Sirius Zwarts

Uit de Harry Potter Wiki
Sirius Zwarts
Biografische informatie

Naam

Sirius Zwarts

Geboren

Rond 1960

Gestorven

1996

Fysieke beschrijving

Geslacht

Man

Haarkleur

Zwart, lang haar nadat hij uit Azkaban is ontsnapt

Oogkleur

Grijs

Familie
Magische kenmerken

Baan

Er is niks bekend van wat Sirius voor werk deed voor hij naar Azkaban ging. Wel zat hij in de oorspronkelijke Orde van de Feniks en nadat hij ontsnapt was uit Azkaban ook in de tweede Orde van de Feniks.

Trouw aan

James Potter, de Orde van de Feniks, Albus Perkamentus

Scholing

School

Zweinstein

Afdeling

Griffoendor

Verschijning

Acteur

Gary Oldman, James Walters (tiener)

Sirius Zwarts (Engels: Sirius Black) is een figuur uit de boeken rond Harry Potter van de Engelse schrijfster J.K. Rowling.

Sirius Zwarts, ook wel Sluipvoet of Snuffel genoemd, was de beste vriend van Harry's vader, James Potter. James en zijn vrouw Lily vroegen hem daarom ook om peetoom van Harry te worden.

Tijd voor Zweinstein[bewerken]

Sirius groeide op bij zijn ouders (Orion en Walburga Zwarts) op Grimboudplein 12, in een buitenwijk van Londen. Naar wat blijkt groeide Sirius erg ongelukkig op. Hij had een hekel aan de meeste van zijn familieleden en was het niet eens met hun idealistische kijk op volbloeden.

Tijd op Zweinstein[bewerken]

Toen Sirius tegen de verwachtingen van zijn ouders in bij Griffoendor ingedeeld werd, ging het nog meer bergafwaarts met de relatie tussen hem en de rest van zijn familie. Op zijn zestiende zag hij het dan ook niet meer zitten thuis en liep hij weg. Hij werd opgevangen door de familie Potter en op zijn zeventiende zocht hij een eigen onderkomen. Zwarts richtte samen met zijn beste vrienden James Potter, Remus Lupos en Peter Pippeling een genootschap op: de Sluipers (ook wel Marauders genoemd). Ze ontwierpen de Sluipwegwijzer waarop ze alle leraren, leerlingen en andere inwoners van Zweinstein konden volgen. De vier vrienden waren een grote vijand van één van de Zwadderaars: Severus Sneep, die als bijnaam 'Secretus' ofwel 'Secreetje' van de Sluipers kreeg. Ze pestten hem vaak en het liep eens zo uit de hand dat Zwarts Sneep meelokte naar de Beukwilg en Sneep daar liet opwachten door een volwassen weerwolf (Lupos). James redde Sneep uiteindelijk.

Toen Sirius, James en Peter erachter kwamen dat hun vriend Remus een weerwolf was, besloten ze faunaat te worden. Sirius' faunaat vorm is een grote zwarte hond, die waarschijnlijk onder andere verwijst naar de hondster Sirius en de Grim.

Tijd na Zweinstein[bewerken]

Toen James en Lily vermoord werden, werd Zwarts opgepakt, terwijl hij niets had gedaan. Hij draaide op voor de daad die Pippeling eigenlijk had gepleegd: het verraden van James en Lily aan Heer Voldemort en het vermoorden van 12 Dreuzels en een tovenaar Peter Pippeling. Hij brak daarna echter uit de tovenaarsgevangenis Azkaban in de gedaante van een hond (hij is een faunaat), hij was zo vermagerd in Azkaban dat hij door de tralies heen kon. Ook het feit dat hij niet gek werd in Azkaban heeft hij te danken aan zijn mogelijkheid te veranderen in een hond, waardoor zijn gedachten minder complex werden en zo de Dementors minder effect op hem hadden, en aan het feit dat hij wist dat hij onschuldig was, wat geen gelukkige gedachte is wanneer je onterecht in de gevangenis zit. Hij kon ook ontsnappen, doordat hij in de Ochtendprofeet de Wemels met Schurfie (Ron's rat, die Peter Pippeling is in faunaatvorm) had gezien en hem meteen herkende, hierdoor wist hij dat Pippeling op Zweinstein zou zijn en dichtbij Harry. Na zijn uitbraak zocht hij Harry op om alles uit te leggen. Door de Sluipwegwijzer wist hij waar Pippeling was. Ze probeerden hem te vermoorden maar dat lukte niet. Uiteindelijk kon Sirius met de hulp van Harry en Hermelien ontsnappen op Scheurbek, een Hippogrief.

Zwarts moest daarna onderduiken, omdat hij nog door het Ministerie werd gezocht. Tijdens een gevecht met zijn familielid Bellatrix van Detta werd hij gedood, in 1996. Een lichtstraal raakte hem in zijn borst en hij viel achterover door het rafelige zwarte gordijn in de Kamer des Doods. Zijn lichaam werd niet gevonden. Pas na zijn dood heeft het Ministerie van Toverkunst onderkend dat Zwarts al die tijd onschuldig was. Hij valt nog het best te omschrijven als een loyale, sarcastische, intelligente, dappere, roekeloze man die een zeer moeilijk leven achter de rug had. Zijn band met Harry lijkt nog het meest op die van een veel oudere broer.

Zwarts is de eigenaar van het huis aan het Grimboudplein 12 en heeft een huiself: Knijster. Behalve zijn trots heeft hij weinig met zijn familie gemeenschappelijk, maar net als zijn broer Regulus Zwarts, verkoos hij uiteindelijk het goede boven het gemakkelijke.

Dood van Sirius Zwarts[bewerken]

Zwarts is om het leven gekomen door achterover te vallen door het gordijn in de Kamer des Doods in het Departement van Mystificatie, waar hij vlak daarvoor werd getroffen door een vloek, afgevuurd door zijn nicht Bellatrix van Detta. In het boek wordt niet beschreven welke vloek dit is, maar de effecten ervan wel: Sirius' lichaam (gezicht) verstijft en de straal van de vloek is (hoogstwaarschijnlijk) rood, wat zou wijzen op een verstijvingsspreuk zoals Petrificus Totalus. In de film gebruikt Van Detta de Vloek des Doods (met een groene lichtstraal), waardoor Sirius al dood is voordat hij door het gordijn valt.

Personages die wisten dat Sirius onschuldig was[bewerken]

Naam Vanaf Bijzonderheden
Peter Pippeling Dood van de Potters Was zelf de schuldige (geheimhouder van de Potters)
Lily en James Potter Dood van Potters Slachtoffers van Voldemort
Heer Voldemort Dood van Potters Doodde de Potters
Severus Sneep Boek drie Weet het doordat hij een dooddoener is
Remus Lupos Einde van boek 3 Vriend van Zwarts
Harry, Ron en Hermelien Einde van boek 3
Albus Perkamentus Einde van boek 3 Was de persoon die Harry geloofde en in boek 4 heeft hij contact met Zwarts, waardoor hij zeker weet dat hij onschuldig is.
Molly, Bill en daardoor waarschijnlijk de hele familie Wemel Einde van boek 4 Aan het eind van boek 4 veranderde Zwarts op verzoek van Perkamentus van zijn faunaat-gestalte (hond) weer in zichzelf in de ziekenzaal als hij op bezoek was bij Harry
Leden van De Orde van de Feniks Vanaf boek 5 Zwarts werd hier lid van
Waarschijnlijk de dooddoeners Vanaf boek 5 Peter Pippeling ging hier weer bij horen
Rest van de toverwereld Einde van boek 5 Geloofde eerst Harry niet, maar moest daar op terugkomen

De naam Sirius[bewerken]

Rowling refereert in haar verhalen vaak aan de Griekse mythologie. Ook de naam Sirius verwijst hiernaar, Sirius is namelijk de hond en trouwe metgezel van Orion, de geliefde van Artemis. De naam is een referentie van de hondster Sirius vandaar is zijn faunaatvorm ook een hond.

Andere feiten over Sirius Zwarts[bewerken]

Zwarts' familiestamboom[bewerken]

Sirius ZwartsFirminus Nigellus
 
Ursula HorkDebby ZwartsIsla Zwarts
 
Bob Hitchens

Hesper Gamp
 
Sirius ZwartsFirminus ZwartsCygnus Zwarts
 
Violetta BullemansBelvina Zwarts
 
Herbert OorlofArcturus Zwarts
 
Lysandra Jeegers

Arcturus Zwarts
 
Melania MarsmanLycoris ZwartsRegulus Zwarts

Cassiopeia ZwartsPollux Zwarts
 
Irma KorzelMarius ZwartsDorea Zwarts
 
Charlus Potter

Caspar Krenck
 
Charis ZwartsCedrella Zwarts
 
Septimus WemelCallidora Zwarts
 
Harfang Lubbermans

Lucretia Zwarts
 
Ignatius ProtserOrion Zwarts
 
Walburga ZwartsAlvoleus ZwartsCygnus Zwarts
 
Druella Roselier

Sirius ZwartsRegulus ZwartsTed Tops
 
Andromeda ZwartsLucius Malfidus
 
Narcissa ZwartsBellatrix Zwarts
 
Rodolphus van Detta

Nymphadora Tops
 
Remus Lupos
 
Draco Malfidus
 
Astoria Goedleers

Teddy Lupos

Scorpius Malfidus