Wierling

Uit de Harry Potter Wiki

Een Wierling (Engels: Grindylow) is een wezen uit de Harry Potter-boekenreeks van de Britse schrijfster Joanne Rowling.

Wierlingen komen voor in het 4e boek van JK Rowling bij het Toverschool Toernooi, in de Tweede Opdracht in het zwarte meer. Wierlingen zijn wezens met tentakels die voort leven in het zwarte meer. ze lijken net octopussen en ze leven meestal in groepen. Wierlingen vallen meestal snel aan met de groep. Om van ze af te komen moet je een spreuk zoals Paralitis of Rictusempra gebruiken; een sterke optaterspreuk houdt ze op afstand.

Folklore[bewerken]

De grindylow is niet bedacht door Rowling; het wezen stamt uit de Engelse folklore van met name Yorkshire en Lancashire. Kleine kinderen wordt verteld dat ze moeten oppassen bij poelen, moerassen en vijvers: als ze te dichtbij komen worden ze gegrepen door de grindylow die ze verdrinkt. Het wezen dient zo als boeman om kinderen op veilige afstand van water te houden.

De naam grindylow stemt vermoedelijk van het monster Grendel uit de Beowulf-legende.