Toverstok

Uit de Harry Potter Wiki
(Doorverwezen vanaf Toverstok (Harry Potter))

Een toverstok is een magisch object uit de Harry Potter-boeken van de Britse schrijfster J.K. Rowling.

Bij de meeste magie die door mensen wordt bedreven, wordt er gebruikgemaakt van een toverstok. Het is wel mogelijk om spreuken toe te passen zonder gebruik te maken van een toverstok maar bij de meeste tovenaars zijn de resultaten dan ongeconcentreerd. Huis-elven en Kobolden is het niet toegestaan om toverstokken te dragen en/of te gebruiken. Huis-elven kunnen echter hun eigen magie bedrijven zonder toverstok.

Er zijn verschillende maten toverstokken, van verschillende soorten hout en met verschillende kernen. De eigenaar kiest niet de stok, maar de stok de tovenaar.

Er bestaan toverstokken van taxushout, mahonie, ebbenhout, wilgenhout en eikenhout. De kern van een stok is altijd van een krachtige, magische substantie. Er zijn kernen van Feniksveer, drakenhartenbloed, glamorganahaar en eenhoornhaar.

Voor het kiezen van een toverstok moeten bepaalde maten gemeten worden. Onder andere: van schouder tot vinger; pols tot elleboog; schouder tot vloer; knie tot oksel; omtrek van je hoofd en de afstand tussen je neusgaten.

Toverstokken die Harry probeerde voordat hij de goede had:[bewerken]

  • Berkenhout en drakenbloed, 22,5 centimeter, lekker flexibel
  • Esdoornhout en feniksveer, 17,5 centimeter, fijne zwiep
  • Ebbenhout en eenhoornhaar, 21,5 centimeter, veerkrachtig.

Vreemd genoeg kiest de tovenaar niet de staf, maar de staf de tovenaar...

Toverstokken worden gemaakt van hout en bevatten een kern. De kern van een stok is altijd van een krachtige, magische substantie. Toverstokken worden geclassificeerd door middel van vier kenmerken: lengte, houtsoort, eigenschap van de handbeweging wanneer er mee gezwaaid wordt en het type kern. Voor het kiezen van een toverstok moeten bepaalde maten gemeten worden: van schouder tot vinger, van pols tot elleboog, van schouder tot vloer, van knie tot oksel, de omtrek van je hoofd en de afstand tussen je neusgaten.

De bekendste toverstokkenmaker van Groot-Brittannië is meneer Olivander. Zijn winkel, Olivander: Maker van Exclusieve Toverstokken sedert 382 voor Christus bevindt zich aan de Wegisweg. Een andere Europese toverstokkenmaker is Stavlov, hij heeft onder andere de staf van Viktor Kruml gemaakt en is ook een tijdje in het bezit geweest van de Zegevlier.

Als een toverstok beschadigd of gebroken is, kan dit onherstelbaar zijn, zelfs na gebruik van Fantastape of een reparatiespreuk. De enige manier om een gebroken stok inderdaad te repareren is een reparospreuk uitspreken over de gebroken stok met de Zegevlier(de enige staf die iederander overwint)zo repareert Harry zijn toverstok. Hoewel er geen voorschriften zijn over wat voor soort stok bij iemand past, krijgen tovenaars toch meestal de stok die bij hem of haar past. Olivander heeft hier een verklaring voor: de tovenaar kiest niet de staf, maar de staf de tovenaar.

De krachtigste toverstok is zonder meer de Zegevlier. Deze stok is een van de drie Relieken van de Dood en wordt overgedragen door middel van het vermoorden van of overwinnen van de vorige eigenaar. Ook zou je hem kunnen stelen zoals Grindelwald deed met de stok toen Stavlov hem in zijn bezit had.

Tovenaars en hun toverstokken[bewerken]

Tovenaar Houtsoort Kern Lengte (centimeter) Opmerkingen/bijzonderheden
Delacour, Fleur Palissander Hoofdhaar van een Glamorgana 23.5 De haar komt van haar grootmoeder
Kannewasser, Carlo Es Haar uit de staart van een Eenhoornhengst 32 Carlo is, net als de Eenhoorn, vermoord
Perkamentus, Albus Vlier Haar van een Terzieler Eigenaar van de Zegevlier
Griffel, Hermelien wijnstok Drakenhartenbloed
Grindelwald, Gellert Vlier Haar van een Terzieler Eigenaar van de Zegevlier
Hagrid, Rubeus Eik 40.6 Gebroken en verwerkt in een paraplu
Kruml, Viktor Haagbeuk Drakenhartenbloed 26
Van Detta, Bellatrix Walnoot Drakenhartenbloed 32.4
Lubbermans, Marcel Kers Haar uit de staart van een Eenhoorn Marcel's oude stok is gebroken tijdens het gevecht in het Departement van Mystificatie.
Malkander, Maria Elizabeth Kers Haar uit de staart van een Eenhoorn 22 In beslag genomen door het Ministerie van Toverkunst
Malfidus, Draco Meidoorn Haar uit de staart van een Eenhoorn 25.4
Draco Malfidus, staf N.2 Vlier Haar van een Terzieler Eigenaar van de Zegevlier na ontwapenen Perkamentus op het dak van de Astronomietoren.
Malfidus, Lucius Iep Drakenhartenbloed lengte rond de 34 cm want Voldemort vergelijkt de staf met de zijne en ze blijken ong. even lang te zijn.
Pippeling, Peter Kastanje Drakenhartenbloed 23.5 Wordt tijdens een duel bemachtigd door Ron
Potter, Harry Hulst Staartveer van Felix de Feniks 27.8 De Feniksveer komt van dezelfde Feniks als die van in de stok van Marten Vilijn, namelijk Felix, de Feniks van Perkamentus
Harry Potter, staf N.2 Sleedoorn onbekend Eigenaar vanaf breken eerste staf tot veroveren van staf van Draco Malfidus. Door Ron Wemel aan Harry gegeven.
Harry Potter, staf N.3 Meidoorn Haar uit de staart van een Eenhoorn 25.4 De stok is afgepakt van Draco Malfidus.
Harry Potter, staf N.4 Vlier Haar van een Terzieler Eigenaar van de Zegevlier na ontwapenen Draco Malfidus.
Potter, James Mahonie 27.8
Potter, Lily Wilg 26
Vilijn, Marten (Voldemort) Taxus Staartveer van Felix de Feniks 34.7 De Feniksveer komt van dezelfde Feniks als die van in de stok van Harry Potter, namelijk Felix, de Feniks van Perkamentus
Wemel, Charlie Es Haar uit de staart van een Eenhoorn Een afdankertje voor Ron Wemel
Wemel, Ron Wilg Haar uit de staart van een Eenhoorn 35 Werd Rons toverstok nadat zijn oude was gebroken tijdens de crash van de Ford Anglia
Ron Wemel, staf N.3 Sleedoorn onbekend Werd door Ron afgepakt van een Bloedhond, later aan Harry gegeven omdat zijn stok kapot was.