Smalhart. Deze is hierdoor zijn eigen geheugen kwijt. Omdat de toverstaf kapot was, en hij daardoor een gigantische knal gaf, is Harry van Ron en professor Smalhart afgesneden, omdat hij al vooruit liep. Hierdoor moest Harry verder in zijn eentje, hij komt op gegeven moment Marten Vilijn tegen en moet deze verslaan en Rons zusje Ginny redden. Het lukt Harry om Vilijn te verslaan en dan komt Ron aangevlogen geholpen door Felix de Feniks . Ron, Harry, Ginny en Smalhart vliegen samen de Geheime kamer uit. Zodra ze boven zijn, gaan Harry en Ron direct naar Perkamentus toe en krijgen ze 200 punten per persoon voor de afdeling en de Prijs voor Bijzonder Diensten voor de School.

Ron's derde jaar[bewerken]

In het derde boek van Harry Potter heeft Ron en zijn familie veel geluk, want ze winnen een vakantie naar Egypte bij de tovernaarsloterij. Ron krijgt ook een nieuwe toverstaf, maar dit is al in het boek hiervoor gebeurd. Vlak voor het nieuwe schooljaar gaat beginnen komen de 3 goede vrienden (Ron, Harry en Hermelien) weer bij elkaar. Omdat het huisdier van Ron, de rat Schurfie , er niet goed uit ziet gaat Ron met de rat naar de dokter. Alleen voordat Ron aan de beurd is wordt Schurfie aangevallen door een grote kat. Een tijdje later koopt Hermelien deze kat en gaat deze houden al huisdier en noemt hem Knikkebeen. Ron geeft Hermelien meteen wel de waarschuwing om de kat niet bij Schurfie de rat in de buurt te laten komen. Ron en Harry zorgen dat ze in het derde leerjaar dezelfde vakken hebben. Als Ron en Harry hun eerste les Waarzeggerij hebben, voorspeld Zwamdrift dat Harry dood zal gaan, want hij heeft de Grim . Ron denkt dat iets met Sirius Zwarts te maken heeft ,want die is ontsnapt uit Azkaban , hier door Ron bang wordt voor de gevolgen. Inmiddels is de kat van Hermelien, Knikkebeen, telkens pogingen aan het doen om de rat van Ron, Schurfie op te eten. Hierdoor begint Ron de kat erger en erger te gaan haten. Wanneer Harry een Vuurflits krijgt van een anoniem persoon voor Kerst, wordt Ron kwaad wanneer Hermelien zorgt dat de bezem in beslag genomen wordt. Hermelienis namelijk bang dat de bezem behekst is. Wanneer Sirius Zwarts de slaapzaal van Griffoendor binnendringt, bij het bed van Ron komt te staan met een mes, wordt Ron ineens wakker en gaat Sirius vluchten. Hierdoor krijgt Ron ook een moment van Faam. Hoewel niemand weet waarom Sirius vluchtte. Hagrid wijst Harry en Ron later op dat vrienden belangrijker zijn dan bezem en ratten, hierdoor leggen Ron en Hermelien het ook weer bij. Nadat er bijgelegd is tussen Ron en Hermelien, vindt Ron bloed van Schurfie en maakt de conclusie dat Knikkebeen Schurfie heeft gedood. De ruzie die ze voorheen hadden, gaat hierdoor een stuk heviger worden, maar op een gegeven moment wordt dit weer bijgelegd omdat Ron zijn hulp aanbied wanneer Hermelien aan het voorbereiden is voor het proces over Scheurbek de Hippogrief , waar Hagrid verdedigd moet worden. Vlak voordat Scheurbek terechtgesteld wordt, gaan Ron, Harry en Hermelien nog even langs Hagrid. Hagrid heeft de rat van Ron Schurfie gevonden en verteld dit ook meteen aan Ron. Maar zodra Ron buiten is bijt Schurfie hem in zijn vinger en rent naar de Beukwilg en een grote zwarte hond volgt Schurfie, maar valt op gegeven moment Ron aan en sleurt deze ook mee naar de Beukwilg. Ron breekt hierdoor zijn been. De tunnel die onder de Beukwilg begint blijkt dan door te lopen tot het Krijsende Krot . Zodra Ron en de hond daar aangekomen zijn, veranderd de hond in Sirius Zwarts. Waarvan iedereen denkt dat hij een huurmoordenaar is, en die net uit Azakaban, de tovernaarsgevangenis, ontsnapt is. Sirius blijk een niet geregistreede Faunaat te zijn en ook de voogd van Harry te zijn. Nadat Harry en Hermelien in de Krijsende Krot verschijnen, komt Professor Lupos ook aan in de Krijsende Krot. Professor Lupos en Sirius Zwarts dwingen om Schurfie een menselijke vorm aan te nemen. Op een gegeven moment lukt het en Schurfie veranderd dan in Peter Pippeling . Pippeling is ook een niet geregistreede Faunaat. Pippeling is vroeger vrienden geweest met Lupos en Zwarts, maar is toen overgelopen naar De Duistere Zijde en een volgeling geworden van Heer Voldemort . Pippeling is degene die de verblijfplaats van Harry en zijn ouders heeft verteld aan Heer Voldemort en daardoor is hij ook indirect schuldig aan het doden van James en Lily Potter . Zodra Harry een confrontatie heeft met de van moord verdachte Sirius Zwarts, springt Ron tussen beide en gilt dat als Sirius Harry wil vermoorden hij ook Ron zal moeten vermoorden. Doordat Ron dit doet blijk heel erg duidelijk waarom de Sorteerhoed Ron in de afdelingen Griffoendor heeft geplaatst, maar in de film gebeurd dit met Hermelien. Het blijkt dat Zwarts onschuldig is, maar op het moment dat ze er net achter zijn, verandert Lupos in een weerwolf, omdat het volle maan is. Omdat Sirius er tussenkomt is het mogelijk dat iedereen van Lupos ontsnapt en zonder veel kleerscheuren ervan af komt. Ron wordt hierna naar het ziekenhuis gebracht, vanwege zijn gebroken been. Harry en Hermelien gaan nu terug in de tijd om te voorkomen dat Sirius weer gevangen genomen wordt en naar Azkaban moet. Terwijl Ron in het ziekenhuis ligt krijgt hij van Sirius een klein uiltje als cadeau voor het teruggeven van Schurfie, beter bekend als Peter Pippeling. Het zusje van Ron, Ginny, noemt deze uil later Koekeroekus , vrijvertaald koe.

Ron's vierde jaar[bewerken]

In het vierde boek de familie Wemel Harry ophalen bij de Duffelingen. Maar ze maken gebruik van het Haardvuur, alleen bij de Duffelingen zit de Schoorsteen dichtgetimmerd, waardoor er een gigantische rommel ontstaat. De Duffelingen maken inmiddels gebruik van een gaskachel. De Duffelingen hebben doordat er door tovenaars een rommel ontstaan is weer een grotere hekel aan Tovernaars. In het vierde schooljaar is er ook een galabal. De moeder van Ron,Molly, koopt voor een een galagewaad. Dit blijkt later dat een 2e hands gigantisch lelijk gewaad te zijn en Ron is er dan gigantisch kwaad over. Ron schaamt zich namelijk voor de armoede die zijn familie en wil dit niet aan de buitenwereld laten zien. De familie Wemel gaat samen met Harry naar het WK Zwerkbal waar Ierland tegen Bulgarije. Ron krijgt hier de kans om Viktor Kruml te zien, dat is zijn favoriete Zwerkbalspeler. Ron word ook heel erg blij dat Kruml dit jaar op Zweinstein is, vanwege het Toverschool Toernooi, wat door 3 scholen waaronder de Klammfels waar Kruml op zit meedoet. Maar zodra Ron erachter komt dat Kruml Hermelien als partner heeft gevraagd, is Ron ineens niet meer zo bij met Viktor Kruml. Ron zal nu iemand anders moeten gaan en vraagt op gegeven moment aan Padma Patil of zij zijn partner wil zijn. Harry gaat met de tweelingzus Parvati Patil naar het bal. De verliefdheid die Ron al heel lang voor Hermelien koestert komt naar boven zodra Ron weet dat Viktor Kruml Hermelien als partner gevraagd heeft voor het bal. Op het einde van het bal onstaat er weer een ruzie tussen Hermelien en Ron. Ron heeft nu ook nog een keer ruzie met Harry, omdat Harry uitgekozen wordt voor het Toverschool Toernooi . Ron denkt dat Harry een manier gevonden heeft waardoor hij mee kon doen en wil deze hoe dan ook weten. Hierdoor praten ze weken en weken niet met elkaar. Als Harry de methode weet op zich op te geven hiervoor, dan zou Ron dit ook graag willen weten om zichzelf op te kunnen geven. Tijdens de tweede opdracht die Harry voor het Toverschool toernooi moet doen is een belangrijk bezit redden, namelijk Ron Wemel. Hierdoor krijgt Ron ook een stuk faam mee, want hij moet namelijk door Harry gered worden. Na de eerste opdracht van het Toverschool Toernooi, hebben Ron en Harry hun ruzie bijgelegd en sindsdien helpen Ron en Hermelien Harry met de rest van het Toverschool Toernooi voor te bereiden

Ron's vijfde jaar[bewerken]

Vanaf het begin van boek vijf, is Ron op het Hoofdkwartier van de Orde van de Feniks, het Grimboudplein 12. Omdat hij volgens mevrouw Wemel nog te jong is, mag hij echter niks horen over de plannen die binnen de vergaderingen van de Orde worden gemaakt. Wanneer hij zijn brief krijgt van Zweinstein met de boekenlijst erbij, krijgt hij direct te horen dat hij Klassenoudste is geworden! Zijn badge is in de envelop bijgevoegd.

Omdat hij Klassenoudste is geworden, krijgt Ron van zijn moeder de nieuwste Helleveeg, de Helleveeg 11! Deze kan van nul tot honderdtien in tien seconden. Hij is er heel trots op. De steel is van Spaans Eikenhout met anti-vloekvernis en ingebouwde vibratiedempers. Als er nieuwe rondes zijn om in het Zwerkbalteam van Griffoendor te komen, oefent Ron in het geheim omdat hij niet belachelijk wil worden gemaakt door Fred en George. Hij haalt de audities en mag als Wachter meespelen in het team!

In dit jaar reisde Ron voor het eerst met de Collectebus. Voordat hij met de Collectebus had gereisd, wilde hij het altijd al eens, maar daarna wilde hij het nooit meer.

Hij heeft altijd eens Oude Klare’s Jonge Borrel willen proberen. Als hij dit wil bestellen in de Zwijnskop, houdt Hermelien hem tegen door hem eraan te herinneren dat hij klassenoudste is.

Ron is lid van de SVP. Aan het eind van het boek, gaat hij mee naar het Departement van Mystificatie en helpt hij te vechten tegen de Dooddoeners.

Rons SLIJMBAL-uitslagen[bewerken]

Aan het eind van Rons vijfde schooljaar, behaalde hij 7 SLIJMBALLEN. Hij had voor geen enkel vak "Uitmuntend".

Ron's zesde jaar[bewerken]

In dit boek ontvangen Harry, Ron en Hermelien hun Slijmbal resultaten. De enigste vakken waarvoor Ron niet overgegaan is zijn Waarzeggerij en Geschiedenis van de Toverkunst. Harry heeft dit ook, Ron vindt dit totaal niet erg. Hij heeft echter enkel voor geen vak Uitmuntend gehaald. Zodra Ron op Zweinstein aangekomen is, trekt hij de aandacht van Belinda Broom door een grappige opmerking te maken. In het vijfde jaar wordt Harry aangesteld als nieuwe aanvoerder van het Zwerkbalteam en hij kiest na een Try out Ron als wachter voor het team, in plaats van Magnus Stoker , die hierdoor gemene opmerkingen gaat maken over Ginny en Ron. Wanneer er een goede Zwerkbaltraining is gehouden en Ron en Harry teruglopen naar de Leerlingenkamer van Griffoendor, komen ze totaal onverwacht Rons zusje tegen die staat te kussen in een donker hoekje met Daan Tomas. Ron die wordt erg kwaad op zijn zusje omdat ze in het openbaar staat te zoenen. Harry wordt ineens heel erg jaloers hierover. Ze schreeuwen allebei verwenseningen naar elkaar en op gegeven moment schreeuwt Ginny naar Ron dat hij jaloers is op Hermelien omdat zij met Viktor Kruml gezoend heeft en niet met hem en dat de enigste waarmee Ron gezoend heeft zijn tante is. De ruzie tussen Ron en Ginny en het gevoel van jaloezie zorgt er dat Ron zich slechter kan concentreren op zijn prestaties tijdens de Zwerkbalwedstrijden. Harry begint zich hieraan te gaan irriteren en hoopt het te kunnen veranderen door voor de wedstrijd iets van geluksdrankje er bij te lijken doen in zijn pompoensap . Hermelien ziet dat Harry wat in de drank van Ron doet, en geeft Ron het advies om het niet te drinken. Gelukkig verloopt de wedstrijd gigantisch goed. Na de wedstrijd krijgen Ron en Hermelien ruzie over dat Harry volgens Hermelien vals aan het spelen was. Harry legt hierna de situatie uit aan beide personen en hierdoor komt het weer goed tussen Ron en Hermelien. Ron is hierna wel beledigd en loopt weg richting de leerlingenkamer van Griffoendor. Zodra Harry en Hermelien de leerlingenkamer van Griffoendor binnenkomen zien ze Ron en Belinda Broom elkaar zoenen. Hermelien is heel erg gekwetst en verlaat de kamer. Ron is stiekum in zijn hart nog verliefd op Hermelien, maar hij wil dit hoe dan ook niet toegeven. Tijdens de les Transfiguratie die Ron en Hermelien volgen, gaan ze openlijk ruzien, maar de ruzies die ze krijgen worden wel steeds gemener. Hermelien neemt veel dratischere maatregelen en zegt dat ze van plan is Magnus Stoker te vragen om haar date te zijn voor het Kersfeestje van Professor Slakhoorn . Nadat ze dit heeft gedaan, begint Hermelien hier spijt van te krijgen, want Magnus is namelijk een irritante en egocentrische jongen. Zodra Ron jarig is op 1 maart, maakt Ron een pakketje open waar hij van dacht dat het een cadeau was voor hem. Het blijkt alleen later dat het liefdesbonbons(chocoladebonbons met sterke liefdesdrank ) waren, die Harry van Regina Valster gehad had en die Harry wijselijk niet op had gegeten. Voordat iemand dit door heeft, heeft Ron er al meerdere van op en onstaat er voor de lezer een gigantisch lachwekkende obsessie voor Regina. Zodra Harry door heeft wat er met Ron is gebeurd, gaat hij met Ron naar Professor Slakhoorn, hun leraar Toverdranken, om een tegengf te halen. Het tegengif wat Ron binnenkrijgt werkt gelukkig heel er snel. Professor Slakhoorn gaat nu een toost uitbrengen op Rons verjaardag en trekt hiervoor een fles mede open. Professor Slakhoorn had deze fles van iemand cadeau gekregen en wilde hem eerst doorgeven aan Albus Perkamentus, maar had dit niet gedaan. Ron drinkt zijn glas mede leeg, maar dan blijkt dat de Mede vergiftigd is. Harry die red Rons leven door een Bezoar in Rons mond te stoppen. Een bezoar is een steen uit een geitenmaag die tegen de meeste giffen helpt. Ron wordt nadat hij deze steen in zijn mond heeft, zo snel mogelijk naar de ziekenboeg gebracht om te zorgen dat hij beter wordt. Zodra Hermelien erachter komt dat Ron in de ziekenboeg ligt gaat zij direct naar hem toe en leggen ze de ruzie die ze hadden bij. Ron herstelt gelukkig hier volledig. Op een gegeven moment krijgen Harry en Ginny verkering, Ron heeft hier in het begin even moeilijk mee, maar accepteert het wel. Op een donkere en duistere avond vraagt Perkamentus of Harry mee kan gaan op zoek naar een van De Gruzielementen van Voldemort. Harry vertrouwt niet dat als Perkamentus afwezig is, Draco Malfidus een aanvol zou kunnen uitvoeren en vraagt hierom de leden van SVP en Ron en Hermelien om Draco en Sneep in de gaten te houden. Ondanks dat de ledn van de SVP en Ron en Hermelien heel erg goed opletten, ontsnappen Sneep en Malfidus. De SVP leden komen samen met verschillende leden van de Orde van de Feniks terecht in een gevecht met de Dooddoeners die door hulp van Draco Zweinstein zijn binnengekomen. Hierna vermoordt Sneep Perkamentus en gaat samen met Draco op de vlucht. Nadat Perkametus begraven is wordt er gezegd dat Zweinstein mogelijk gesloten gaat worden. Ron en Hermelien zweren echter dat ze Harry zullen volgen en ondersteunen bij het vinden van Gruzielementen en de vernietiging er van. Ook zullen ze Harry helpen met het vernietigen van Voldemort, zelfs als dat inhoudt dat Harry Zweinstein hiervoor zal moeten verlaten.

Harry Potter en de Relieken van de Dood[bewerken]

Ron besluit samen met Hermelien om zijn laatste jaar op Zweinstein niet te beginnen en met Harry mee te gaan op zijn reis om Voldemort te doden. Perkamentus heeft aan Ron zijn Uitsteker nagelaten.

Wanneer Harry met Ron en Hermelien op jacht gaat naar de Gruzielementen en ze al een aantal weken ronddwalen en duidelijk wordt dat ook Harry niet weet waar de Gruzielementen gevonden kunnen worden, krijgt Ron (waarschijnlijk mede door toedoen van het Medaillon van Zwadderich) ruzie met Harry. Hij verlaat Harry (en Hermelien, die bij Harry blijft om hem te helpen met zijn missie).

Met de Uitsteker kun je niet alleen lichten doven, maar het helpt je ook om dingen te vinden waarnaar je op zoek bent. Ron komt hier achter als hij Hermelien en Harry zoekt, nadat hij met ruzie bij ze weg is gegaan. Uit de Uitsteker komt een blauwe lichtbol, die in zijn borst zweeft en vanaf dat moment weet hij waar hij naartoe moet Verdwijnselen om Harry en Hermelien te vinden.

Nadat Harry in het bevroren ven dook om het Zwaard van Griffoendor van de bodem te vissen en hij dreigt te verdrinken, schiet Ron hem ineens te hulp en redt zijn leven. Vanaf dat moment sluit Ron zich ook weer bij Harry en Hermelien aan. Direct hierna vernietigt Ron het Medaillon van Zalazar Zwadderich met het Zwaard.

Toch blijft Hermelien nog een tijdje boos en verontwaardigd doen over het feit dat Ron hen verlaten heeft.

Trivia[bewerken]

Ronald Weasley[bewerken]

Ronald betekent raadgever of heerser. Er was ooit een erg bekende schaker die Weasley heette. Hij kwam om het leven door een giftige beet van een rat. Ron speelt ook erg graag (tover)schaak en had een rat, die gevaarlijk is. Verder is Weasley afgeleid van het Engelse woord 'weasel', dat wezel betekent. Een wezel is een vosachtig, roodharig dier en ja, Ron is ook hartstikke roodharig, net als de rest van zijn familie. Daarnaast zijn wezels ook er schuw en bang. Ron is ook vaak bang (oa voor spinnen) en hij is ook wel een beetje schuw, hij heeft niet erg veel zelfvertrouwen. Een wezel is ook het symbool van Christus. Tijdens het schrijven van de serie, besefte J.K. Rowling dat Ron eigenlijk heel erg lijkt op een oude schoolvriend van haar. Toch was het aanvankelijk niet haar bedoeling om Ron op een bestaand persoon te basseren.