Rubeus Hagrid

Uit de Harry Potter Wiki
Rubeus Hagrid
Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Het was niet mogelijk het miniatuurbestand op de doellocatie op te slaan.

Biografische informatie

Naam

Rubeus Hagrid

Geboren

6 December 1928

Bloed

Half-Reus

Titel

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Haarkleur

Lang, wild, bruin haar en een baard

Kleur ogen

Klein, zwart en meestal vrolijk met lachrimpeltjes rond zijn ogen

Moeder

Fridwulfa

Magische kenmerken

Baan

Trouw aan

Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Griffoendor

Jaren

1940 tot 1947

Verschijning

Acteur

Robbie Coltrane

Eerste verschijning

Harry Potter en de Steen der Wijzen

Laatste verschijning

Harry Potter en de Relieken van de Dood

Rubeus Hagrid is de jachtopziener van zweinstein en goede vriend van Harry.

De naam Hagrid komt van het Oudengelse woord 'hagridden', wat betekent: 'een nacht vol nachtmerries'.[1] In Harry Potter en de Vuurbeker werd bekend dat Hagrid een halfreus is, zijn moeder was de reuzin Fridwulfa, zij verliet Hagrids tovenaarsvader toen hij een jaar of drie was. Hagrid heeft een halfbroer, een reus genaamd Groemp. Omdat reuzen een slechte reputatie hebben (ze zijn vreselijk agressief en ze waren aanhangers van Heer Voldemort), houdt Hagrid het feit dat hij voor de helft een reus is het liefst geheim. Hoewel hij er ongelofelijk woest uitziet, heeft Hagrid een heel gemoedelijke persoonlijkheid en kan hij erg emotioneel worden.

In de boeken is hij een trouwe volger van Albus Perkamentus en zijn ideeën, verscheidene malen valt hij iemand aan wanneer die iets slechts zegt over Perkamentus.

Hagrid was een leerling van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus tegelijk met Marten Vilijn (Voldemort). Hagrid’s eerste schooljaar was in 1940-1941. Rowling heeft in een interview verklaard dat Hagrid bij Griffoendor zat.[2] In zijn derde jaar werd Hagrid van school gestuurd nadat hij was betrapt op het bezit van een gevaarlijke Acromantula. Deze overtreding, die op zich al een ernstig misdrijf is, werd nog verergerd doordat veel mensen dachten dat dit “het Monster van Zwadderich” was. Ze dachten dat Hagrid hem had bevrijd uit de Geheime Kamer en daarmee, opzettelijk of per ongeluk, verantwoordelijk was voor de verstening van meerdere leerlingen, en minimaal één dode. Dit (onjuiste) geloof werd aangemoedigd door Vilijn, de daadwerkelijke misdadiger, die het echte Monster (een Basilisk) had gebruikt om leerlingen van Dreuzelafkomst ("Dreuzeltelgen") aan te vallen. Door deze aanvallen moest de school gesloten worden.

Na zijn verbanning van Zweinstein werd Hagrids eikenhouten toverstaf doormidden gebroken en werd hem verboden magie te gebruiken. Echter, schoolhoofd Armando Wafelaar gaf toestemming, op aandringen van Albus Perkamentus (leraar Transfiguratie in die tijd), om Hagrid op te leiden als terreinknecht. Hagrid bewaart de stukken van zijn toverstaf in een roze paraplu, waardoor hij kleine spreuken kan uitvoeren.

Tegen de tijd dat Harry leerling is van Zweinstein, is Hagrid sleutelbewaarder en jachtopziener.

Hagrid in de boeken[bewerken]

Harry Potter en de Steen der Wijzen[bewerken]

In Harry's eerste jaar, drinkt Hagrid met de Kerstmaaltijd heel veel wijn en wordt steeds roder, waarna hij professor Anderling op haar wang kust, die giechelt en bloost. Hagrid heeft een zwak voor drank.

Later dat jaar, probeert Hagrid ineens in het geheim een Draak groot te brengen, Norbert de Noorse Bultrug. Hij heeft hem van een rare vent in de Zwijnskop gekocht. Die man wilde zijn mantel niet afdoen, en later bleek het Voldemort te zijn geweest. Na een tijdje ziet Hagrid in dat Harry, Ron en Hermelien gelijk hebben als ze hem zeggen dat het grootbrengen van een Draak te ver gaat, en aangezien Draco de Draak heeft gezien, doet Hagrid hem met veel moeite zo snel mogelijk weer weg. Hij geeft Norbert mee aan vrienden van Charlie, zodat Charlie de Draak groot kan brengen en kan vrijlaten als hij oud genoeg is.

Tijdens het kopen van Norbert, is Hagrid dronken gevoerd en heeft hij zijn mond voorbij gepraat. Hierdoor is Voldemort erachter gekomen hoe hij langs Pluisje moest komen. Als Harry later in de Ziekenzaal ligt, toont Hagrid berouw en zweert hij nooit meer drank aan te raken. Ook heeft hij een speciaal fotoboek gemaakt voor Harry, met foto's van zijn ouders. Deze foto's heeft Hagrid bij oude schoolvrienden van James en Lily gehaald.

Harry Potter en de Geheime Kamer[bewerken]

In het tweede boek komen Harry Potter, Ron Wemel en Hermelien Griffel er achter dat Hagrid ooit onterecht van school is gestuurd, en zijn toverstaf in tweeën is gebroken, omdat hij ervan beschuldigd werd een meisje te hebben vermoord. Dit zou zijn gedaan door een monster, Aragog, een grote Acromantula. Het bleek echter dat Marten Vilijn de schuldige was, hij had de Geheime Kamer geopend en de Basilisk vrijgelaten die kinderen van Dreuzelouders vermoordde. Dit heeft geresulteerd in de dood van één meisje, Jammerende Jenny. Hij mocht echter van Albus Perkamentus op school blijven als terreinknecht, wat enigszins zijn trouw aan Perkamentus verklaart.

Na de tweede opening van de geheime kamer werd Hagrid er nogmaals van beschuldigd, hij wordt deze keer naar Azkaban, de tovenaarsgevangenis, gestuurd.

Harry Potter en de Gevangene van Azkaban[bewerken]

In het derde boek wordt Hagrid professor voor het vak Verzorging van Fabeldieren. Harry, Ron en Hermelien volgen dit vak. Hagrid komt in de problemen wanneer Draco Malfidus wordt aangevallen door de Hippogrief Scheurbek, nadat Malfidus Scheurbek getreiterd had. Door de macht van de vader van Draco, Lucius Malfidus, op het Ministerie van Toverkunst wordt besloten Scheurbek terecht te stellen. Scheurbek wordt ter dood veroordeeld. Dit zou gedaan worden door Vleeschhouwer, een oude Dooddoener. Scheurbek weet echter met de hulp van Harry en Hermelien te ontkomen en vlucht samen met Sirius Zwarts de bergen in en verblijft daar in een grot.

Harry Potter en de Vuurbeker[bewerken]

In het vierde boek wordt Hagrid verliefd op Madame Mallemour, het schoolhoofd van Beauxbatons, een Franse toverschool. Daar komen we te weten dat zijn moeder een beruchte reuzin was (Fridwulfa), getrouwd met een tovenaar. Daardoor is hij ook ongeveer drie keer zo groot als een normale, volwassen man: Hagrid is een halfreus. Hagrid krijgt nog ruzie met Mallemour, die niet wil toegeven dat ze zelf ook een halfreus is. Het feit dat Hagrid een halfreus is, is voer voor de roddeljournaliste Rita Pulpers, die een poging doet Hagrid weg te krijgen als leraar op Zweinstein. Onder andere met de hulp van Harry, Ron en Hermelien, maar ook met de hulp van Albus Perkamentus, blijft Hagrid aan als leraar.

Harry Potter en de Orde van de Feniks[bewerken]

In de zomervakantie na de terugkeer van Voldemort is Hagrid samen met madame Mallemour in opdracht van Professor Perkamentus naar de bergen gegaan om vrede te sluiten met de reuzen en om met ze te praten. Het lukte niet echt, maar Hagrid ontmoette wel zijn halfbroer Groemp, die hij meenam naar Zweinstein. Groemp viel Hagrid de hele tijd aan en Hagrid had vele wonden, schrammen en blauwe plekkern over zijn lichaam en in zijn gezicht. Na een klap van Groemp miste hij zelfs twee tanden.

Omdat Hagrid tussen de kudde Centauren en Firenze springt, wanneer ze hem aanvallen, is Hagrid niet langer welkom bij de Centauren en bedreigen ze hem zelfs.

Halverwege Harry’s vijfde jaar werd hij door professor Omber voorwaardelijk geschorst. In de tijd dat hij niet op Zweinstein zit, schuilt hij in een grot in de bergen.

Harry Potter en de Halfbloed Prins[bewerken]

Aan het begin van het zesde boek is Hagrid iets te laat voor het feestmaal. Dit komt omdat hij zijn halfbroer Groemp heeft bezocht bij zijn nieuwe onderkomen in de bergen.

Als Hagrid merkt dat Harry, Ron en Hermelien geen Verzorging van Fabeldieren meer nemen, is hij teleurgesteld en een beetje boos. Gelukkig kan hij hun na een goed gesprek vergeven.

Aragog sterft in dit boek en daar heeft Hagrid het heel erg moeilijk mee. Harry, Ron en Hermelien troosten hem en proberen hem een beetje op te vrolijken. Harry komt zelfs naar de begravenis van de reuzenspin en neemt professor Slakhoorn mee.

Als Harry Hagrid aan het eind van het boek vertelt dat Sneep Perkamentus heeft vermoord, gelooft Hagrid het eerst niet, tot hij het met eigen ogen ziet. Na de dood van Perkamentus, vertelt Anderling dat ze er niet van is overtuigd dat het volgende jaar, de school open moet gaan. Hagrid zegt dat hij sowieso op school zal blijven, omdat het zijn thuis is, hoewel het nooit hetzelfde zal worden zonder Perkamentus. Uiteindelijk besluit Anderling dat het schoolbestuur de uiteindelijke beslissing mag nemen.

Harry Potter en de Relieken van de Dood[bewerken]

Hagrid komt al vrij snel in het zevende boek voor, het is zijn taak om Harry door middel van Sirius' vliegende motor veilig naar het huis van de ouders van Nymphadora Tops te voeren.

Hij is aanwezig op de verjaardag van Harry en ook op de bruiloft van Bill Wemel en Fleur Delacour, waar hij nog voor enige opschudding zorgt door niet op de magisch vergrote stoel te gaan zitten, maar op een rij andere stoelen die daardoor plat worden gedrukt. Hagrid komt verder in het boek niet veel voor, maar vecht nog wel mee aan het eind tijdens de Slag om Zweinstein. Hier weet hij Walter Vleeschhouwer uit te schakelen tijdens de laatste schermutselingen, waardoor de openstaande rekening vereffend is.

Huisdieren[bewerken]

Hagrid heeft een voorliefde voor allerlei verschrikkelijke monsters en andere dieren, zoals draken, maar ook de minder gevaarlijke Hippogriefen. Zo heeft Hagrid een wolfshond, Muil, maar is hij allergisch voor katten. In deel een had Hagrid een tijdje een draak, Norbert, de Noorse Bultrug, gehad. Ook was de driekoppige hond, Pluisje, die de ingang naar de Steen der Wijzen bewaakte, van Hagrid. Toen Hagrid zelf op school zat, had hij een Acromantula, Aragog, als huisdier. Aragog woonde in het Verboden Bos, samen met zijn familie. In het zesde boek overleed Aragog en is hij door Hagrid in het pompoenveldje achter zijn huis begraven. Ook heeft hij Schroeistaartige Skreeften gefokt.

Referenties[bewerken]