Toverdranken

Uit de Harry Potter Wiki
Toverdranken
Les informatie

Naam

Toverdranken

Professor

Gevraagde boeken

Verschijning

Eerste Verschijning

Harry Potter en de Steen der Wijzen

Toverdranken wordt gegeven door Severus Sneep, en vanaf Harry's zesde jaar door Hildebrand Slakhoorn. De lessen vinden plaats in de Kerkers. Aan de muren staan glazen bekers met gepekelde dieren erin. Hier leer je de verfijnde wetenschap en exacte kunst in toverdranken maken. Hier gebruik je je toverstok bijna nooit, en je kan denken dat er weinig toverkunst aan toe gaat.

Als je een echte toverdrankmeester bent, zal je de schoonheid van een zachtjes kokende ketel met zijn glinsterende dampen begrijpen, de delicate kracht van vloeistoffen die door de menselijke bloedvaten kruipen, de geest betoverend, de zintuigen in zijn macht krijgend. Hier kan je leren hoe je beroemdheid kan verkrijgen, glorie kan brouwen, en zelfs een eind aan de dood kan maken.

Griffoendors en Zwadderaars hebben dit vak tezamen. In hun eerste jaar hebben ze dit in een blokuur op vrijdagmorgen. In hun tweede jaar hebben ze Toverdranken op donderdagmiddag. In het zesde jaar, hebben alle afdelingen Toverdranken tezamen, aangezien er maar twaalf leerlingen zijn die voor hun PUIST gaan.

Dingen die Harry heeft geleerd bij Toverdranken[bewerken]

Zwelsap[bewerken]

Deze drank zorgt ervoor dat dingen opzwellen. In Harry's tweede jaar, moeten de leerlingen deze drank maken tijdens Toverdrankles, maar die van Harry is veel te waterig. Wanneer hij een stuk vuurwerk in de ketel van Kwast gooit, spat de drank alle kanten op en raakt het Malfidus, die een neus krijgt als een ballon en Kwast zelf, die ogen krijgt die zo groot worden als ontbijtbordjes.

Kippenvelcocktail[bewerken]

Over deze drank wordt niet veel gezegd. Harry en Ron krijgen er in hun tweede jaar huiswerk over. Voor deze Toverdrank heb je onder andere rattenstaarten nodig.

Ontraceerbare vergiffen[bewerken]

Over dit onderwerp, moeten de leerlingen in hun derde jaar een werkstuk maken voor Sneep.

Taiwaneese Tegengiffen[bewerken]

Hierover moest Harry leren bij Toverdranken in zijn vijfde jaar.

Flegmaflip[bewerken]

Toverdrank die vaak aan bod komt bij het SLIJMBAL examen. Een brouwsel dat angsten onderdrukt en ongerustheid laat verdwijnen. Als er teveel ingrediënten worden toegevoegd, kan de drinker in een diepe en soms onomkeerbare slaap vallen. Een regel van het recept: Doe er gemalen maansteen bij, roer drie keer tegen de klok in, laat zeven minuten sudderen en voeg dan twee druppels helleborussiroop toe. Het is één van de allerlastigste Toverdranken. De ingrediënten moeten in exact de juiste volgorde en hoeveelheid aan het brouwsel worden toegevoegd; het mengsel moet een voorgeschreven aantal keren worden geroerd, eerst met de klok mee en dan tegen de klok in, en de vlammen waarop het pruttelt moeten een specifiek aantal minuten vóór het laatste ingrediënt erbij wordt gedaan tot precies de juiste temperatuur worden getemperd. Na nog geen tien minuten hoort er een zilveren damp uit de ketel op te stijgen.

De eigenschappen van Maansteen en het gebruik ervan in Toerdranken[bewerken]

Over dit onderwerp moet Harry in zijn vijfde jaar een stuk huiswerk schrijven.

Krachtwater[bewerken]

In hun vijfde jaar, moeten de leerlingen op Zweinstein Krachtwater maken. Als je het goed doet, krijgt het een turkooisblauwe kleur.

Verschillende soorten tegengiffen tegen dierenbeten[bewerken]

Over dit onderwerp moet Harry in zijn vijfde jaar een werkstuk schrijven.

Amortentia[bewerken]

Amortentia is de krachtigste liefdesdrank die er bestaat. Hij wordt gekenmerkt door een parelmoerachtige glans en een damp die in karakteristieke spiralen opstijgt. Iedereen vindt deze drank anders ruiken, afhankelijk van wat je aantrekkelijk vindt. Amortentia creëert niet echt liefde. Het is onmogelijk om liefde te vervaardigen of te imiteren. Amortentia zorgt gewoon voor een zeer sterke bevlieging of obsessie. Het is één van de gevaarlijkste en krachtigste dranken. Harry krijgt dit in zijn zesde jaar te leren, maar leert nog niet hoe hij deze drank moet maken.

Felix Fortunatis[bewerken]

Deze toverdrank heeft de kleur van gesmolten goud, en als het borrelt springen er grote druppels als goudvissen bovenuit. Felix Fortunatis is vloeibaar geluk. Het zorgt ervoor dat je geluk hebt. Het is ontzettend lastig om te maken, want iedere fout is rampzalig, maar als het goed gebrouwen is, zal alles wat je onderneemt een succes worden, tot de drank is uitgewerkt. In heel grote hoeveelheden kan deze toverdrank uiterst giftig zijn. Een overdosis leidt tot duizelingen, roekeloosheid en gevaarlijke overmoed. Een flesje van deze drank is genoeg voor twaalf uur geluk. Professor Slakhoorn looft dit uit als prijs tijdens zijn eerste les. Harry wint het. Hij leert deze theorie in zijn zesde jaar, maar leert nog niet hoe hij deze drank moet maken. Het is een verboden middel bij evenementen zoals sportwedstrijden, examens of verkiezingen. Het mag alleen gebruikt worden op een gewone dag.

Het Vocht van de Levende Dood[bewerken]

Deze drank leert Harry in zijn eerste les Toverdranken van het zesde schooljaar. Het is ingewikkelder dan alle dranken die ze tot dan toe behandeld hebben bij Toverdranken. Een van de ingrediënten voor deze toverdrank is fijngehakte Valeriaanwortel. Als het ideale tussenstadium wordt een gladde, bosbeskleurige vloeistof omschreven. Ook Sodejusboon moet in deze drank, en officieel zou deze moeten worden kleingesneden, maar er komt meer jus uit als je het kneust met de platte kant van een zilveren dolk. Later moet de kleur volgens het boek lila zijn. Daarna moet je volgens het boek de drank tegen de klok in roeren tot hij helder als water wordt, maar het werkt beter als je hem na zeven keer tegen de klok in, één keer met de klok mee roert. De drank wordt heel licht roze.

De Derde Wet van Klokker[bewerken]

De Derde Wet van Klokker stelt dat het tegengif voor een gemengd gif gelijk is aan meer dan de som van de tegengiffen voor ieder afzonderlijk bestanddeel. Een deel van de uitleg van Slakhoorn: "En dat houdt in dat, als we de samenstelling van een gif correct vastgesteld hebben met behulp van Ichors Futselformule, onze eerste taak niet het relatief eenvoudige verzamelen van tegengiffen voor de specifieke ingrediënten is, maar bepalen welk toegevoegd bestanddeel door middel van een bijna alchemistisch proces de afzonderlijke elementen zal transformeren in..."

Bekende examens van Toverdranken[bewerken]

S.L.I.J.M.B.A.L examen Toverdranken[bewerken]

Bij dit examen was er een vraag over Wisseldrank waarbij ze moesten beschrijven wat de uitwerkingen ervan zijn.

Verschijning[bewerken]

  • Harry Potter en de Steen der Wijzen (Eerste verschijning)
  • Harry Potter en de Steen der Wijzen (film)
  • Harry Potter en de Steen der Wijzen (video game)
  • Harry Potter en de Geheime Kamer
  • Harry Potter en de Geheime Kamer (video game)
  • Harry Potter en de Gevangene van Azkaban
  • Harry Potter en de Gevangene van Azkaban (video game)
  • Harry Potter en de Vuurbeker
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks (film)
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks (video game)
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins (film)
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins (video game)
  • Lego Harry Potter: Years 1-4

Zweinstein Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Zweinstein Afdelingen:

Naam van Stichter: Goderic Griffoendor · Helga Huffelpuf · Rowena Ravenklauw · Salazar Zwadderich
Afdelingshoofd: Minerva Anderling · Pomona Stronk · Filius Banning · Hildebrand Slakhoorn
Afdelingsgeest: Haast Onthoofde Henk · Dikke Monnik · Grijze Dame · Bloederige Baron
Vakken op Zweinstein:
Bezweringen · Dreuzelkunde · Geschiedenis van de Toverkunst · Kruidenkunde · Leer der Oude Runen
Toverdranken · Transfiguratie · Verweer tegen de Zwarte Kunsten · Voorspellend Rekenen · Verzorging van Fabeldieren
Schoolhoofden
Firminus Nigellus · Armando Wafelaar · Albus Perkamentus · Severus Sneep
Locaties:
Astronomietoren · Grote Zaal · Geheime Kamer · Kamer van Hoge Nood · Uilenvleugel
Overige
Dikke Dame · Klassenoudste · Hoofdmonitor · Argus Vilder · Zwerkbalcup