Verweer tegen de Zwarte Kunsten

Uit de Harry Potter Wiki
(Doorverwezen vanaf Verweer Tegen de Zwarte Kunsten)
Verweer tegen de Zwarte Kunsten
Les informatie

Naam

Verweer tegen de Zwarte Kunsten

Professor

  • Professor Krinkel (1991 - 1992)
  • Gladianus Smalhart (1992 - 1993)
  • Remus Lupos (1993 - 1994)
  • Alastor Dolleman (1994 - 1995)
  • Dorothea Omber (1995 - 1996)
  • Severus Sneep (1996 - 1997)
  • Amycus Kragge (1997 - 1998)

Gevraagde boeken

  • Zwerven met Zombies door Gladianus Smalhart (HP2/36)
  • Gekuier met Geesten door Gladianus Smalhart (HP2/36)
  • Flaneren met Feeksen door Gladianus Smalhart (HP2/36)
  • Tripjes met Trollen door Gladianus Smalhart (HP2/36)
  • Vakanties met Vampiers door Gladianus Smalhart (HP2/36)
  • Wandelingen met Weerwolven door Gladianus Smalhart (HP2/36)
  • Een Jaar met de Yeti door Gladianus Smalhart
  • Magische Verdedigingstheorie door Wilbert Lepelaarlhart (HP2/36)
Verschijning

Eerste Verschijning

Harry Potter en de Steen der Wijzen

Tijdens Verweer tegen de Zwarte Kunsten leren de leerlingen hoe ze zich kunnen verdedigen tegen kwade magie. Hoewel professor Sneep al jaren aast op een baantje als leraar Verweer Tegen de Zwarte Kunsten, heeft Harry tot nu toe nog ieder jaar een andere leraar gehad. Mensen zijn niet zo gek op dit baantje, omdat ze bang zijn dat er een soort vloek op rust, aangezien niemand het lang heeft volgehouden de laatste jaren. De leraren tot nu toe zijn:

  • In Harry's eerste jaar: Professor Krinkel
  • In Harry's tweede jaar: Professor Smalhart
  • In Harry's derde jaar: Professor Lupos
  • In Harry's vierde jaar: Professor Dolleman
  • In Harry's vijfde jaar: Professor Omber
  • In Harry's zesde jaar: Professor Sneep

In Harry’s derde jaar behandelden ze Boemannen, Roodkopjes, Zompelaars, Wierlingen, Kappa’s en weerwolven.

In het vijfde schooljaar, krijgt Harry les van professor Omber. Zij staat in dienst van het Ministerie van Toverkunst en handelt volgens de volgende drie Doelstellingen die het Ministerie heeft gemaakt:

1. Het begrijpen van de principes die ten grondslag liggen aan defensieve magie. 2. Het leren herkennen van situaties waarin legaal gebruik gemaakt kan worden van defensieve magie. 3. Het bepalen van de plaats die defensieve magie inneemt in een praktische context.

Met andere woorden, volgens haar horen de lessen alleen theoretisch te zijn en zijn praktijklessen uit den boze.

Dingen die Harry heeft geleerd bij Verweer Tegen de Zwarte Kunsten:[bewerken]

Keltische Aardmannetjes[bewerken]

Smalhart neemt voor zijn eerste les een kooi Keltische Aardmannetjes mee. Deze snelle, vliegende wezens vernielen alles wat los en vast zit. Smalhart wil de leerlingen leren hoe ze met de Aardmannetjes moeten omgaan, maar wanneer zijn eigen spreuk geen effect blijkt te hebben, vlucht hij het lokaal uit en stopt Hermelien de tirade door een Verstijfingsspreuk te gebruiken.

Weerwolven[bewerken]

In het eerste jaar krijgen leerlingen op Zweinstein aantekeningen over de verschillende behandelingen van Weerwolfbeten.

In Harry's tweede jaar, schept Gladianus Smalhart op over hoe hij een Weerwolf heeft beetgepakt en verslagen met de gecompliceerde Homorfusbezwering. Vervolgens geeft hij de klas als huiswerk op, een gedicht te maken over hoe hij de Weerwolf van Wagga Wagga versloeg.

In het derde schooljaar behandelt Sneep Weerwolven tijden de les Verweer tegen de Zwarte Kunsten, als Lupos geen les kan geven. Na de les, moeten ze een opstel schrijven over de manieren waarop je een Weerwolf kunt herkennen en doden. Het opstel moet twee rollen perkament lang zijn.

Zompelaars[bewerken]

Lupos neemt in Harry's derde schooljaar een glazen kistje mee met een Zompelaar, een klein, eenbenig wezentje dat voornamelijk uit sliertjes rook bestaat. Hij lokt eenzame reizigers het moeras in met het lantaarntje in zijn hand. Hij hinkelt voor mensen uit, en die volgen het lichtje.

Dementors en Patronussen[bewerken]

In Harry's derde jaar, krijgt hij bijles van professor Lupos over Dementors, en vooral de manier waarop je ze kan afweren. Ze gebruiken hier 's avonds het lege lokaal van Geschiedenis van de Toverkunst voor. De lessen zijn op donderdagavond om acht uur.

Tijdens deze bijlessen gebruiken ze Boemannen. Als Harry een Boeman ziet, verandert die in een Dementor, en dat komt het dichtst bij echte Dementors om op te oefenen. De spreuk die Harry leert is uiterst geavanceerd, zelfs ver boven SLIJMBAL niveau. Hij heet de Patronusbezwering, en de spreuk luidt Expecto Patronum. Terwijl je deze spreuk uitspreekt, moet je aan iets heel vrolijks denken.

Deze spreuk roept een Patronus op. Een Patronus is een soort Anti-Dementor - een bewaker die als schild tussen jou en de Dementor fungeert. De Patronus is een positieve kracht, een projectie van precies die dingen waar een Dementor van leeft - hoop, geluk, het verlangen om te overleven - maar in tegenstelling tot gewone mensen kan een Patronus geen wanhoop voelen en kan een Dementor hem dus ook niet deren.

Een Patronus is uniek voor de tovenaar die hem oproept. Zelfs veel afgestudeerde tovenaars hebben er moeite mee om hem te produceren, omdat je je uit alle macht op een uitzonderlijk gelukkige herinnering moet concentreren.

Onvergeeflijke Vloeken[bewerken]

Tijdens de eerste les die Dolleman gaf, liet hij de leerlingen de drie onvergeeflijke vloeken zien, die hij over een spin uitsprak.

In een andere les ging hij verder op de Imperiusvloek in. Hij sprak over alle leerlingen de vloek uit, zodat ze konden proberen zich ertegen te verzetten. De leerlingen deden de meest merkwaardige dingen.

Daan Tomas hinkelde drie keer door het lokaal terwijl hij het volkslied zong. Belinda Broom imiteerde een eekhoorn. Marcel liet een reeks verbluffende acrobatische toeren zien, die hij nooit gekund zou hebben als hij zichzelf was geweest. Niet één leerling scheen in staat te zijn om zich tegen de vloek te verzetten en ze werden pas weer de oude als Dolleman hem had opgeheven. Harry had hij opgedragen om op het bureau te springen, maar na vier keer kon hij de vloek volledig van zich afzetten.

Vloekafwering[bewerken]

In Harry’s vierde jaar had Dolleman eens een zo moeilijk proefwerk Vloekafwering gegeven dat veel leerlingen kleine wondjes hadden.

Nonverbale Spreuken[bewerken]

Dit onderwerp komt aan bod in het zesde jaar op Zweinstein. Het voordeel van een nonverbale spreuk is dat je tegenstander niet weet wat voor toverspreuk je gaat gebruiken, waardoor je een fractie van een seconde in het voordeel bent. Niet iedereen kan nonverbale spreuken gebruiken. Het vereist een mate van concentratie en geestkracht dat lang niet iedereen heeft.

In de lessen moeten de leerlingen paren vormen, waarbij de één probeert om zonder iets te zeggen de ander te vervloeken, en de ander moet proberen even geluidloos de vloeken af te weren.

Het verzet tegen de Imperiusvloek[bewerken]

In het zesde schooljaar, moeten de leerlingen van Zweinstein hier een werkstuk over inleveren. Volgens Sneep kreeg hij veel rommel over dit onderwerp.

De beste manier om Dementors af te weren[bewerken]

Over dit onderwerp moet Harry in zijn zesde schooljaar een werkstuk schrijven voor Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Omdat hij het niet eens is met Sneep op dit vlak, verwacht hij er geen hoog cijfer voor.

De Cruciatusvloek[bewerken]

In het zesde schooljaar, gaan de lessen Verweer tegen de Zwarte Kunsten ook dieper in op de Overgeeflijke Vloeken. Op pagina 213 van het lesboek, begint het gedeelte over de Cruciatusvloek, wat de leerlingen in de lessen moeten lezen.

Bekende Examens van Verweer tegen de Zwarte Kunsten[bewerken]

  • 3e jaar: Een hindernisbaan met een Wierling, Roodkopjes, een Zompelaar en een Boeman
  • 5e jaar: SLIJMBAL-examen

SLIJMBAL-examen Verweer Tegen de Zwarte Kunsten[bewerken]

Harry moest onder andere een anti-Boemanspreuk demonstreren. Hij kreeg een bonuspunt voor zijn Patronus.

Verschijning[bewerken]

  • Harry Potter en de Steen der Wijzen
  • Harry Potter en de Steen der Wijzen (film)
  • Harry Potter en de Geheime Kamer
  • Harry Potter en de Geheime Kamer (film)
  • Harry Potter en de Gevangene van Azkaban
  • Harry Potter en de Gevangene van Azkaban (film)
  • Harry Potter en de Vuurbeker
  • Harry Potter en de Vuurbeker (film)
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks (film)
  • Harry Potter en de Orde van de Feniks (video game)
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins (film)
  • Harry Potter en de Halfbloed Prins (video game)
  • Harry Potter en de Relieken van de Dood (enkel)
  • LEGO Harry Potter: Years 1-4

Zweinstein Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Zweinstein Afdelingen:

Naam van Stichter: Goderic Griffoendor · Helga Huffelpuf · Rowena Ravenklauw · Salazar Zwadderich
Afdelingshoofd: Minerva Anderling · Pomona Stronk · Filius Banning · Hildebrand Slakhoorn
Afdelingsgeest: Haast Onthoofde Henk · Dikke Monnik · Grijze Dame · Bloederige Baron
Vakken op Zweinstein:
Bezweringen · Dreuzelkunde · Geschiedenis van de Toverkunst · Kruidenkunde · Leer der Oude Runen
Toverdranken · Transfiguratie · Verweer tegen de Zwarte Kunsten · Voorspellend Rekenen · Verzorging van Fabeldieren
Schoolhoofden
Firminus Nigellus · Armando Wafelaar · Albus Perkamentus · Severus Sneep
Locaties:
Astronomietoren · Grote Zaal · Geheime Kamer · Kamer van Hoge Nood · Uilenvleugel
Overige
Dikke Dame · Klassenoudste · Hoofdmonitor · Argus Vilder · Zwerkbalcup