Waldemar Bijlhout

Uit de Harry Potter Wiki
Waldemar Bijlhout
Biografische informatie
Gestorven

2 mei 1998

Bloed status

Volbloed

Titel(s)
Fysieke informatie
Geslacht

Man

Haarkleur

Blond ref name=HP7h9HP 7, hoofdstuk 9</ref>

Huidskleur

Licht

Familie informatie
Magische eigenschappen
Patronus

Geen

Connecties
Trouw aan

Waldemar Bijlhout (Engels: Thorfinn Rowle) is aanwezig bij de Slag van de Astronomietoren. Terwijl de andere Dooddoeners de toren ingaan, blijft hij op de trap staan en vecht met de verdedigers van Zweinstein. Hij vuurt spreuken alle kanten op en doodt hierbij de Dooddoener Grafblom wanneer hij een spreuk op Remus Lupos afvuurt. Tijdens de ontsnapping van de Dooddoeners, probeert hij spreuken op Rubeus Hagrid af te vuren, wat weinig zin heeft omdat Hagrid een halfreus is, en spreuken geen effect op hem hebben. Daarom zet hij Hagrids huis in brand en Hagrid is gedoemd om Muil, die nog in het huis is, te redden. Severus Sneep beveelt Bijlhout het terrein te verlaten en Bijlhout Verdwijnselt samen met de Kragges.

In het zevende boek volgt Bijlhout Harry, Ron en Hermelien, samen met Antonin Dolochov. Wanneer Harry, Ron en Hermelien in een café in Londen uitrusten en de naam van Voldemort noemen, valt Bijlhout hen aan maar wordt hij verlamd, samen met Dolochov, en wordt zijn geheugen gewist door Hermelien.