WK Zwerkbal

Uit de Harry Potter Wiki
(Doorverwezen vanaf WK-Zwerkbal)

Weg bij de Duffelingen[bewerken]

In 1994, de zomervakantie voordat Harry aan zijn vierde jaar begint, wordt het WK Zwerkbal voor het eerst in 30 jaar in Engeland georganiseerd. Het is het 422e Wereldkampioenschap Zwerkbal. Tovenaars van over de hele wereld stromen het land binnen. De finale tussen Ierland en Bulgarije begint op een maandag en Arthur Wemel heeft via zijn connecties op het Departement van Magische Sport en Recreatie, hele goede plaatsen kunnen krijgen. De Wemels halen Harry zelfs op bij de Duffelingen om hem mee te kunnen nemen.

Alle verloven op het Ministerie van Toverkunst zijn ingetrokken en iedereen die daar werkzaam is, staat op de uitkijk om tekenen van ongewone activiteiten te registreren. Ook wordt de identiteit van iedereen extra grondig gecontroleerd. Het Ministerie raakt geobsedeerd door veiligheidsmaatregelen, voor het geval de Dreuzels iets zouden merken.

Als de Wemels Harry komen ophalen bij de Duffelingen, komen ze via de haard binnen, maar omdat het een elektrische haard is, moeten ze hem eerst opblazen waardoor alles niet geheel vlekkeloos verloopt. De Duffelingen zijn verbluft, maar meneer Wemel belooft de haard te repareren voor hij Verdwijnselt. Voordat de Wemels met Harry teruggaan, laten Fred Wemel en George Wemel Ton-Tong Toffees op de grond vallen, die Dirk gulzig opeet waarna zijn tong begint te zwellen.

Achtergrond en Algemene Informatie over het WK[bewerken]

De toverwereld volgt dit WK met grote belangstelling. Engeland is helaas niet ver gekomen. Met 390-10 zijn ze ingemaakt door Transsylvanië. Verder heeft Wales verloren van Oeganda, en is Schotland afgeslacht door Luxemburg.

Over wie de winnaar zal worden heeft iedereen zijn uitgesproken mening. Charlie gaat voor Ierland, omdat zij in de halve finale geen spaan hebben heel gelaten van Peru. Fred vindt juist weer dat Bulgarije veel kans maakt, omdat zij Viktor Kruml hebben. De Wemels zorgen in ieder geval dat ze op tijd weggaan en houden er rekening mee dat de finale weleens 5 dagen kan duren, net als de keer daarvoor.

Locaties[bewerken]

Om niet op te vallen, reizen de tovenaars op hun manier zo onopvallend mogelijk. Zo draagt meneer Wemel iets wat op een golftrui lijkt, een heel oude spijkerbroek die hem iets te groot is en die wordt opgehouden door een dikke leren riem. Hij vindt dat hij er als een echte Dreuzel uitziet. Percy, Bill en Charlie besluiten te Verschijnselen zodat ze langer uit kunnen slapen.

Voor het WK Zwerkbal is een verlaten heideveld uitgekozen, waaraan het Ministerie van Toverkunts maandenlang is bezig geweest om anti-Dreuzel maatregelen te installeren. Het is een heel gedoe om te zorgen dat het niet opvalt dat alle tovenaars daarheen komen. Tovenaars met goedkopere kaartjes moeten bijvoorbeeld al twee weken van tevoren aanwezig zijn, zodat niet iedereen tegelijk arriveert. Een beperkt aantal tovenaars maakt gebruik van Dreuzelvervoer. Anderen Verschijnselen of gebruiken Viavia's. Voor het Verschijnselen wordt een bos in de buurt van het stadion gebruikt. Voor tovenaars die Viavia's gebruiken, zijn er een stuk of tweehonderd verspreid door het land. De Wemels, Hermelien en Harry gebruiken die op de Druilerige Berg, in de vorm van een oude kaplaars. Eenmaal aangekomen bij het WK, worden de Viavia's weer verzameld door twee mensen van het Ministerie van Toverkunst.

De Wemels staan op het eerste veld, de familie Kannewasser op veld twee. De beheerders van de kampeervelden zijn Dreuzels, waardoor hun geheugen telkens gemodificeerd moet worden. Toch is het logisch dat ze steeds weer achterdochtig worden, want hoewel de tovenaars hun best deden om hun tenten zo Dreuzelachtig mogelijk te laten lijken, staan er toch redelijk wat vreemde tenten tussen. De tenten van de Wemels zijn magisch vergroot aan de binnenkant en bieden ruimte genoeg, hoewel het van de buitenkant maar twee tweepersoonstentjes lijken. Verderop op het veld, is aan de tenten duidelijk de scheiding te zien tussen de supporters van Ierland en die van Bulgarije.

Pool[bewerken]

Ludo Bazuyn verzamelt het geld van de mensen die op hun favoriete ploeg gokken. Meneer Wemel zet één Galjoen in op Ierland. Fred en George verwedden 37 Galjoenen, 15 Sikkels, 3 Knoeten en een fopstok erom dat Ierland wint, maar dat Viktor Kruml de Snaai bemachtigt. Rudy Putters heeft gewed dat Bulgarije als eerste zal scoren en Agaat Tintel heeft haar halve palingkwekerij op een wedstrijd van een week gezet.

Venters[bewerken]

Op de avond van de finale Verschijnselen om de paar meter wel venters op het kampeerterrein, die dienbladen dragen of karretjes duwen, die zijn afgeladen met de vreemdste supportersartikelen. Er zijn lichtgevende rozetten - groen voor Ierland en rood voor Bulgarije - die met pieperige stemmetjes de namen van de spelers schreeuwen, groene punthoeden versierd met dansende Ierse klavertjes, Bulgaarse sjaals voorzien van leeuwen die echt kunnen brullen, vlaggen die volksliederen spelen als je ermee zwaait, piepkleine, vliegende modelletjes van Vuurflitsen en voor de echte verzamelaars poppetjes van befaamde spelers, die arrogant over je handpalm struinen. Ook zijn er Omniscopen te koop voor tien Galjoenen per stuk. Harry koopt voor zichzelf, Hermelien en Ron een Omniscoop en Hermelien koopt de programmaboeken.

Wie heeft welke souvenirs?[bewerken]

Het Stadion[bewerken]

Na een wandeling van ongeveer twintig minuten door het bos, kom je aan bij het Zwerkbalstadion. Het stadion is enorm groot en prachtig aangekleed met goud en purper. Naast de normale plekken, heeft het Zwerkbalstadion ook de luxe Topbox, waar ook de Wemels zitten.

In de Topbox zitten:[bewerken]

Voor de Wedstrijd[bewerken]

Nadat iedereen de kans heeft gekregen om spulletjes te kopen van zijn of haar favoriete Zwerkbalploeg, de Wemels overduidelijk prulletjes van Ierland, klinkt ergens achter het bos een diepe, galmende gongslag en beginnen er onmiddellijk groene en rode lantaarns te branden tussen de bomen, die de weg naar het veld verlichten. Op dit moment lopen de tovenaars richting het stadion voor de wedstrijd.

Zoals de traditie is, hebben de nationale teams wezens uit hun land meegenomen om een kleine show te geven voorafgaand aan de wedstrijd. Ludo Bazuyn doet het verslag van de wedstrijd, en kondigt ook de mascottes aan.

Bulgarije heeft Glamorgana's meegenomen, die een dansvoorstelling houden. Het stadion wordt opstandig wanneer ze met het dansen stoppen.

Ierland komt met Ierse Kabouters die eerst als een soort groen met gouden komeet het stadion binnenscheren. De komeet maakt een rondje langs de tribunes en splitst zich dan op in twee kleinere kometen. Ze laten een regenboog boven het veld verschijnen, die twee bollen licht met elkaar verbindt. De lichtbollen vliegen daarna naar elkaar toe en versmelten in de vorm van een glitterende Ierse klaver. Uit de klaver komt een regen van Kaboutergoud.

Na deze prachtige voorshows, wordt het tijd om de wedstrijd te beginnen.

Het team van Bulgarije bestaat uit:[bewerken]

Bulgarije speelt in vuurrode gewaden.

Het team van Ierland bestaat uit:[bewerken]

Ierland heeft groene gewaden, met de namen van de spelers er achterop geborduurd met zilverdraad. Ze spelen op Vuurflitsen.

De scheidsrechter bij de wedstrijd is de veelgeprezen voorzitter van de Internationale Zwerkbalfederatie, Hassan Moestafa. Hij komt helemaal vanuit Egypte.

De Wedstrijd[bewerken]

De wedstrijd zelf is er één zoals Harry nog nooit eerder heeft gezien. De Jagers gooien elkaar zo snel de Slurk toe, dat Bazuyn alleen de tijd heeft om hun namen te roepen. Er worden tactieken gebruikt die echt voor de professionals zijn weggelegd, en Harry moet regelmatig de Vertraagknop op zijn Omniscoop gebruiken.

Troy is de eerste die scoort en maakt het hiermee 10-0 voor Ierland. Als hij scoort, vormen de Ierse Kabouters opnieuw een glitterende, grote klaver. Binnen tien minuten scoort Ierland nog twee keer, zodat hun voosprong wordt vergroot naar 30-0.

Naarmate de wedstrijd vordert, wordt hij niet alleen nog sneller, maar ook agressiever. De Bulgaarse Drijvers slaan de Beukers zo hard naar de Ierse Jagers, dat ze onmogelijk hun beste maneouvres uit kunnen voeren. Tot twee keer toe zijn ze zelf gedwongen hun formatie te doorbreken en uiteindelijk weet Ivanova door de Ierse verdediging heen zigzaggen en zo het eerste punt te scoren voor Bulgarije.

Ineens zet Kruml de Spatski-schijnbeweging in en duikt recht op de grond af. De Ierse Zoeker Lynch trapt erin en gaat achter hem aan. Kruml weet op tijd de val te remmen en terug naar boven te vliegen en Lynch valt te pletter, waarna hij tijdens een time-out opgelapt moet worden. Deze actie geeft Ierland meer motivatie en nadat Lynch is opgeknapt, weten ze in vijftien minuten nog tien keer te scoren en hun voorsprong naar 130-10 te brengen.

Wanneer Ierland een strafworp krijgt omdat de Bulgaarse Wachter op zijn donder krijgt wegens knoerten, gaan de Glamorgana's boos dansen en raakt de scheidsrechter helemaal verliefd. Wanneer hij door een Toververzorger bij zijn positieven wordt gebracht, stuurt hij de Glamorgana's van het veld. De Bulgaarse Drijvers zijn woedend en gaan met hem in discussie, maar wanneer ze niet luisteren naar zijn gebaar dat ze weer moeten gaan vliegen, krijgt Ierland twee strafworpen. De wedstrijd wordt nu helemaal woest en de ene overtreding na de andere wordt gemaakt.

De Glamorgana's worden woest en gaan in gevecht met de Ierse Kabouters, waarna tovenaars van het Ministerie de groepen uit elkaar moeten halen. Wanneer Quigley een Beuker keihard richting Kruml slaat, krijgt deze hem vol op zijn neus maar de scheidsrechter heeft niks door omdat de Glamorgana's net een handvol vuur naar hem hebben gegooid waardoor de staart van zijn bezem in brand staat. Opeens duikt Lynch achter de Snaai aan, met Kruml op zijn hielen. Lynch valt voor de tweede keer te pletter, en Kruml grijpt de Snaai. De eindstand wordt hierdoor 160-170 voor Ierland! Ondanks het feit dat Kruml de Snaai pakte, heeft Ierland dus toch gewonnen.

Na de wedstrijd[bewerken]

Na de wedstrijd wordt de erebeker naar de TopBox gebracht. Als eerst komen de Bulgaarse spelers en schudden ze de hand van hun eigen Minister en van Droebel. Na de Bulgaren, is de eerste ploeg aan de beurt en die krijgen in de TopBox de beker overhandigd. Lynch is nog helemaal wazig maar grijnst wel wanneer Troy en Quigley de beker omhoog houden.

Nacht na de wedstrijd[bewerken]

Zo prachtig als de finale was, zo vreselijk is de nacht die erop volgt. Dooddoeners besluiten te verschijnen op de kampeerplaats en ze houden de familie Rolvink in de lucht als marionetten. Tenten worden verbrand en overal worden dingen verwoest. Omstanders staan eromheen en een aantal mensen vinden het grappig om te zien, maar tovenaars van het Ministerie durven niet echt in te grijpen met spreuken omdat ze bang zijn dat de slachtoffers vallen.

Kinderen huilen, er klinkt angstig geschreeuw en mensen vluchten het bos in. Bill, Charlie, Percy en Arthur Wemel gaan de tovenaars van het Ministerie helpen van het Ministerie. Wanneer Harry, Ron en Hermelien in het bos zijn, zijn ze ineens Fred, George en Ginny kwijt, maar die komen na de hele toestand weer terug. Harry is opeens zijn toverstok kwijt. Ze besluiten om dieper het bos in te lopen en komen onder andere Kobolden, Glamorgana's en Sjaak Stuurman tegen, die indruk probeert te maken op de Glamorgana's.

Verderop zien ze Winky, die probeert weg te rennen maar tegengehouden lijkt te worden door een onzichtbare hand, en komen ze Bazuyn tegen die nergens vanaf weet maar meteen naar de plek des onheils gaat.

Ineens horen Harry, Ron en Hermelien voetstappen maar kunnen niks zien. De spreuk "Morsmordre" wordt geroepen en het Duistere Teken verschijnt. Aanvankelijk wordt Winky aangehouden, die bij Harry's toverstok gevonden wordt, maar achteraf blijkt dat Barto Krenck jr. de schuldige is. Barto Krenck sr., de eigenaar van Winky, ontslaat Winky uit schaamte.

Tegelijkertijd schrikken de Dooddoeners van het verschijnen van het Duistere Teken en ze Verdwijnselen abrupt. De tovenaars van het Ministerie van Toverkunst weten de familie Rolvink gelukkig nog net op tijd op te vangen